728 x 90

حذف صفر از پول و «پاک کردن صورت مسأله اصلی»

حذف صفر از پول و «پاک کردن صورت مسئله اصلی»
حذف صفر از پول و «پاک کردن صورت مسئله اصلی»

در شرایط کنونی که رکود تولید، بیکاری، تورم بیداد می‌کند، دولت روحانی به جای دادن دادن راه‌حل برای اشتغال، خارج کردن تولید از رکود و چاره‌جویی برای کنترل تورم و.. با اقدام نمایشی حذف ۴صفر از پول، دنبال حل مشکلات اقتصادی است.

اما واقعیتی که در حال حاضر وجود دارد وجود تورم لجام گیسخته است و قبل از هر اقدامی باید تورم را مهار کرد و پایین آورد چرا که حذف پول با این حجم از تورم نمی‌تواند گرهی از کار اقتصاد به بن‌بست رسیده بگشاید.

کشورهای دیگر هم زمانی اقدام به حذف صفر از پول ملی می‌کنند، که تورم کم می‌شود و یا دوره‌های تورمی به پایان می‌رسد.

راه‌حل اقتصاد درهم شکسته و بیمار رژیم حذف صفر از پول نیست، و این امر نمی‌تواند به خودی خود و به تنهایی مشکلات اقتصاد را حل کند.

لازمه حذف پول اصلاحات ساختاری است و بدون این اصلاحات و در شرایطی که اقتصاد بیمار و در بن‌بست است، قطعاً پس از گذشت مدت کوتاهی از حذف پول تورم شتابان و سقوط پول هم ادامه پیدا می‌کند.

در شرایطی حذف پول حلاّال مشکلات اقتصادی است که تولید از حالت رکود خارج شود و رونق پیدا کند، امکان جذب سرمایه‌های خارجی و داخلی وجود داشته باشد نه این‌که شرایط طوری باشد که اکثر کارخانه‌ها تعطیل و یا بازدهی لازم را نداشته باشند، به جای جذب سرمایه خارجی و داخلی مانند سال گذشته ۳۰میلیارد دلار از کشور خارج شود و سرمایه‌های مردم در داخل هم به‌صورت ارز خارجی و طلا راکد در گاوصندوق‌ها بماند.

تصویب حذف صفر از پول توسط دولت آخوند حسن روحانی آن‌چنان مضحک است که به‌محض اعلام آن رسانه‌ها و مهره‌های حکومتی از هر دو باند، حتی رسانه‌ها و مهره‌های حامی دولت آنرا انگشت نما کرده و به باد انتقاد کردند.

فرشاد مومنی یکی از اقتصاددانان حکومتی در مورد حذف صفر از پول گفت: «در مورد حذف چهار صفر از پول ملی که اخیراً در هیات دولت تصویب شده است، باید تأکید کنم که این یک اقدام نمادین است و گویی در کشور ما تسهیلات بیشــتری به اقدامات نمایشی و بی‌ثمر تخصیص می‌یابد. در شرایطی که اقتصاد کشور با طیف گسترده‌ای از بحرانهای بزرگ و کوچک روبه‌رو اســت، در غیاب برنامه، سیاست و تعهد جدی برای مهار سیاست‌های ضدتوسعه‌ای، ناهماهنگی در عرصه سیاست گذاری، مهار آزمندی‌ها، مهار سلطه بلامنازع دلالها، جنبه نمایشــی این موضوع در اولویت خواهد بود. باید خطاب به نمایندگان مجلس بگویم که به اعتبار این‌که اراده، سیاســت و برنامه‌ای در این زمینه وجود ندارد بنابراین این ظرفیت وجود دارد که حذف صفرها یک حساسیت زدایی از سیاست‌های تورم زا کند که یک خطر بسیار بزرگ است».(خبرگزاری ایلنا۱۱مرداد ۹۸)

روزنامه آرمان وابسته به باند روحانی با عنوان« تحلیلی برلایحه حذف ۴صفر از پول ملی ایران» نوشت: «صاحبنظران اقتصادی متفق‌القول هســتند که حذف صفرهــا از پول ملــی باید فقط در چارچوب یک استراتژی (راهبرد یا رهنمود) و بسته‌ای از اصلاحات اقتصادی با هدف کاهش بدهیها و کسری بودجه دولت و همراه با آن، مهار جدی رشد نقدینگی، تنش زدایی سیاسی و به همراه آن جذب ســرمایه گذاری خارجی و افزایش اعتماد و اطمینان عمومی به رشــد اقتصادی کشور در ســایه اصلاحات در نظام اداری و به‌ویژه در نظام بانکی کشــور تهیه و تدوین و به اجرا گذاشته شود. سیاســت برداشتن صفر از ریال در ایران، بدون بــه راه‌انداختن سیاست‌های ساختاری برای برپاداشت اقتصاد بازارمحور سودی نخواهد داشت؛ در چارچوب اقتصاد بازارمحور، برچیدن امتیازهای رانتی، بهبود فضای کار و پیشــه، اســتقال بانک مرکزی، اصلاح نظام بانکی، کاهش وزنه دولت در بودجه، مهار نقدینگی و نیز حل مشــکل تحریم با آمریکا و تنش زدایی باید نخســتین اولویتها را تشکیل دهد«.(آرمان ۱۲مرداد ۹۸)

روزنامه وطن امروز از باند خامنه‌ای نیز علیه این اقدام موضع گرفت: «کارشناسان پولی و بانکی معتقدند رفرم پولی وقتی باید انجام شود که ثبات اقتصادی وجود داشته باشد و در اقتصاد پرنوسان که ارزش پول ملی هم ثبات ندارد، نمی‌توان این کار را کرد. حتی در سال ۱۳۹۵که دولت اعتقاد داشت تورم زیر ۱۰درصد است ولی‌الله سیف، رئیس‌کل وقت بانک مرکزی اعلام کرد اکنون زمان مناسبی برای تغییر رفرم پولی نیست».(وطن امروز ۱۲مرداد ۹۸)

محمدقلی یوسفی یکی از اقتصاددانان وابسته به باند روحانی اصلاح ساختارهای اقتصادی را در وهله اول نیازمند اصلاح ساختار قانون اساسی دانست: «به موجب مشکلاتی که در قانون اساسی وجود دارد مدیریت تمام و کمال اقتصادی کشور از توان دولت خارج است و مداخله دست‌اندر کاران دولت در اقتصاد نمی‌تواند منفعتی را در پی داشته باشد».(وطن امروز ۱۲مرداد ۹۸)

حیدر مستخدمین حسینی یکی از مقامات سابق در وزارت اقتصاد اقدام دولت روحانی را«اقدامی برای سرگرم کردن مردم » نامید که « این طرح در شرایط فعلی نمی‌تواند به بهبود اوضاع اقتصادی کمک کند و فقط مردم را سرگرم خواهد کرد».(سیاست روز ۱۲مرداد ۹۸)

روزنامه جوان ارگان سپاه پاسداران در جنگ باندی هدف این اقدام را پاک کردن صورت مسأله اصلی مشکل اقتصادی خوانده است: «حذف چهار صفر موضوعی است که بیشتر پاک کردن صورت مسأله عوامل تورم و رکود است تا اثر مثبتی در مسیر زندگی مردم داشته باشد». (روزنامه جوان ۱۰مرداد۹۸)

بسیار روشن است که مشکلاتی از قبیل تورم، رکود شدید بر کسب وکار، افزایش مستمر قیمت‌ها، رشد منفی اقتصادی، بیکاری، کسری بودجه و... با حذف صفر از پول برطرف نمی‌شود.

این مشکلات در حاکمیتی قابل حل است که اصلاح واقعی ساختار سیاسی و اقتصادی در آن امکانپذیر باشد نه در نظام ولایت‌فقیه که فساد و چپاول در آن نهادینه و فراگیر است.

در این حاکمیت بانک مرکزی به یک بنگاه چاپ اسکناس بدون پشتوانه و افزایش حجم نقدینگی تبدیل شده و تولید به دست نهادهای چپاولگری نظیر سپاه پاسداران و زیر مجموعه‌های ریز و درشت آن و ایادی حکومتی در کارخانه‌ها و مؤسسات تولیدی نابود شده است.

واقعیت این است که مردم ایران به هیچ‌وجه گول نمایشات دولت آخوند حسن روحانی را نخورده و نمی‌خورند آن‌چنانکه به نمایش« اعتدال» و«تدبیر و امید» این شیخ شیاد نیز پوزخند زده‌اند و آن کسانی که نیاز به نمایش و «سرگرمی» دارند تنها پس‌مانده‌های نیروهای رژیم هستند.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/c6f60b0a-d293-48aa-bad2-698d50e3f055"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات