728 x 90

«درد معیشت» به جای «لذت سهامداری»: سهم کارگران از وعده‌های روحانی

کارگران معدن و وضعیت بد معیشتی
کارگران معدن و وضعیت بد معیشتی

اسحاق جهانگیری معاون آخوند حسن روحانی در مناظره سوم خیمه شب بازی انتخابات ریاست‌جمهوری رژیم مدعی بود: «مشکلات بزرگی حل کردیم ثبات به اقتصاد ایران برگرداندیم. مگه یادتان رفت لحظه‌ای نرخ ارز عوض می‌شد لحظه‌ای قیمت کالاها عوض می‌شد. ما راه انداختیم اقتصاد کشور را. ماشین اقتصاد کشور راه افتاده سرعتش کم هست انشاالله سرعتش هم زیاد می‌شود».

آخوند حسن روحانی و باندش از روز اول می‌خواستند این شبهه را ایجاد کنند که گویا این رژیم راه‌حلی برای خروج از بن‌بستهای اقتصادی دارد.

در آن مناظره اسحاق جهانگیری ادعا کرد: «من به شما اطمینان می‌دهم شما ۵۰میلیون مردم ایران در کارخانه‌ها سهامدار خواهید شد سه سال روی این طرح کار شد که سهام عدالت جوری ساماندهی بشود که مردم لذت سهامدار شدن کارخانه‌ها را بکشند».(تلویزیون رژیم ۲۲اردیبهشت ۹۷)

به‌رغم این ادعای مسخره معاون روحانی، در حال حاضر کافی است نگاهی به وضعیت معیشتی امروز کارگران بیاندازیم تا بیینیم آنچه از دولت روحانی نصیب کارگران شده است نه «لذت سهامداری» که «درد معیشت» بوده است. نه تنها و عده و عیدها محقق نشده است بلکه اوضاع به وضعیت فلاکت‌بار کنونی رسیده است. هیچ سناریوی جایگزین دیگر وجود ندارد و بحرانهای حاد اقتصادی و اجتماعی نیز روزبه‌روز عمیق‌تر و گسترده‌تر می‌شود.

پس از گذشت بیش از ۵سال از عمر دولت روحانی با آن همه وعده و وعید پرطمطراق در حال حاضر هیچکس نیست که بتواند این حقیقت را انکار کند که کارگران ایران در بدترین وضعیت معیشتی هستند و خانواده‌هایشان در آستانه فروپاشی است.

در زمینه حقوق دریافتی کارگران و فاصله زیاد آن با خط فقر، سایت تیتر شهر می‌نویسد: «تورم ۱۵۰درصدی حال حاضر کشور، نوسانات قیمت ارز و سکه، افزایش روزانه اقلام مصرفی خانوارها، شکست طرح های ساماندهی اقتصادی دولت در کنترل قیمت ها و هزاران موارد دیگر، این روزها باعث شده تا قدرت خرید کارگران بین ۴۸تا ۵۰درصد کم شود. این در حالی است که کارشناسان اقتصادی بر این باورند که حداقل حقوقی که یک خانوار می‌تواند به زندگی خود آن هم زیر خطر فقر ادامه دهد؛ ۵میلیون تومان است این در حالی است که بر اساس قانون بودجه نزدیک به ۱میلیون و ۲۰۰هزار تومان به‌عنوان حقوق پایه تصویب شده است (سایت تیتر شهر۹مرداد۹۷)

یکی از ادعای مضحک معاون روحانی رسیدگی به زندگی فقرا بود که در این رابطه ادعا کرد: «ما راه کارهای عالمانه عاقلانه در این ۴سال پیش‌بینی کردیم که بتوانیم به زندگی فقرا رسیدگی کنیم، نیازمندان را جوری بهشان برسیم که نیاز نداشته باشند، و آنهایی هم که فقر مطلق دارند با روش‌هایی از اول امسال عمل کردیم از این ببعد هیچ ایرانی نخواهد بود به اندازه نیازی که دارد برای زندگی آبرومند تأمین نشود».(تلویزیون رژیم ۲۲اردیبهشت ۹۷)

حالا یک سال پس از این ادعاهای معاون روحانی در زمینه رسیدگی به فقرا یعنی بیش از ۸۰درصد مردم ایران که زیر فقر هستند سایت برهان ۸شهریور ۹۷ می‌نویسد: « گفتنی است که طبق آمار رسمی، ضریب جینی به بالای ۴رسیده است و نیز طبق اذعان برخی کارشناسان، خط فقر در تهران و کلانشهرها به عدد ۴الی ۵میلیون تومان رسیده است. با این اوصاف به‌زعم بسیاری از کارشناسان، چند ده میلیون از مردم کشور مان زیر خط فقر قرار دارند که بخش عمده‌‌یی از آنها در حاشیه‌ٔ شهرها و یا مناطق محروم ساکن هستند.»

پیش از این خبرگزاری ایسنا ۱۸فروردین ۹۷ از قول حسین راغفر یکی از اقتصاددانان حکومتی نوشت: «یک پژوهشگر و استاد دانشگاه خط فقر مطلق برای یک خانواده چهار نفره شهری در سال ۹۶ را حدود چهار میلیون تومان اعلام کرد و گفت: بر اساس محاسبات صورت گرفته در سال‌های اخیر، ۳۳درصد جمعیت کشور دچار «فقر مطلق» هستند.»

این اظهارات راغفر در شرایطی بود که نرخ ارز به‌طور سرسام‌آور امروزی بالا نرفته و به تبع آن هزینه معیشت زندگی مردم هم به همین میزان افزایش پیدا نکرده بود. در حالی که در آینده هم وضعیت بسیار بدتر از وضعیت کنونی خواهد شد.

بسیار روشن است که برخلاف ادعاهای پوشالی سردمداران و مهر‌ه‌های دولت روحانی که پوشال‌بافی می‌کردند که این دولت در گل مانده برای مردم و به‌ویژه مردم فقیر چنین و چنان می‌کند، واقعیتها آن‌چنان سرسخت بود و هست که هیچ‌یک از ادعای این چنینی از جمله ادعای جهانگیری محقق نشد و اکنون می‌بینیم که نسبت به آن زمان وضعیت حاکمیت و وضعیت اقتصادی و اجتماعی مردم به چه صورتی است.

با گذشت زمان حکومت آخوندی بیش‌ از‌ پیش در چنبره بحرانهای مختلف اقتصادی و اجتماعی گرفتار می‌شود. شدت و حدت بحرانها به گونه‌یی است که نظام توان برون‌رفت از آنها را ندارد.

این واقعیت سرسختی است که در پیش روی حاکمیت به بن‌بست رسیده آخوندی و دولت روحانی قرار دارد.که هر روز هم می‌گذرد، بیش‌ از‌ پیش در چنبره بحرانهای متعدد گیر می‌کند و بیش‌ از‌ پیش در باتلاق سرنگونی فرو می‌رود.باتلاقی که مردم ایران، کانونهای شورشی و مقاومت سازمان‌یافته مردم برای آن تدارک دیده‌اند.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/47ebeb06-4ef4-417e-8054-5e5521e650d8"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات