728 x 90

دولت درمانده، مجلس فرصت‌طلب، مردم غارت شده

دولت درمانده... مردم غارت شده
دولت درمانده... مردم غارت شده

بیماری «اس‌ام‌ای» یک بیماری عصبی- عضلانی است که موجب تحلیل شدید عضلانی می‌گردد. اگر در کودکی درمان نشود بیمار فوت می‌کند و درمان ناقص هم در سال‌های بعد منجر به از کارافتادگی و در نهایت مرگ می‌شود... اینها مشکلات صدها بیمار و خانواده‌هایی است که در برابر قلعه آخوند رئیسی تجمع کردند و خواهان تأمین داروی این بیماری شدند (۱).

درد و رنجی که در اثرمشاهده این هموطنان در آدمی برانگیخته می‌شود کم از ناراحتی‌های زجرآور این عزیزان نیست. آنها شاهد حقه بازی‌ها و دجالگریهای آخوند رئیسی و وزیر نابکار بهداشت دولت هستند. این مردم مصیبت‌زده را با وعده و وعید تو خالی می‌فریبند و خود مشغول چپاول دارایی‌های ملت و خوراندن چای دبش به ساکنان خسته ایرانند.

این‌ها و هزاران درد و مشکلات و بحرانی‌هایی که شب و روز هم‌چون آوار بر سر مردم ایران می‌ریزد مانند جهنمی است که خامنه‌ای با نیروهای نیابتی و موشک و پهپادش برای مردم منطقه خاورمیانه و حتی شمال اروپا برپا کرده است. در همین اوضاع وخیم است که دولت رئیسی بودجه پوچ و خیالی‌اش را روانه مجلس آخوندی کرد. آن‌قدر آش غارتگری و خیالات واهی شور بود که فرصت‌طلبی اعضای مجلس ارتجاع را دامن زد و مشتی ورق پاره به‌نام بودجه۱۴۰۳ را به سطل زباله انداختند و بودجه را تصویب نکردند.

 

بودجه پوچ و تو خالی

«مجلس آخوندی کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۳ را رد و بررسی مجدد آن را به دیماه موکول کرد. «انتقاد نمایندگان مبنی بر عدم توجه دولت به متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان، عدم تطابق بودجه با برنامه هفتم برای رسیدن به رشد پیش‌بینی‌شده ۸درصدی، کسری بودجه ۴۵۰ هزار میلیارد تومانی، نظم نداشتن مخارج دولت و اخذ مالیات از بخش‌های ضعیف جامعه، منجر به رد لایحه بودجه شد» (اقتصادآنلاین۲۱آذر۱۴۰۲).

حسین راغفر اقتصاددان درباره اخذ مالیات گفت: «این بودجه افزایش‌های زیادی در مالیات کالاها و خدمات دولتی دارد که در کل منجر به افزایش قیمتها می‌شود... وقتی دستمزدهای نیروی کار به این شکل اسف‌بار سرکوب می‌شود، نتیجه طبیعی آن سقوط شدید بهره‌وری نیروی کار است» (توسعه ایرانی۲۱آذر۱۴۰۲).

 

دولت برای فقیرتر کردن کارگران ثابت‌قدم است

ناترازی دستمزد نیروی کار و تورم بالای ۴۰ درصد و ۸۰ درصدی مواد خوراکی آن‌قدر عیان است که دیگر حاجت به بیان نیست. اما مگر می‌توان با نقد و گلایه سفره خالی بازنشستگان فقیر و دیگر اقشار زحمتکش و هستی‌باخته را از کف خیابان‌ها جمع کرد.

به گفته کارشناسان اقتصادی، افزایش ۲۷درصدی حداقل دستمزد کارگران، با توجه به نرخ تورم حدود ۴۷درصدی، سبب کاهش ۵۰درصدی قدرت خرید کارگران شده و تقاضای عمومی را بیش‌از‌پیش کاهش داده است. حالا برای سال بعد پیشنهاد دولت برای افزایش ۱۸درصدی حقوق کارمندان و افزایش ۲۰درصدی مستمری بازنشستگان نشان از پیاده کردن سیاست تکراری سرکوب مزد کارگران است. این در حالی است که طبق ماده ۴۱ قانون کار، شورای عالی کار باید دستمزد کارگران را مطابق با دو شاخص نرخ تورم و سبد معیشت تعیین کند و مذاکره بر سر این الزامات قانونی پذیرفته شده نیست اما نظام ولایت فقیه به دستمزدبگیران می‌گوید کمتر بخورید یا از نیازهای خودتان بزنید چون مصالح رژیم آخوندی در این است!

 

فرصت‌طلبان مجلس نشین

اکنون که تشت رسوایی دولت منصوب خامنه‌ای بر زمین واقعیتها افتاده است. مجلس ارتجاع برای کسب امتیازات بیشتر از حکومت جور و ستم اقدام به رد کردن نمایشی بودجه دولت زد تا در دور بعد جیب اعضایش از رانت و امتیازات مبادله شده پر تر شود.

حسین راغفر اقتصاددان می‌گوید: «فرصتی که مجلس برای اصلاح بودجه به دولت داده صرفاً نمایشی است. الآن موقع انتخابات است و اصلاً اعتقادی ندارم که مجلس از سر کارشناسی این کار را می‌کند، الآن بحث انتخاباتی و سیاسی است و مجلس می‌خواهد نشان دهد که ملاحظاتی دارد. این بازار زرگری است و چهار روز دیگر نه تنها همین بودجه بلکه بدتر از آن را هم تصویب می‌کنند» (رویداد۲۴-۲۳آذر۱۴۰۲).

علیرضا بیگی عضو همین مجلس که چندی پیش دست به افشاگری درباره ماشینهای شاسی بلند اهدایی به اعضای مجلس زد و از دایره خودی‌ها کنار زده شد می‌گوید: «پیش روی ما انتخابات مجلس دوازدهم است. نمایندگان به مردم مراجعه می‌کنند و از آنان برای استمرار نمایندگی خود طلب رأی می‌کنند. نمایندگان باید حرفی برای گفتن به مردم داشته باشند. تصویب بودجه‌یی که در زندگی مردم تأثیر مثبتی نداشته و آثار زیان‌باری را در سفره آنان خواهد داشت، تیر خلاصی است که نمایندگان به خود می‌زدند. از جانب مردم اقبالی به آنان صورت نمی‌گیرد و رقبا از آنان سبقت می‌گیرند» (خبرآنلاین۲۳آذر۱۴۰۲)

یک عضو پیشین مجلس ارتجاع هم گفت: «مردم فریب اقدام نمایشی رد کردن لایحه بودجه ۱۴۰۳ در روز‌های آخر مجلس یازدهم را نمی‌خورند « (انتخاب۲۳آذر۱۴۰۲)

 

مردم ستم زده، ستمکاران را به پای عدالت می‌کشانند

کودکان بیمار «اس ام ای» و خانواده‌های دردمندشان، یک میلیون دانش‌آموز از تحصیل جامانده، رنجبرانی که قادر نیستند هزینه مسکن و مواد غذایی خانواده را تأمین کنند، کارگرانی که دستمزدشان سرکوب شده است، فساد و تباهی فاشیسم دینی را شبانه روز با پوست و گوشت خود لمس می‌کنند. آنان می‌دانند اختلاس ۳میلیارد دلاری چای دبش آخوندهای دین‌فروش تنها گوشه کوچکی از فساد این نظام است و تا ریشه این تباهی از سرزمین ایران برکنده نشود، آینده هم‌چون امروز است.

 

پانوشت:

(۱) یک روزنامه‌های دولتی در این باره نوشته است:

«دارویی که به‌صورت محدود و قطره‌چکانی میان بیماران مبتلا به اس‌ام‌ای توزیع می‌شد، به‌دلیل نبود بودجه کافی و تأمین‌نشدن منابع کافی آن قطع شد... تأمین دارو آن‌هم فقط برای یک‌سوم از بیماران و بلاتکلیف‌بودن دیگر بیماران به‌ویژه بیماران بزرگسال مبتلا به اس‌ام‌ای، وعده داده شده از سوی رئیسی هرگز محقق نشد... در نهاد ریاست‌جمهوری بحث مشکلات مالی برای تأمین دارو مطرح شده است... بخشی از این بیماران به‌دلیل دریافت‌نکردن دارو و وخیم‌شدن شرایط‌شان فوت می‌کنند... مسئولان وزارت بهداشت بیماران و خانواده‌ها را به بهانه‌های مختلف یا دادن وعده‌های واهی، میان خودشان پاس‌کاری می‌کنند... و در نهایت گفته می‌شود: «پولی برای تأمین داروی بیماران اس‌ام‌ای نداریم» (شرق۲۱آذر۱۴۰۲)

 

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/40f38019-1454-4241-808a-608a46ebd44f"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات