728 x 90

دلار۱۰۰هزار تومانی؛ تیرخلاص معیشت

افزایش قیمت دلار...
افزایش قیمت دلار...

از آغاز سال۱۴۰۳ و با فرامین اقتصادی خامنه‌ای به آخوند رئیسی، معلوم بود که قرار است چه بلایی بر سر مردم ستمدیده ایران بیاید. شعار تو خالی مهار تورم از همه جا بهتر در سفره‌های تهی شده میلیون‌ها تن از خلق محروم از کمترین امکانات هویدا گردید. باور کردنی نیست اما حقیقت دارد که ظرف دو سال گذشته قیمت مواد خوراکی مورد مصرف طبقات پایین مردم چقدر بالا رفته است. تازه قیمت‌های اعلام شده مربوط به بهمن۱۴۰۲ است.

«افزایش قیمت گوشت از ۱۴۰ هزار تومان به ۵۵۲ هزار تومان. افزایش ۲۹۰ درصدی! مرغ از ۲۹ هزار تومان به ۸۷ هزار تومان. افزایش ۲۰۰ درصدی! روغن به ۶۳ هزار تومان. افزایش ۲۷۰ درصدی! برنج به ۱۰۶ هزار تومان. افزایش ۱۱۳ درصدی! پیاز به ۲۰ هزار تومان. افزایش ۱۸۵ درصدی! قیمت گوجه فرنگی به ۶۲ هزار تومان. افزایش ۱۵۸ درصدی!...» (به‌نقل از اینفوگرافی خبرآنلاین۱۳فروردین۱۴۰۳)

 

با این حال خبرهای ناخوش دیگری از سوی باندهای حاکم فاشیسم دینی به گوش می‌رسد که حاکی از شدت وخامت باز هم بیشتر بحرانهای اقتصادی است. جنگ باندهای مافیای چنگ انداخته به منابع و ثروتهای مردم موجب افشای نقشه‌های شوم متخاصمان گردیده است. به‌عنوان نمونه یاسر جبرائیلی که قبلاً در باند آخوند رئیسی بود و بعد تغییر باند داد و به زیر کلاه سبزعلی رضایی رفت و به ریاست مرکز ارزیابی و نظارت راهبردی مجمع تشخیص مصلحت نظام (؟!) رسید، می‌گوید دستاوردسازیهای پوشالی سودی برای رئیسی ندارد و او برای حل مشکلاتش، خیز برداشته است تا دلار را ۱۰۰ هزار تومان برساند! «این قبیل دستاوردسازی‌ها شیوه قبلی‌ها هم بوده است. آنچه جای نگرانی داد این است که دولت آقای رئیسی قصد تغییر ریل ندارد و رسماً از دلار ۱۰۰ هزار تومانی سخن می‌گوید» (اعتمادآنلاین۱۲فروردین۱۴۰۳)

 

بحرانهای اقتصادی کشور از حدود متعارف فراتر رفته

ترسیم آینده تاریک در نظام ولایت مطلقه فقیه تنها مربوط به جنگ‌وجدال باندهای غالب نیست بلکه کارشناسان اقتصادی نیز به سیل بحرانهای پیش رو اذعان دارند. فرشاد مومنی اقتصاددان باند مغلوب می‌گوید: «ایران کشوری با تعداد زیاد بحران است و این بحرانها در حیطه اقتصاد از حدود متعارف فراتر رفته و اگر دیگر بحرانها در حیطه‌های فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و بین‌المللی‌اش از اقتصادش بیشتر نباشد، کمتر نیست» (انتخاب۸فروردین۱۴۰۳).

وی حتی دیگر بسیاری از واژه‌ها را برای ترسیم اوضاع بحرانی رسا نمی‌داند! «ما می‌توانیم بگوییم که ایران به‌صورت وحشتناک و نگران‌کننده‌ای آلوده شوک‌های پی‌درپی است. کلمه «آلوده» شاید در گفتار، بیانی نرم و لطیف باشد نسبت به آنچه که بر سر ایران آمده است» شوک‌هایی ولو به ظاهر «مثبت» مثلا در مورد قیمت نفت، اما سرنگون کننده در مقیاس یک رژیم سیاسی! «به پیامدهای مثبت این شوک‌ها، آنگاه متوجه خواهیم شد که حتی شوک‌های مثبت می‌تواند تا چه حد مخرب‌تر از شوک‌های منفی باشد؛ نمونه‌اش فروپاشی رژیم پهلوی است». و این‌که اگر به دیر بجنبیم کار رژیم آخوندی هم تمام است: «اگر به موقع به فریادش رسیده نشود، مرحله بعدی فروپاشی است. این فروپاشی می‌تواند اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی یا سیاسی و... باشد». جالب این‌که در مقایسه برنامه‌های خامنه‌ای [البته با اشاره!] با شاه سلطان حسین صفوی، این یکی را مرجح می‌داند!: «در یک سطوحی وقتی شما به اسناد برنامه‌ریزی و بودجه‌ریزی کشور نگاه می‌کنید (مثلا برنامه هفتم) احساس می‌کنید که هزار رحمت به شاه سلطان حسین؛ چرا که ماجراهایی که کشور الآن به آن مبتلا است، چه دغدغه‌هایی است و آن چیز که در این اسناد منعکس می‌شود، چه چیز!»

 

اقتصاد ایران دچار جهل مطلق است

تنها مومنی نیست که هشدار می‌دهد بلکه سایر اقتصاددانان نیز زنگ خطر را به صدا درآورده‌اند. محمد قلی یوسفی می‌گوید: «برای این‌که به چرایی این موقعیت مملو از بحران برسیم باید تأکید کرد که اقتصاد دچار جهل مطلق شده است... به همین دلیل امیدواری در بین قشر‌های مختلف جامعه به حداقل ممکن خود رسیده است. مردم ایران در حالی وارد سال ۱۴۰۳ شده‌اند که در ۱۴۰۲ معیشت‌شان را بیشتر از همیشه در معرض تهدید دیدند، یعنی اوضاع به‌گونه‌یی شده است که به جای این‌که خرید خانه هدف باشد، در طول سال به این فکر هستند که چطور قرارداد اجاره ملک خود را تمدید کنند؟ در این میان بحثهای مهمی چون آموزش، درمان و... هم به کل تحت تأثیر نابسامانی‌های اقتصادی از دستور کار خانواده‌ها در حال کنار گذاشته شدن هستند» (اقتصاد ۲۴-۱۱فروردین۱۴۰۳).

 

چشم‌انداز پیچیده و مبهم اقتصاد در ۱۴۰۳

علی چشمی، اقتصاددان دیگر هم سال جاری را «سال تداوم بی‌ثباتی ساختاری» می‌داند. وی علاوه بر کسریهای نجومی ۴۰۰ هزار میلیارد تومانی دولت رئیسی به کسری بودجه چهار صندوق بازنشستگی حدود ۴۰۰ هزار میلیارد تومانی و میزان بدهی دولت به صندوق تأمین اجتماعی حدود ۴۰۰ هزار میلیارد تومان که از سوی مرکز پژوهشهای مجلس برآورد شده است هم اشاره می‌کند. هم‌چنین کسری بودجه هدفمندی یارانه‌ها (حدود ۲۷۰ هزار میلیارد تومان از سوی همین مرکز) مجموعاً این سه کسری در سال جاری هم به منابع بانکی فشار می‌آورد... «به این دلیل، اقتصاد کشور چنین در تله‌های رکود و تورم گرفتار شده است. نرخ تورم به‌دلیل افزایش نرخ ارز در پایان سال ۱۴۰۲ به‌زودی روند صعودی جدیدی را آغاز خواهد کرد و در ماههای ابتدایی سال ۱۴۰۳ ادامه خواهد یافت...» (اقتصادنیوز۱۰فروردین۱۴۰۳)

 

فردای میهن را مردم ایران‌می‌سازند

ترسیم تاریک و دهشت‌بار آینده‌ای که خامنه‌ای برای ایران تدارک دیده است، محال است که صورت تحقق یابد؛ چرا که همین امروز هم جوانان شورشگر در کانون‌های شورشی و مقاومت سازمان یافته، عزم خود را برای به زیر کشیدن نابودگران میهن در زنجیر نشان داده‌اند.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/ba93c540-1c0d-45a8-874e-b02bd5ce5170"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات