728 x 90

«حلاوت تفاهم» یا پذیرش خفت‌بار عقب‌نشینی!

برجامهای متوالی
برجامهای متوالی

موضوع خروج آمریکا از برجام و تأکید اعضای دولت آمریکا مبنی بر این‌که در صورت برآورده نشدن شروط آن، رئیس‌جمهور این کشور خروج از برجام را اعلام خواهد کرد، به وحشت هر دو باند رژیم  به‌ویژه وحشت در باند روحانی دامن زده است.

بر این اساس است که مقامات آن و به‌ویژه مقامات وزارت‌خارجه دولت آخوند حسن روحانی، به اروپا و همه مراجع بین‌المللی می‌آویزند و از تصمیم آمریکا شکایت و آه و ناله می‌کنند.

هم‌چنین آنها خواستار پا در میانی اروپا می‌شوند تا شاید رضایت آمریکا را جلب و آن را از خارج شدن از برجام منصرف کند.

تمامی این واکنش‌های خفت‌بار ناشی از تلخی و سختی فوق‌العاده سرکشیدن جامهای زهر ۲ و ۳ و ۴ و وحشت از پیامدهای آنها یعنی در پی داشتن خطر سرنگونی است.

جواد ظریف در اجلاس میاندوره‌‌یی وزرای امور خارجه کشورهای عضو جنبش غیرمتعهدها این‌چنین از قصد آمریکا برای خروج از برجام شکوه و شکایت می‌کند: «ما یک حرکت بسیار خطرناک جدیدی را در حوزه یکجانبه‌گرایی از سمت ایالات متحده مشاهده می‌کنیم که هیچ تعهدی به مقررات بین‌المللی و به قوانین بین‌المللی ندارد». (تلویزیون رژیم ۱۷فروردین ۹۷)

نصرت‌الله تاجیک دیپلومات سابق نیز خواستار حسن‌نیت نسبت به رژیم از سوی جامعه جهانی‌ است که در این صورت الگوی جام‌زهری برجام می‌تواند «الگوی موفقی باشد که بتوان بر اساس آن روش جدیدی را برای گفت‌وگو و تعامل برقرار کرد».

او آمریکا را فرامی‌خواند به جای ابزار زور و تحریم از تعامل و حسن‌نیت استفاده کند و به‌سوی اجرای موفق توافق حرکت کند تا مردم ایران (بخوانید حکومت آخوندی) از حلاوت تفاهم استفاده کنند».(خبرگزاری فارس۱۷فروردین ۹۷)

خلاصه حرف تاجیک این است که نظام جام‌زهرهای پیاپی را بنوشد و آمريکا نیز دست از سرش بردارد.

ناصر هادیان یکی از مهره‌های باند روحانی به‌صراحت به نظام توصیه می‌کند که در رابطه با موضوعاتی نظیر برنامه موشکی و سیاست منطقه‌یی وارد گفتگو شود و جام‌زهر بنوشد، زیرا «برای ایران درست نیست که بگوید در رابطه با موضوعی با طرف‌های بین‌المللی مذاکره نمی‌کند، حتی اگر این موضوع، بحث موشکی آن باشد اروپا در بحث موشکی به‌دنبال آغاز فرآیندی طولانی‌مدت است که خود به‌خوبی می‌دانند سال‌ها برای به نتیجه رسیدنش زمان لازم است، اما همین که آغاز شود هم برای راضی کردن شخصیت عجیب‌وغریبی مانند ترامپ کافی است». (سایت حکومتی رویداد ۲۴ - ۱۷فروردین ۹۷)

حسن بهشتی‌پور یکی کارشناسان وابسته به باند روحانی نیز معتقد است: «در توافق باید از برخی از خواسته‌ها صرف‌نظر کرد تا توافق به دست آید». (خبرگزاری ایرنا ۱۷فروردین ۹۷)

سؤال این است چرا این مهره‌های حکومتی از قصد آمریکا برای خروج از برجام وحشت دارند و چرا  این همه توصیه می‌کنند که نظام کوتاه بیاید و پای برجامهای بعدی بیاید؟

پاسخ این است که با خروج آمریکا از برجام و عدم تأیید لغو تحریمها توسط رئیس‌جمهور آمریکا، وضعیت تحریمها به‌حالت قبل از برجام برمی‌گردد.

ضمنا راه‌حلی هم که مهر‌ه‌های باند روحانی در زمینه کوتاه‌آمدن از برنامه موشکی و سیاست منطقه‌یی و اصولاً راه‌حل تعامل با آمریکا و اروپا و پذیرش شروط آنها می‌دهند، به‌مثابه پذیرش برجام ۲، ۳ و... می‌باشد که برای حکومت آخوندی عواقبی سخت دربرخواهد داشت. این به‌روشنی علامت و نشانه ضعف نظام است که طرف مقابل به خوبی آن را درمی‌یابد و این عقب‌نشینی را رها نخواهد کرد. واقعیتی که خامنه‌ای از آن با عنوان «تنزل بی‌پایان» یاد کرد.

بنابراین «حلاوت تفاهم» با جامعه جهانی برای رژیم، به‌مثابه پذیرش خفت‌بار عقب‌نشینی  و عواقب به‌مراتب خطرناکی است که نتیجه آن روشن است.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/0dc57cba-cd0e-477d-8b6f-25b1f2237886"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات