728 x 90

جهش‌های قیام سراسری و زنجموره‌های حاکمیت

جهش‌های قیام سراسری...
جهش‌های قیام سراسری...

قیام سراسری، شتابان، پرانرژی و سیال، سقف پیشین و متعارف زمان را شکسته و اکنون وارد هفته‌های متوالی از عمر خود شده است. تدوام حیات این قیام در حالی است که شاهد پیشرفت‌های افقی و عمودی آن در جغرافیای سیاسی ایران هستیم. گزاره‌های پیوسته در حال تغییر، تعریف‌های موجود از «قیام» و «قیام سراسری» را به‌سرعت تغییر می‌دهند و ما ناگزیر هستیم از هم‌اکنون در توصیف تحولات شتابان ایران‌زمین از واژهٔ «انقلاب» استفاده کنیم.

پانزدهمین و در ادامه شانزدهمین روز قیام، در امتداد گسترش، استمرار، تعمیق و نقش پیشتاز زنان، بشارت دهندهٔ ۲ جهش خیره‌کننده دیگر بود:

  • برخلاف بازهٔ زمانی شکل‌گیری قیام که در ساعت‌های ابتدایی عصر بود و تا نیمه‌های شب ادامه می‌یافت، بسیاری از شهرها قیام را در روشنایی روز آغاز کردند و در طول شب، قیام در اغلب استانها در اشکال مختلف شعله‌ور بود. اکنون آتش قیام در ۱۷۰شهر شعله‌ور است، دامنه‌اش روز و شب نمی‌شناسد و ۲۴ساعته حاکمیت را درگیر خود کرده است.

هم‌چنین ورود عنصر رادیکال تهاجم و دفاع متقابل در برخی شهرستانها، قیام سراسری را وارد فاز نوینی کرده است. این رویداد می‌تواند به دیگر استانهای ایران نیز گسترش پیدا کند.

  • قیام سراسری اینک با مجموعه‌یی از اعتصاب‌ها پشتیبانی می‌شود که شرط لازم و مکمل برای سرنگونی هستند. در شانزدهمین روز قیام، دانشجویان به‌موازات اعتصاب عمومی و قیام در شهرها، در اکثر دانشگاههای ایران دست به تظاهرات و اعتصاب زدند.

 

این جهش‌های خیره‌کننده در حالی رخ می‌دهد که بنا به سند افشا شده از سوی عفو بین‌الملل در تاریخ ۸مهر ۱۴۰۱، ستاد کل نیروهای مسلح رژیم دستور داشته است که در تمام استانهای ایران به «مقابلهٔ شدید» با قیام‌آفرینان بپردازد. علاوه بر آن اینترنت نیز در اغلب مواقع قطع است و شبکه‌هایی مانند اینستاگرام و واتس‌اپ نیز فیلتر هستند اما قیام سراسری مسیر رو به اعتلای خود را در کف خیابانهای ایران هم‌چنان ادامه می‌دهد.

تا پیش از این جهش‌ها، متولیان استبداد، اختناق و سرکوب برای روحیه دادن به عناصر از نفس‌افتاده و سرخوردهٔ خود در بدنهٔ نظامی و انتظامی، ناچار بودند از افعال ماضی استفاده کنند و مدام بگویند که «فتنه»! جمع شد اما اینک با دیدن پرهیب هول‌افزای قیام سراسری به زنجموره‌های مرگبار پرداخته و به ابعاد آن اعتراف می‌کنند. آنها آشکارا از ترسی صحبت می‌کنند که سراپایشان را فراگرفته است؛ ترس از سرنگونی حکومت در کف خیابانهای ایران.

آخوند سعیدی امام جمعه قم:

باید با داشتن پیشرفته‌ترین سلاحها و ابزارها از جمله با بهره‌گیری درست و سالم از فضای مجازی باید همزمان به تقویت روحیه و ایمان مردم و نیروهای نظامی و انتظامی و امنیتی که ارزش و اهمیت کارآیی این‌ها به‌مراتب بالاتر از سلاحهای جنگی است بپردازیم...

حاج قاسم سلیمانی می‌گوید من با تجربه این را می‌گویم که میزان فرصتی که در بحرانها وجود دارد در خود فرصتها نیست اما شرط آن این است که نترسید! و نترسیم! و نترسانیم!..». (تلویزیون شبکهٔ نور قم. ۸مهر).

آخوند غریب‌رضا: «تراکم مطالبات منفی و انرژی منفی را در جامعه طبق یک برنامه ایجاد کردند تا در برهه‌هایی که امکان آشوب اجتماعی باشه از این تراکم خشم و غضب اجتماعی سوءاستفاده بشه و بهره‌برداری بشه، در حقیقت آتش تهیه یک انفجار را ایجاد کردند. ». (تلویزیون شبکهٔ یک رژیم. ۹مهر).

براتی‌زاده امام جمعه بجنورد: «چرا در این فتنه قشر جوان ما و نوجوان ما دانش‌آموزان ما، دانشجویان ما باید گول بخورند و در این صحنه به این شکل رفتار بکنند، تخریب بکنند، آتش بزنند، حمله بکنند به ارزش‌های ما، اون نمادهایی که نماد فرهنگی است، نماد دینی ما است، نماد انقلابی ما است به همه این نمادها متأسفانه تعرض شد اینها تخریب شد اینها به آتش کشیده شد چه اتفاقی مگر افتاده توی این کشور. ». (تلویزیون شبکهٔ اترک. ۸مهر).

آخوند دژکام، امام جمعهٔ شیراز: «باید دستگاه قضایی به‌صورت ویژه ورودکند. نمیشه که بگوییم آقا یک عده‌یی نشستند با یک ابزار رسانه‌یی و تبلیغاتی و این‌ها مردم را دل مردم را خالی می‌کنند یک مشت دروغ تحویل می‌دهند و خراب می‌کنند فضای اجتماع را، غیرواقع می‌گوید بعد هیچ کاری نکنیم. ». (تلویزیون شبکهٔ فارس. ۸مهر).

***

این زنجموره‌ها نشان می‌دهد که وضع حاکمیت در زیر ضربه‌های خردکنندهٔ قیام سراسری بسیار شکننده است و شرایط کنونی می‌رود تا انقلاب دمکراتیک مردم ایران بالغ شود. سپیده‌دمان آزادی با طلایه‌های زیبای آن با شتاب در حال دمیدن است.

 

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/a228d3f9-ccb7-4700-b255-4e8f9fb0c6e6"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات