728 x 90

خروج آمریکا از سوریه؛ گمانها و نگرانی‌ها

ناو هواپیمابر یو.اس.اس جان سی استینس وارد خلیج‌فارس شد
ناو هواپیمابر یو.اس.اس جان سی استینس وارد خلیج‌فارس شد

روز ۲۹آذر ۹۷ رئیس‌جمهور آمریکا اعلام کرد نیروهای خود در سوریه را که تعداد آنها به ۳هزار نفر می‌رسد، خارج می‌کند.

بسیاری از ناظران سیاسی و سیاستمداران این تصمیم را غیرمنتظره توصیف کردند و در آمریکا، کشورهای دیگر و سطح منطقه، سخنان موافق یا مخالف زیادی دربارهٔ آن ابراز شد.

در داخل رژیم هم پس از موج زودگذری از ابراز شادمانی و ادعای پیروزی، اکنون نشانه‌های فزاینده‌ای از نگرانی به چشم می‌خورد.

از این اظهارنظرها می‌توان دریافت که بیرون کشیدن نیروهای آمریکایی از سوریه، یک تحول مهم و منشأ تحولات مهمتری در منطقه و جهان خواهد بود.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس ۳۰آذر ۹۷ رئیس‌جمهور آمریکا هفته گذشته و پس از گفتگویی تلفنی با اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه، تصمیم خود را گرفته است.

این گزارش به‌نقل از یک مقام رسمی در کاخ سفید که نخواسته نامش فاش شود، می‌افزاید: «در پی اختلاف ترکیه و آمریکا بر سر عملیاتی که اردوغان می‌خواست علیه کردها در سوریه انجام دهد، مایک پمپئو، وزیر خارجه، برای تماس تلفنی بین آقای ترامپ و اردوغان وقت گرفت و فهرستی برای این گفتگوی تلفنی به پرزیدنت ترامپ داد».

واکنش رژیم پس از اعلام خروج آمریکا از سوریه، در رسانهٔ رسمی خود اعلام پیروزی بود!

در این رابطه تلویزیون شبکه یک ۳۰آذر ۹۷ گفت: «آمریکا و عقب‌نشینی ناگزیر از منطقه؛ رئیس‌جمهور آمریکا از تصمیم این کشور برای خارج کردن نیمی از ۱۴هزار نظامی آمریکایی از افغانستان خبر داده؛ این در حالی است که با تصمیم ترامپ برای خروج نظامیان آمریکا از سوریه، وزیر دفاع این کشور استعفا کرده».

اما مهره‌ها و رسانه‌های حکومتی از هر دو باند نگرانیهای زیادی در این رابطه ابراز کردند، نصرت‌الله تاجیک طی مطلبی با عنوان «خروج از سوریه، بازی ترامپ برای تقابل با ایران» این تصمیم را «احتمالا یک بازی روانی با افکار عمومی و جابه‌جایی نیرو» توصیف کرد و هدف آن را «تمرکز بر موضوعات خاص و ویژه و از جمله مقابله با سیاست‌های منطقه‌ای ایران تا بازگشت کامل نیروها به آمریکا» دانست.(سایت حکومتی دیپلماسی ایرانی ۳۰آذر ۹۷)

خبرگزاری سپاه پاسداران روز ۳۰آذر ۹۷ طی گزارشی نوشت: «در واکنش به این رفتار ترامپ بلافاصله در محافل سیاسی ایران فرضیه‌ای مطرح شد که گویا ترامپ... در حال خارج کردن نیروهایش از منطقه آسیب‌پذیر سوریه است تا به اقدامی شدیدتر، مثلاً نظامی، علیه ایران دست بزند».

خبرگزاری سپاه پاسداران در ادامه این تحلیل و پس از ذکر نظرات موافق و مخالف، نتیجه‌گیری می‌کند تصمیم آمریکا به خارج کردن نیروهایش از سوریه، «نمی‌تواند به توافق پنهان با روسیه یا ترکیه ربط داشته باشد. این امر ثابت می‌کند که چرخشی جدی در سیاست ترامپ پدید آمده که باید دلایل مهم دیگر برای آن جستجو کرد».

سایت آفتاب وابسته به باند روحانی تحلیل نشریهٔ "فارین پالیسی" را نقل می‌کند که در قسمتی از آن آمده است: «تصمیم ترامپ می‌تواند بخشی از استراتژی وسیع‌تر برای اصلاح رابطه آمریکا با ترکیه باشد... اخیراً اردوغان و ترامپ تماس تلفنی درباره حضور نیروهای کرد در سوریه داشته‌اند. ترکیه هشدار داده که می‌تواند حملات علیه کردها را آغاز کند چرا که آنان را تهدیدی برای مرزهای خود می‌داند... به نظر می‌رسد خروج نیروهای آمریکایی از سوریه چراغ سبز آمریکا به ترکیه برای حمله به کردها است».(سایت آفتاب ۲۹آذر ۹۷)

علی خرم، از مهره‌های باند روحانی، طی مقاله‌ای در روزنامهٔ آرمان اول دی ۹۷ پس از طرح د۲فرضیه که بعضی تصمیم آمریکا را امتیاز به روسها و بعضی امتیاز به ترکیه می‌دانند، می‌نویسد:‌ « ترامپ راه را باز نمود تا در دخالت نظامی ترکیه در شمال شرقی سوریه، اولاً تقابلی بین نیروهای آمریکایی و ترک پیش نیاید زیرا آمریکا عمدتاً در منطقه کردی سوریه حضور داشت. ثانیا، کردها گزینه درگیری و جنگ‌طلبی را کنار بگذارند».

این مقاله به استعفای ماتیس از وزارت دفاع نیز اشاره کرده و آن را حاوی شرایط سخت‌تری برای حاکمیت آخوندی دانسته و می‌نویسد: «خروج جیمز ماتیس از هیات دولت آمریکا و آن هم پست بسیار مهم وزات دفاع، می‌تواند آثار ناگواری بر کل حوادث جهان و از همه مهم‌تر بر ایران داشته باشد».

افشار سلیمانی، دیپلمات سابق، طی مقاله‌ای در رونامهٔ جهان صنعت ۱دی ۹۷ در مطلبی با عنوان «ایران وجه‌المصالحه قرار نگیرد» خروج نظامی آمریکا از سوریه را به قله کوه یخی توصیف کرد که بخش عمده آن زیر آب مانده است. وی در ادامه می‌افزاید: «قبل از هر مسأله‌ای به‌نظر می‌آید که آمریکای ترامپ، سوریه را به هر بازیگری واگذار کند، تحویل ایران نمی‌دهد».

در همین حال مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا، در اظهاراتی درباره خروج نیروهای آمریکا از سوریه گفت: «ما رژیم ایران را اصلی‌ترین کشور حامی تروریسم در جهان، در این منطقه می‌بینیم.

وزیر خارجه آمریکا گفت: تصمیم ر‌ئیس جمهور به خارج کردن دو هزار نفر نیروی آمریکا از سوریه مبتنی بر این واقعیت است که تلاش در آنجا برای از بین بردن داعش نزدیک به اتمام است.

وی افزود: خاورمیانه هم‌چنان مکانی است که از آن تروریسم سرچشمه می‌گیرد. ما رژیم ایران را اصلی‌ترین کشور حامی تروریسم در جهان در این منطقه می‌بینیم و این دولت یک کمپین فشرده برای وارد کردن فشار به جمهوری اسلامی را آغاز کرده است تا این تروریسم را متوقف کند».

همزمان آسوشیتدپرس گزارش داد: «یک ناو هواپیمابر آمریکا برای اولین بار بعد از خروج آمریکا از توافق اتمی با رژیم ایران وارد آبهای خلیج‌فارس شد و به طولانی‌ترین غیبت ناو هواپیمابر در این منطقه حساس حداقل از زمان حملات تروریستی ۱۱سپتامبر تاکنون پایان داد».

آسو شیتدپرس افزود: «ورود ناو هواپیمابر یو.اس.اس جان سی استینس در روز جمعه(۳۰آذر) در شرایطی صورت می‌گیرد که مقامهای رژیم ایران به‌طور مکرر تهدید به بستن تنگه هرمز می‌کنند».

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/995a5e47-0dc2-46c6-8319-a94c3f7fdc75"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات