728 x 90

حکومت نظامی در پوش مقابله با کرونا

سرکوب با نام کرونا
سرکوب با نام کرونا

از زمان پا گذاشتن ویروس کرونا به ایران، هر گاه رفتارهای حاکمیت را در مواجهه با آن رصد کنیم، بیش‌از‌پیش به این واقعیت می‌رسیم که هیچ اقدام جدی برای مقابله با کرونا صورت نگرفته است. (۱)

تعبیر درست‌تر آن است که بگوییم نه تنها حاکمیت اقدامی برای مهار کرونا نکرده، بلکه در راستای انتشار آن، به همهٔ شهرهای ایران و درگیر کردن مردم با این بلای خانمان‌سوز تلاش کرده است. زیرا موضوع محوری و سرنوشت‌ساز برای نظام ولایت فقیه، بعد از قیام آبان۹۸ حفظ موجودیت و امنیت خود بوده است. اگر امنیت را برای رژیم نخ نبات بگیریم باقی مسائل و اقدامات آن حول این نخ نبات متبلور می‌شود. سران نظام بارها به عناوین مختلف گفته‌اند که امنیت [بخوانید حفظ نظام] خط قرمز آنهاست. یعنی همهٔ اولویت‌های دیگر از این خط قرمز چیده می‌شود.

قرنطینه از دید حاکمیت

یکی از مسائلی که همواره از سوی این رژیم برای اهداف سیاسی و امنیتی‌اش مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد، «قرنطینه‌» است. قرنطینه موضوعی است که حاکمیت با آن سر سازگاری نداشته و به الزاماتش تن نخواهد داد؛ زیرا نه می‌خواهد و نه می‌تواند مردم را در دوران قرنطینه به‌لحاظ اقتصادی تأمین نماید. (۲)

بسیاری از مردم اگر روزانه از خانه‌های خود خارج نشوند، خود و خانواده‌هایشان مجبورند، شب، گرسنه سر بر بالین بگذارند. بنابراین هر گاه از سوی سران این نظام بحث قرنطینه یا غربالگری کرونا به میان می‌آید، یک هدف امنیتی در پشت آن خوابیده است. وقتی می‌گوییم «امنیتی» یعنی از جنس حفظ نظام.

محبوب‌فر، عضو ستاد کرونا در این زمینه می‌گوید:

«برنامه‌هایی هم که در خصوص منع آمدوشد بعد از ساعت ۶بعدازظهر یا حکومت نظامی پس از ساعت ۹شب پیاده یا مطرح شده بیشتر به شوخی شبیه است. این تصمیمات، سیاسی و امنیتی هستند و تأثیری بر خصوص مهار بیماری کرونا ندارند» (اقتصاد سرآمد. ۲۶آبان۹۹).

تلکه کردن مردم

تلکهٔ کردن مردم و خالی کردن جیب‌های آنها به بهانهٔ اقدامات مقابله با کرونا یکی دیگر از اهدافی است که ارگانهای سرکوب به آن مشغولند. به یک خبر توجه کنید:

در تاریخ ۲۷آبان۹۹ سایت حکومتی مشرق‌نیوز اعلام کرد، از اول آذر از ساعت ۲۱شب تا ۴صبح در شهرها ممنوعیت تردد اعمال شده و این محدویتها توسط دوربین رصد می‌شود. بنا به خبر، اگر از ساعت ۲۱تا ۴صبح خودرویی به غیر از تاکسی‌های اینترنتی، تاکسی‌ها، وسایل امدادی تردد داشته باشند، برای آنها جریمه صادر خواهد شد. این جریمه در شهرهای قرمز یک میلیون تومان و در شهرهای نارنجی ۵۰۰هزار تومان است.

در خبر دیگری مرتبط با این خبر گفته شده که تاکنون تعداد ۱۰هزار و ۴۲۶دستگاه خودرو توسط دوربینهای جاده‌یی و عوامل پلیس حاضر در محورهای ۲۵استان، جریمه ۵۰۰هزار تومانی شده‌اند.

غربالگری یا خانه‌گردی سرکوبگرانه

از دیگر هدفهایی که رژیم در پوش کرونا به پیش می‌برد، غربالگری است. در این طرح ضدمردمی نیروهای سرکوبگر بسیج به در خانه‌های مردم می‌روند و به بهانهٔ یافتن بیماران کرونایی، به جاسوسی، خبرچینی و اعمال کنترل خانه‌ها و محله‌ها می‌پردازند. اهداف مینیم این طرح، اطلاع‌یابی از اهل محل و ایجاد جای پا برای اقدامات سرکوبگرانه است. اهداف ماکزیمم آن، بالابردن غلظت نظامی به‌منظور مهار قیام است. این اقدامات به‌ویژه در سالگرد قیام آبان برای رژیم از اهمیت خاصی برخوردار است. بدیهی است که به‌دلیل نفرتی که مردم از این عناصر سرکوبگر دارند، حضور آنها در محله‌ها خود می‌تواند به اسباب تنفر بیشتر منجر شود.

به این ترتیب یک حکومت نظامی اعلام نشده، از سوی کارگزاران رژیم در حال انجام است. فشارهای وحشتناک اقتصادی به مردم و مرگ و میر وحشتناک کرونا، در کنار این اقدامات سرکوبگرانه می‌تواند کاسهٔ صبر جامعه را لبریز کرده و حاکمیت را در برابر خیزشی دیگر قرار دهد. زیرا مردمی که دیگر چیزی برای از دست دادن ندارند، می‌توانند برای حاکمیت بسیار خطرناک باشند.

پانوشت:

(۱) «از حدود ده‌ماه پیش که ویروس کوید۱۹ وارد کشور ایران شد اصلاً محدودیت و ممنوعیت و برنامه مبارزه قوی و مؤثر برای بیماری کوید۱۹ وجود نداشته است». (محبوب‌فر. اقتصادسرآمد. ۲۶آبان۹۹)

(۲) حسن روحانی، طی سخنانی در تلویزیون رژیم به تاریخ ۲۵اسفند۹۸ آب پاکی روی دست متقاضیان و مدعیان قرنطینه ریخت و زیرآب آن را زد. این سیاست تا به امروز اجرا شده است.

«ما چیزی به نام قرنطینه نداریم اصلاً این‌که شایعه شده که در تهران یا در بعضی از شهرها برخی از فروشگاهها برخی از مشاغل دارای قرنطینه قرار می‌گیرند یک هم‌چنین چیزی اصلاً وجود ندارد و نه امروز قرنطینه هست نه در ایام عید نوروز قرنطینه هست و نه بعدش و نه قبلش، همه در کسب و کار و فعالیت خودشان آزاد هستند».

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/25079b82-1f9c-4ed2-9400-ee3a30962da6"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات