728 x 90

جیب‌زنی در پارکهای فن‌آوری دانش بنیان!

جیب زنی...
جیب زنی...

به‌دنبال وعده‌درمانیهای خامنه‌ای و رئیسی در اولین روزهای سال جدید قرن پانزدهم هجری خورشیدی، شاهد موجی از ادعاهای اقتصادی از طرف کارگزاران حکومتی بوده‌ایم. از صدور مجوز الکترونیک برای کسب و کار تا تأسیس پارکهای فن‌آوری دانش بنیان! و تا وعده بهبود وضعیت معیشت مردم. از آنجا که نظام ولایت در مواجهه با مطالبات مردم در ابتدای یک راه نیست که بگوییم فعلاً با وعده‌درمانی می‌خواهد زمان بخرد، و از آنجا که در سال گذشته رژیم بعد از قیام آبان ۹۸ با سنگین‌ترین خیزشهای عمومی در اصفهان و خوزستان و چهارمحال و بختیاری و آذربایجان مواجهه بود، این سؤال مطرح است که پس چرا رژیم باز هم به دروغ‌درمانی و وعده‌های تو خالی‌اش ادامه می‌دهد؟ پیآمد این کار چیست و رژیم چه دستاوردی خواهد داشت؟

جمعه بازارهای خامنه‌ای در سال جدید، به‌صورت زنجیره‌یی به وعده‌درمانیهای رئیسی و اشک تمساح خامنه‌ای برای معیشت مردم اشاره کردند، چنین به‌نظر می‌رسد که رژیم اولاً در تقلای در بردن خامنه‌ای به‌مثابه مسبب اصلی تمامی رنج‌های مردم به‌طور خاص در عرصه اقتصادی است و در ثانی می‌خواهد به هر میزان که شده کمی زمان برای رئیسی بخرد. برای نمونه آخوند احمد خاتمی در جمعه‌بازار پنجم فروردین تهران مدعی شد خامنه‌ای «حدود دهسال است در نام‌گذاریهای سال روی مسائل اقتصادی تکیه» دارد وی هم‌چنین «دشمن» را سپر چپاولهای خامنه‌ای کرده و مدعی شد: «فشار اقتصادی شیوه همیشگی دشمنان بوده است ولی تدبیر مقام معظم این توطئه را ناکام گذاشته است». گماشته‌های خامنه‌ای در جمعه‌بازارها هم‌چنین با کلی بافی‌هایی نظیر این عبارت که «تولید اشتغال آفرین و دانش بنیان راهبردی اساسی برای پیشرفت تولید، تکنولوژی و فناوری است» تلاش کردند چنین وانمود کنند که گویی اقتصاد در مسیر تکان خوردن است و معیشت مردم رونق خواهد یافت.

 

اما واقعیت چنان سهمگین است که مهره‌های هم‌سو با خامنه‌ای به ناگزیر اعتراف کردند که رئیسی جلاد دنبال غارت ته‌ماندهٔ جیب مردم است. .

از جمله حسین صمصامی اقتصاددان حکومتی و سرپرست وزارت اقتصاد در دولت اول احمدی‌نژاد در روز پنجم فروردین به خبرگزاری نیروی تروریستی قدس گفت: «رئیسی می‌گویند من به‌دنبال این هستم که فقر مطلق را از بین ببرم. دولت با این کارهایی که دارد انجام می‌دهد عملاً فقر را گسترش می‌دهد! می‌خواهد ۱۵۰تومان به فقرا بدهد، با این کاری که دارد انجام می‌دهد ۳۰۰تومان از جیب آنها درمی‌آورد! و دقیقاً با کاهش ارزش پول دارد فقیر را فقیرتر می‌کند».

این کارشناس حکومتی با بیان این‌که: «دقیقاً الآن داریم در زمین دشمن بازی می‌کنیم» نسبت به فضای انفجاری جامعه به نظام هشدار داد و افزود: «دقیقاً ما در این مدت با کاهش ارزش پول ملی قیمتها را متلاشی کردیم. ما با کاری که انجام دادیم در اصل در زمین دشمن بازی کردیم. سرمایه‌های اجتماعی را از بین بردیم».

واقعیت غارت از جیب مردم را جلال محمود زاده عضو کمیسیون کشاورزی مجلس ارتجاع در روز ۵فروردین با بیان این‌که «با کمبودهایی در ذخایر استراتژیک کشور روبه‌رو هستیم و تبعات حذف ارز ترجیحی هم نه با ۲۰۰هزار تومان یارانه بلکه با ۱میلیون تومان هم جبران نخواهد شد»، این‌طور اذعان کرد: «چون ذخایر استراتژیکمان در حال تمام شدن است و نمی‌توانیم جایگزین کنیم مطمئناً در ۱۴۰۱ با توجه به ضعفهایی که در مدیریت بازار وجود دارد با کمبود شدید نهاده‌ها و کالای اساسی و افزایش قیمت کالاهایی مثل روغن، شکر و برنج روبه‌رو خواهیم شد».

 

اذعان به چشم‌انداز گرانیها در حالی است که رژیم برای چپاول هر چه بیشتر هم‌چنان برای راه‌اندازی مشاغل مشغول سنگ‌اندازی است. تلویزیون شبکه یک رژیم روز ۵فروردین در این رابطه گفت: «روانسازی کسب و کار و سرمایه‌گذاری جزو وظایف دولته. این تکلیف قانونی ۱۳ساله بر گردهٔ دولتها بوده ولی به اون عمل نشده».

واقعیت فروپاشی ساختار اقتصادی در اثر شدت چپاولها به جایی رسیده که مسعود نیلی اقتصاددان حکومتی نیز در روز ۵فروردین از بهبود شرایط اقتصادی ابراز ناامیدی کرد. سایت حکومتی ساعت ۲۴ از قول نیلی نوشت: «هر روز که سپری می‌شود نسبت به اصلاحات اقتصادی و توانایی منابع طبیعی و مالی برای اصلاحات ناامید تر می‌شود».

 

این سایت حکومتی انزوای اجتماعی رژیم و رودررویی مردم با نظام را از جمله علل ناامیدی نیلی نامیده و با یادآوری این‌که وی دو برنامه اول و سوم رژیم را نوشته و سال‌ها مشاور دولتها در امور اقتصادی بوده خاطرنشان کرده که از نظر نیلی: «سرمایه اجتماعی رو به زوال در نظام» و «منابع مالی و منابع طبیعی در ایران دیگر به اندازه کافی وجود ندارد»، و در ادامه برخلاف جمعه‌بازارهای خامنه‌ای که «دشمن خارجی» را مسبب اوضاع معرفی می‌کنند تأکید کرده است: «این مشکلات به کیفیت سیاست‌گذاری در کشور ما برمی‌گردد؛ یعنی می‌توان گفت که حاصل تصمیمات خودمان بوده است».

به این ترتیب از چشم‌انداز «پارک‌های فن‌آوری دانش بنیان» تنها چیزی که برای مردم می‌ماند جهش قیمت‌ها و تورم افسار گسیخته است.

 

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/58987514-aa75-4b61-b7b6-1a99de16878f"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات