728 x 90

حمایت آخوندی از کالای ایرانی، چقدر جدی است؟

حمایت رژیم آخوندی از تولیدات داخلی
حمایت رژیم آخوندی از تولیدات داخلی

خامنه‌ای در نطق نوروزی‌اش، سال ۱۳۹۷ را سال حمایت از کالای ایرانی نامگذاری کرد و دستگاه تبلیغاتی نظامش را روی حمایت از کالای ایرانی کوک نمود.

تبلیغاتچی‌های  نظام هم بلافاصله راه افتادند و تمامی وسایل تبلیغاتی سنتی و مدرن از فضای مجازی تا منبر نمایشهای جمعه و جماعت و رادیو تلویزیون و  غیره را با سردادن شعر و شعار درباره ضرورت خرید کالای ایرانی و تولیدات داخلی، پرکردند.

به همین علت بد نیست روی شعاری با این‌همه پروپاگاندای بی‌وقفه کمی تأمل گردد.

‌ حسن رحیم‌پور ازغدی روز  ۱۲فروردین در یک برنامه تلویزیونی که او را در مشهد نشان می‌داد گفت: «پارسال سال تولید و اشتغال بود دولت و قوای دیگه گفتند ما کردیم کارهایی هم کردیم منهم نمیگم نکردند ولی باید م‍ردم به‌طور ملموس بفهمند چندتا کارگاه تولیدی فعال شد؟ چقدر شغل به‌وجود آمد؟ این آمارهایی که میدید مبنایش چیه؟ یک کمی توضیح بدهند شفاف بشه مردم هم بفهمند چی می‌گید الآن یک شعار خیلی ملموس عملی دیگه کلی هم نیست حمایت کالای ایرانی خیلی واضحه حکومت سه قوه و همین‌طور نهادهای مستقل از سه قوه که به‌خصوص تو حوزه اقتصاد مستقیم یا غيرمستقیم میتونند تاثیرگذار باشند یا هستند همه اینها باید مسئولیت خودشون رو در برابر این شعار تعریف کنند. مشخص نه کلی از فردا باز راه می‌افتند همه تولید کالای ایرانی حمایت از کالای ایرانی کالای ایرانی خیلی خوبه فلان و اینها اما این حرفها بدرد نمی‌خوره از این حرفها دیگه نمی‌خواهیم رهبری گفت یک کلمه حرف، توضیح هم داد، ما دیگه حرف نمی‌خواهیم از کسی دیگه، از بقیه عمل می‌خواهیم، رهبری سیاست‌گذاره، گفت سیاست کلی رو گفت بقیه باید عمل کنند. هی دیگه نباید بیایند باز اونها کلی‌تر از رهبری حرف بزنند، باید جزیی‌تر، مصداقی‌تر بگه هر قوه‌یی چکار میخواد بکنه امسال برای این‌که آخر سال تا اول سال وضعیت کالای ایرانی بهتر شده باشه در تولید در توزیع و در مصرف مشخص باید بگند همه».

از سوی دیگر اسحاق جهانگیری، معاون اول حسن روحانی رئيس‌جمهور نظام در یک سؤال و جواب سرپایی با یک خبرنگار حکومتی برای حمایت از کالای ایرانی، شرط و شروط گذاشت و مشکل کیفیت و قیمت را مطرح کرد!  و تا آنجا پیش رفت که گفت: «کالای ایرانی باید  قابل‌رقابت با کالای خارجی باشد تا مردم به آن اقبال نشان دهند. یعنی هم کیفیت بالایی داشته باشد و هم قیمتش مناسب و به صرفه باشد! اموری که نهایی‌ترین شروط برای هر کالایی است که می‌خواهد وارد بازار رقابت با اجناس مشابه گردد».

در یک گزارش دیگر، یک کانال تلویزیونی دیگر آخوندی مشکل حمایت از کالای ایرانی را در شیوه توزیع آن دانست و گفت کالاهایی که کمپانی آنها پخش می‌کند، اساساً خارجی هستند. وی گفت کمپانی ما تنها بین ۵ تا ۷درصد کالاهای تولید داخلی را توزیع می‌کنند و بقیه‌اش خارجی است. یادآوری می‌گردد که این کمپانی دربرگیرنده ۸۰۰شرکت دیگر است که کارهای مشابه انجام می‌دهد.

به این ترتیب کالای ایرانی، در همین اولین گام پشت عواملی مانند:

کیفیت، قیمت، سیاست توزیع و بسیاری مسایل دیگر گیرافتاد!

به این ترتیب تا اینجای مطلب  می‌توان گفت: تمامی عواملی که در برابر  راه افتادن چرخ حمایت از تولید شمرده شدند، همگی بدون استثنا واقعی هستند و در عمل هم می‌توان آنها را حل کرد.

اما دو سه جمله هم از سایت حوزه به‌عنوانی یکی از مهمترین بازوهای ولی‌فقیه بخوانیم تا پس از آن، نوبت به یک نتیجه‌گیری کوچک شود.

سایت حوزه نوشته:

دست از کالای ایرانی برنداریم

خرید کالای ایرانی، افتخار ملی

خرید کالای خارجی، نابودی فرصتهای شغلی خرید کالای ایرانی، تشویق اقتصاد ملی همه با هم کالای ایرانی

همین‌طور که می‌بینید، این سایت حوزه حرفهای بسیار خوبی زده؟! چنان‌چه کسی نداند، با خود می‌گوید: بهتر است برویم و همین حرفها را عملی کنیم یک‌سال هم که فرصت داریم! غافل از آن‌که تمامی این حرفها و این شعارهایی که همین الآن خواندید،  تماماً مربوط به سال ۱۳۹۱ یعنی درست ۶سال پیش هستند! ۶سال پیش!  

اینهم تصویری از همان سایت حوزه و تاریخش که نشان می‌دهد در این مملکت از این حرفها زیاد زده می‌شود  و به جای یکسال، حتی اگر ۶سال هم همین شعارها شبانه روز سر داده شوند، همان‌طور که علم‌الهدی گفت: سال تموم می‌شود و هیچ اتفاقی هم نمی‌افتد و هیچ چیز هم عوض نمی‌شود! همان‌طور که از سال ۹۱ یعنی تاریخ انتشار همین مطلبی که اینجا می‌بینید، تا الآن که سال ۱۳۹۷ است، هیچ اتفاقی نیفتاده و وضع تولید داخلی و کالای داخلی بدتر شده که بهتر نشده بنابراین حمایت از کالای ایرانی هم یکی دیگر از شعارهای موسمی رژیم است که مانند دیگر شعر و شعارهای آخوندی نباید آن را چندان جدی گرفت!

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/a01618f2-e8a1-448a-af6e-8e97a6866b01"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات