728 x 90

جنگ‌وجدال بر سر کابینه در مجلس ارتجاع

سخن روز
سخن روز

روز شنبه۲۷مرداد پزشکیان همراه با اعضای کابینه‌یی که به مجلس ارتجاع معرفی کرده برای دفاع از آنها به مجلس رفت. این کابینه را طرفداران سرخوردهٔ پزشکیان دولت دوم رئیسی می‌دانند و طعنه می‌زنند که اگر جلیلی ترکیب کابینه را می‌دانست، به‌نفع پزشکیان کنار می‌رفت! اما با وجود اینها باز هم مجلس ارتجاع صحنهٔ جنگ‌وجدال شد و این به‌رغم آن بود که پزشکیان از هیچ کرنش و ابراز همرنگی با مجلس خالص‌سازی شده فرو گذار نکرد.

رئیس‌جمهور جدید خامنه‌ای طبق معمول سخنانش را با سلام و صلوات به‌خمینی ملعون و قاسم سلیمانی دژخیم و رئیسی جلاد شروع کرد و با کلماتی که حاکی از شدت ترس و وحشت او از آتش شقه و شکاف و مخاطره‌ها و تهدیدها ـ‌که در میان باندهای شریک قدرت زبانه می‌کشد ـ‌ بود، فریاد زد:

«عدم وحدت و انسجام یعنی پرتگاه آتش! عدم التزام عدم وحدت عدم پایبندی یعنی لبه آتش!» و افزود: «اگر با همین روش ادامه دهیم تصور این‌که به‌جایی خواهیم رسید دیوانگی است».

پزشکیان که پیش از این هم در مورد علت ورودش به‌صحنهٔ نمایش انتخابات گفته بود: «آمدنم به‌این جهت بود که نظام را در خطر می‌دیدم...» . این بار با خرج کردن از خامنه‌ای گفت: رهبر معظم به‌صراحت اعلام داشتند که توفیق دولت موفقیت نظام است، چه توفیقی بالاتر از کم کردن مخاطره‌ها و تهدیدها؟

وی هم‌چنین نسبت به‌شرایط انفجاری موجود ابراز نگرانی کرد و گفت: «اگر صدای مردم به‌موقع شنیده نشود، سرخوردگی‌ها و ناامیدی‌های فزاینده شکل می‌گیرد... کشور در شرایط خطیر قرار می‌گیرد».

پزشکیان اشاره‌یی هم به‌فساد فراگیر و بحرانهای بنیان‌کنی که از هر سو رژیم را احاطه کرده اشاره کرد و گفت: «فساد و مناسبات رانت‌جویانه و معیوب رواج دارد. ناترازیهای بزرگ در بودجه و مخاطرات عظیمی در مقوله آب، محیط‌زیست و صندوق‌های بازنشستگی، کشور را تهدید می‌کند». اما به‌جای این‌که برنامه‌یی در قبال این بحرانها و مقابله با فساد ارائه دهد، به‌تبلیغ مسخره در مورد کابینهٔ چهل‌تکه‌اش که با استفاده از مهره‌های دولتهای قبلی سرهم‌بندی شده‌، پرداخت و گفت: «بیش از ۱۰هزار پرونده شخصیتها را بررسی کردند، شدند همین عزیزانی که الآن مقابل شما نشسته‌اند. باور کنید تیمی را که به‌مجلس معرفی کردیم تیمی است که در بضاعت ما بود. نمادی از وفاق است، نمادی از همبستگی از دولت رئیسی از روحانی از احمدی‌نژاد».

اما جنگ‌وجدال باندها با همهمه و با رنگی گزنده از طعن و تمسخر بالا گرفت. آخوند رسایی در حساب ایکس خود دربارهٔ سخنرانی پزشکیان نوشت: «مثل این‌که یک نوار را به‌عقب برده باشید! مجدداً در حال شنیدن همان حرف‌ها که در جلسه تنفیذ، تحلیف شنیدیم به‌همراه تپق‌های مکرر که در نهایت هم گناهش افتاد گردن نمایندگان! پزشکیان خودش حوصله خواندن متن را نداشت گفت نمایندگان حوصله ندارند!

کوچک‌زاده، یکی دیگر از مجلسی‌ها هم گفت: پزشکیان همیشه می‌گوید برنامه من همان برنامه هفتم توسعه، سیاست‌های کلی و سند چشم‌انداز است. الآن که حاجی دلیگانی مخالفت خود را اعلام کرد، با نهج‌البلاغه یا برنامه هفتم توسعه مخالفت کرد؟

وی افزود: «در شرایطی که رئیس‌جمهور برنامه خود را تقدیم مجلس نکرده است موافقان و مخالفان به‌واقع نمی‌دانند با چه چیزی باید مخالفت یا موافقت کنند».

یکی دیگر از اعضای مجلس ارتجاع به‌نام عثمانی هم گفت: «مردم ما امروز می‌گویند در انتخابات سر ما کلاه گذاشتید. در بین جامعهٔ اهل سنت به‌هیچ اهل سنتی اعتماد نکردید، هیچ‌کس به‌اندازه ترکیب کابینه شما باعث دلسردی و ناامیدی این بخش مهم از جامعه اهل سنت و ملت ایران نشده است».

به‌این ترتیب در اولین روز تماس مجلس با کابینهٔ به‌اصطلاح وفاق پزشکیان و به‌رغم آن‌که او تلاش کرده با ملغمه‌یی از دولتهای قبلی، از این گردنه عبور کند، آتش جنگ‌وجدال و خطرهایی که ولایت بحران‌زده خامنه‌ای را تهدید می‌کند، با شدت زبانه کشید.

رهبر مقاومت پیش از این به‌ولی‌فقیه ارتجاع گوشزد کرده بود: «بگذارد سگ زرد به‌جای شغال بر کرسی ریاست‌جمهوری ولایت بنشیند؛ این شقه و شکاف در راستای قیام و گسستن بند از بند نظام است» (مسعود رجوی ـ ۱۶تیر ۱۴۰۳).

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/d8303a9e-5c18-4de8-8b1a-9578fb8ed256"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات