728 x 90

جنگ گرگها و بحران بی‌راه‌حلی

جنگ گرگها...
جنگ گرگها...

به‌دنبال اعلام سازوکار مالی جدید اروپا به‌نام اینس‌تکس و تعیین شروط مشخصی برای اجرایی شدن آن، آخوندها بیش‌از‌پیش سرخورده شده و به‌هم‌ریخته‌اند، مجمع تشخیص مصلحت نظام در بن‌بست بی‌راه‌حلی، بررسی کنوانسیون پالرمو را مجدداً به تعویق انداخت.

با توجه به این‌که اروپا راه‌اندازی سازوکار جدید را مشروط به گردن‌گذاشتن تمام‌عیار رژیم به FATF کرده است، اقدام مجمع تشخیص در به تعویق انداختن بررسی پالرمو بحران موجود را بیش‌از‌پیش تشدید کرده و باعث اوجگیری تضاد باندهای درون حاکمیت می‌شود.

بی‌جهت نیست که مجمع تشخیص عاجز از هر گونه تصمیم‌گیری در خصوص رد یا تصویب این کنوانسیون‌ها است.

 

معامله نسیه

جواد لاریجانی، از معاونان دستگاه قضایی خامنه‌ای، وحشت خودش را از مشروط کردن اجرای سازوکار اروپا به تصویب لوایح FATF یعنی معاهده مقابله با جرایم سازمان‌یافته فراملی موسوم به پالرمو و کنوانسیون CFT یعنی همان کنوانسیون مقابله با تأمین مالی تروریسم، بیان کرده و در گفتگو با خبرگزاری حکومتی میزان می‌گوید: «اروپا اجرای این سازوکار را به تصویب سریع لوایح مربوط به FATF منوط کرده است. دولت به‌هیچ‌وجه نباید به‌طور نسیه معامله کند. بررسی لایحه پالرمو و همه لوایح مربوط به FATF باید به تأخیر بیفتد و از هر گونه ذوق‌زدگی نامناسب اجتناب شود».(سایت جوان آنلاین ۱۲بهمن ۹۷)

 

عفونت جدید

روزنامه کیهان رژیم نیز در مطلبی با عنوان چرا این جسد متعفن را دفن نمی‌کنیم، با تشبیه FATF به عفونت جدید، مطلبی را به قلم پاسدار حسین شریعتمداری نماینده خامنه‌ای در کیهان درج کرده و می‌نویسد: «اکنون سؤال این است که وقتی هیچیک از آنچه حریف در برجام، متعهد شده بود تحقق نیافته است، از برجام غیر از یک «جسد متعفن»! چه باقی مانده است؟! و چرا دولت محترم این جسد متعفن را دفن نمی‌کند که هر روز عفونت جدیدی نظیر FATF و CFT و SPV و پالرمو و اخیراً INSTEX، در فضای سیاسی و اقتصادی کشور منتشر نشود»؟(کیهان ۱۳بهمن ۹۷)

علی مطهری، نایب‌رئیس مجلس آخوندی نیز که از سینه‌چاکان تصویب FATF است برای فرار از تهاجمات باند رقیب، در یک موضع‌گیری مخالفت خودش را با مشروط کردن اجرای اینس‌تکس به FATF اعلام کرد.

او با توجه به این‌که در بیانیه ۳کشور اروپایی به‌روشنی بر اجرای کامل کنوانسیونهای FATF توسط رژیم تصریح شده است، می‌گوید: «این‌که در خبرها آمده بود که یکی از این وزرا اجرای این سازوکار را مشروط به پیوستن ایران به معاهده بین‌المللی FATF دانسته، نوعی دخالت در امور داخلی ایران بوده و وزارت‌خارجه باید عکس‌العمل مناسب نشان دهد چرا که نباید این دو موضوع را به هم پیوند داد».(خبرگزاری مجلس ۱۴بهمن ۹۷)

 

اقدام تأمل برانگیز مجمع تشخیص

در ادامه جنگ و دعواها که با راه‌اندازی سازوکار جدید اروپا اوج تازه‌ای به خود گرفته است، سایت حکومتی سرپوش سیاسی ۱۴بهمن ۹۷ نیز با تیتر «اقدام تأمل‌برانگیز مجمع تشخیص مصلحت در تعویق جلسه بررسی پالرمو» می‌نویسد: «روز گذشته و درست زمانی که اروپا از ماکت SPV(کانال ویژه مالی)به نام INSTEX(اینس‌تکس) رونمایی کرده است، خبری منتشر می‌شود که جلسه مجمع تعطیل شده است. این تصمیم نابه‌هنگام را حجت‌الاسلام غلامرضا مصباحی‌مقدم، عضو این مجمع آخوندی، در گفتگو با تسنیم اعلام عمومی کرد».

 

کلید حل مشکل در دست خامنه‌ای است اما از آنجایی که او به عواقب چنین تصمیمی از طرف خود اشراف دارد و از طرفی موقعیتش در میان باندها ضعیف شده است، تاکنون تمایلی برای ورود به این موضوع و حل و فصل آن از خود نشان نداده است که این خود نشانه بن‌بست تمامیت نظام است.

 

خفت خواری رژیم

این وضعیت و بلبشو در حاکمیت آخوندی بیانگر خفت و خواری است که رژیم در رابطه با اعلام سازوکار اروپا با آن مواجه شده است.

روزنامه جوان وابسته به سپاه پاسداران در روز دهم بهمن، زیر عنوان: «پیوند سراب SPV با برجام موشکی و منطقه‌ای» نوشت: «این سازوکار در صورتی اجرایی می‌شود که ایران به مسیر مطلوب اروپا در مورد توان موشکی و منطقه‌ای و به‌ویژه در یمن، تمکین کند». این روزنامه خاطرنشان کرده این در شرایطی است که «این سازوکار فقط برای شرکتهای کوچک و بی‌مقداری است که هیچ‌گونه تعامل تجاری با آمریکا ندارند و سقف معاملات محدودی دارند و در ازای دریافت نفت و گاز ایران، مواد غذایی و دارویی را به ایران تحویل دهند».

تازه اروپایی‌ها همین معامله محدود و خفت‌بار را هم مشروط کردند به گردن‌گذاشتن رژیم به لوایح مربوط به FATF.

لوایحی که از بابت آنها به‌قول کیهان خامنه‌ای هر روز عفونتی بر پیکره‌ رژیم وارد می‌شود، عفونتی از نوع شقه و شکاف درونی و خفگی اقتصادی و بن‌بست.

 

درماندگی حاکمیت و عدم تمایل خامنه‌ای

بن‌بست حاکمیت در زمینه تصویب لوایح FATF آن‌چنان است که نمایندگان مجمع تشخص مصلحت نظام آخوندی به‌رغم بحث و فحصهای بسیار زیاد برای بار چندم بحث و بررسی آن‌ را به روز ۲۰بهمن موکول کرده‌اند. به‌رغم این آخوند غلامرضا مصباحی مقدم، یکی از اعضای این مجمع، می‌گوید: «با توجه به این‌که این روز تعطیل رسمی است، تاکنون تاریخ جدیدی برای برگزاری جلسه به اعضا اعلام نشده است».

این وضعیت بیانگر شدت بحران و درماندگی حکومت آخوندی از اتخاذ تصمیم در رابطه با این بحران است.

از یک طرف زمان پذیرش این لوایح رو به اتمام است و حدود ۲هفته دیگر زمان باقی نمانده است و اتحادیه اروپا هم آن‌ را ملزم به پذیرش آن کرده، از طرف دیگر پذیرش لوایح نیز بهای گزافی برای رژیم در بر خواهد داشت.

همین درماندگی و جنگ وجدال باندی بر سر پذیرش این لوایح است که باعث شده به مدت ۶ماه این لوایح بین مجلس، شورای نگهبان، مجمع تشخیص مصلحت نظام و حتی بیت رهبری پاسکاری شود و دست آخر هم در جریان کشاکش درونی رژیم، این بحران تعیین‌تکلیف نشده روی دست بماند.

کلید حل مشکل در دست خامنه‌ای است اما از آنجایی که او به عواقب چنین تصمیمی از طرف خود اشراف دارد و از طرفی موقعیتش در میان باندها ضعیف شده است، تاکنون تمایلی برای ورود به این موضوع و حل و فصل آن از خود نشان نداده است که این خود نشانه بن‌بست تمامیت نظام است.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/12fa6be8-002f-487e-8aae-ad6a45ca8f78"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات