728 x 90

«دوقطبی‌سازی» یا نمایان شدن شقه در نظام

سخن روز
سخن روز

آخوند پناهیان واعظ و مداح دربار خامنه‌ای روز سه‌شنبه ۱۳شهریور در یک مجلس روضه‌خوانی در مشهد، با حضور قالیباف و پزشکیان، کیهان خامنه‌ای را به‌دروغگویی و دوقطبی‌سازی متهم کرد و گفت: «روزنامه‌هایی که با خرج دولت ساخته و پرداخته می‌شوند از کیهان گرفته تا اطلاعات، از جمهوری اسلامی تا هر جمهوری غیراسلامی... اینها حق ندارند بیایند دوقطبی بازی بکنند...» . پناهیان سپس از رئیس مجلس ارتجاع خواست تا قانونی علیه دوقطبی‌سازی در فضای رسانه‌یی وضع کند و «درِ این روزنامه را ببندند دروغ بد است، اما دوقطبی‌سازی روزنامه‌ها از نشر اکاذیب بدتر است».

اما معضل «دوقطبی سازی» چیزی نیست که با وضع قانون، قابل علاج باشد، کما‌این‌که همین اظهارات، سر کلاف جنگ‌وجدال جدیدی را در رژیم باز کرد. در همان روزهایی که به‌علت تعطیلات رسمی روزنامه‌ها منتشر نمی‌شدند، یکی از کیهان نویسان، منتظر انتشار روزنامه نشد و اظهارات پناهیان را «سخن نسنجیده و ناروا» خواند و نوشت که او «دچار خطای تشخیص شده و به‌سمت جبهه خودی شلیک کرده است» (سایت خبرآنلاین ـ ۱۵شهریور).

کیهان (۱۷شهریور) سپس در اولین فرصت با چاپ مقاله‌یی، پناهیان را به شدت زیر ضرب گرفت و با اشارهٔ سربسته به‌رو شدن یک فقره دزدی نامبرده که کیهان به‌دفاع از او برخاسته بود، این قضیه را به‌رخ نامبرده کشید که: «در ۱۹شهریور ۱۳۹۹ که برای دفاع از آقای پناهیان... نوشتیم و توصیه به‌رعایت «انصاف» و «اخلاق» کردیم؛ فکرش را هم نمی‌کردیم که حدود ۴سال بعد در ۱۴شهریور ۱۴۰۳ آقای پناهیان... به‌همان سو بروند». این مقاله با این تهدید به‌پایان رسیده بود که: «کیهان... از این راه بازنمی‌گردد. آقای پناهیان شما از اظهارات نادرست‌تان برمی‌گردید؟».

در پی افتادن آتش شقه در درونی‌ترین حلقه‌های باند خامنه‌ای، نقوی حسینی از اعضای دورهٔ قبلی مجلس ارتجاع، باند جلیلی و دار و دستهٔ موسوم به‌پایداری را «جریان انحرافی» نامید و با طعنه به‌جلیلی و دولت سایهٔ او نوشت: «دوستان از سایه به‌ آفتاب نیامدند». وی افزود: خود ما «اصولگرایان باید به‌تندروها «کارت قرمز» بدهیم... تندروها حتی از شیخوخیت اصول‌گرایان هم تبعیت نمی‌کنند» (خبرآنلاین ـ ۱۴شهریور).

متعاقباً سایت وابسته به‌سازمان اطلاعات سپاه پاسداران، در حمایت از پناهیان وارد گود شد و بدار و دستهٔ «پایداری» هشدار داد که «دوقطبی‌سازی، آنتاگونیسم سیاسی» است و «این رفتارها باز تولید دوقطبی‌سازی دههٔ ۶۰ است که در نهایت منجر به‌ایستادن مقابل ولایت فقیه می‌شود» (سایت مشرق ـ ۱۵شهریور).

از سوی دیگر، آخوند رسایی وارد صحنه شد، و با برجسته کردن آنتاگونیسم و شدت تعارضات و شقه و شکاف در ولایت ارتجاع، نوشت: «اشتباه نکنید! هر دوقطبی‌ای باطل نیست... برخی دوقطبی‌ها واقعی هستند که اساساً باید حفظ شوند مثل تقابل اسلام و کفر یا تقابل بین سازش و مقاومت، عزت و ذلت. برخی از این دوقطبی‌ها را امام راحل بنیان گذاشت» (روزنامهٔ فرهیختگان متعلق به ولایتی ـ ۱۸شهریور).

آخوند نبویان یکی دیگر از سردمداران باند غالب در مجلس ارتجاع هم با دستاویز کردن این ادعای خامنه‌ای که من بیشتر افراد کابینه را از قبل نمی‌شناختم، به پزشکیان به‌خاطر رأی گرفتن در مجلس برای کابینه سفارشی تاخت و گفت: «حرف آقای پزشکیان دروغ بود. چرا بزرگان مجلس با این‌که می‌دانستند، این موضوع را تکذیب نکردند حرفهای پزشکیان را؟!». نبویان هم‌چنین بعضی وزیران دولت را قاتل خواند که نباید رأی می‌آوردند (سایت خبرآنلاین ـ ۱۷شهریور).

بالا‌گرفتن سگ‌دعواها بعد از حرفهای پناهیان که خواستار وضع قانون برای مهار کشمکشها شده بود، سبب شد که فضائلی از اعضای دفتر خامنه‌ای، در حساب ایکس خود، نگرانی ولی‌فقیه ارتجاع را منعکس کرده و بنویسد: «مراقب باشیم بحث بر سر ‎دوقطبی خودش موجب قطب‌بندی نشود!» (همان منبع).

آری، آنچه که در رژیم از آن با عنوان «قطب‌بندی» یاد می‌شود، در واقع نمایان شدن و بروز آثار شکاف و شقه در حاکمیت و نتیجهٔ قهری بر باد رفتن آروزهای خالص‌سازی خامنه‌ای پس از هلاکت رئیسی است. دعاوی «وفاق» پزشکیان و درخواست وضع قانون از سوی پناهیان، نمی‌تواند این مخاصمات را بپوشاند یا ماستمالی کند. به‌عکس، شقه و شکاف با پتکهای کوبنده تحریم بر بساط انتخابات ولایت فقیه و با نشست سگ زرد به‌جای شغال و با اعتراضات مردمی تشدید هم می‌شود.

هم‌چنان که رهبر مقاومت تأکید کرده است: «این شقه و شکاف در راستای قیام و گسستن بند از بند نظام است» (مسعود رجوی ـ ۱۶تیر ۱۴۰۳).

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/eb4b63d4-1c1d-4809-bcc0-8035d4f1d204"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات