728 x 90

دیپلماسی ذلت‌بار!

سخن روز
سخن روز

با گسترش جنگ گرگها، سایت حکومتی انتخاب از باند مغلوب توقیف شد.

خبرگزاری سپاه پاسداران علت توقیف سایت انتخاب را انتشار ویدیو و گزارشی با عنوان «حراج برند ایران ـ سیاست خارجی ایران چرا این‌قدرتضعیف شده است؟» ذکر کرد و نوشت: «این گزارش خارج از حدود قانون و مغایر با منافع ملی و بر علیه سیاست‌های اصولی نظام جمهوری اسلامی در سیاست خارجی است».

با این حساب، توقیف رسانهٔ خودی انتخاب، به‌علت افشای بخشی از دیپلماسی ذلت بار خامنه‌ای و ترکیدن بادکنک قدرتنمایی‌های پوشالی و بلوفهای رئیسی درباره دست‌آوردهایش در سیاست خارجی است؛ موضوعی که تهدید ریزش بیشتر را به‌دنبال خواهد داشت.

رئیسی جلاد برای مقابله با همین تهدید که از آن با عنوان «خطر ناامیدی» یاد می‌کند، در یکی از بلوف‌هایش می‌گوید: «رونق بی‌سابقه تجارت کشور، افزایش تولید نفت و گاز و حل کامل مشکل باقی ماندن ۸۷میلیون بشکه میعانات روی آب بخشی از اقدامات دولت در دو سال گذشته بوده است... در عین‌حال دنبال کردن سیاست همسایگی، حضور در ائتلاف‌های بزرگ جهانی و بازگرداندن اموال ملت ایران در کشورهای مختلف نیز از جمله دیگر اقدامات و برنامه‌های دولت در این مدت بوده است» (سایت رئیسی ـ ۱۱شهریور ۱۴۰۲).

اما در دعوای قدرت، ویدیو جنجال برانگیز سایت انتخاب فاش می‌کند: «دستاورد دولت رئیسی به‌محکومیت و صدور ۳قطعنامه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، اخراج ایران از کمیسیون مقام زن، قطعنامه شورای حقوق‌بشر سازمان ملل، قطعنامه تحریم‌های حقوق‌بشری اتحادیه اروپا خلاصه می‌شود».

در بخش دیگری از همین ویدیو آمده است: «آنچه ملاک قضاوت است نتایج حاصل از عملکرد دولت است نه شعار‌های دهان‌پرکنی که تبلیغ می‌شود... امیرعبداللهیان سفر ۳‌روزه به‌پاکستان را بسیار موفق می‌دانست، اما هنوز یک هفته از سفر او نگذشته بود که اعلام شد پاکستان واردات گاز از ایران را قطع کرده است».

البته مطرح شدن رسوایی دیپلماسی رئیسی جلاد جدید نیست. یک عضو مجلس ارتجاع نیز گفته بود: «ما دیپلوماسی بسیار ضعیفی را از دولت رئیسی دیده‌ایم، علی‌الخصوص از امیرعبداللهیان که واقعاً از نظر سطح دیپلوماسی، پایین‌ترین وزیر خارجه در تاریخ جمهوری اسلامی است» (جلال محمودزاده ـ اول شهریور).

محمد مهاجری از باند غالب، پس از توقیف «انتخاب» نوشت: «دولت آقای رئیسی هنوز دنبال آن است که برجام را زنده کند و نمی‌تواند. نه آن که نخواهد بلکه عرضه و ظرفیتش را ندارد. سایت خبری انتخاب، سیاست خارجی دولت را به‌نقد کشیده و دولت بی‌تحمل آن را توقیف کرده است. چرا؟ چون گفته است آب‌نبات چوبیهای شانگهای و بریکس آن‌قدر بی‌مزه است که هیچکس دوستش ندارد» (سایت حکومتی بهار نیوز ـ ۱۴شهریور ۱۴۰۲).

از آنجا که در جنگ گرگها دعوا بر سر قدرت و غارت است و نه منافع و مصالح ملی، به‌جای استفاده از واژه‌هایی مانند جنایت و وطن‌فروشی در سیاست خارجی، از واژه‌هایی مانند ضعف و بی‌عرضگی استفاده می‌شود.

برخی هم توقیف «انتخاب» را گامی «در راستای خالص سازی و محکوم به‌شکست» توصیف کردند و نوشتند: «اخراج اساتید و بستن سایت انتخاب یک پیام مشترک دارد و نمی‌تواند یک اتفاق ساده باشد... این‌ها پیش‌درآمد‌های انتخاباتی است» (اصلاحات نیوز ـ ۱۵شهریور ۱۴۰۲).

محمدرضا تاجیک اما، پروژهٔ خالص‌سازی را نشانهٔ استیصال و «یک پروژه استراتژیک معطوف به‌بقا» توصیف کرده و می‌نویسد: «این موضوع با انتخابات ریاست‌جمهوری رقم خورد و بعد در انتخابات مجلس تکمیل شد، و دیری نپایید که به‌سطوح و لایه‌های زیرین‌تر تسری یافت. بنابراین، به‌نظر من، تنها یک هراس معطوف به‌بقا می‌تواند دست‌اندرکار تدوین و اجرای چنین طرح‌هایی باشد» (سایت حکومتی خبرآنلاین ـ ۱۲شهریور ۱۴۰۲).

 

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/0727e7dd-ff13-48d3-bfa3-0611e5b0b833"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات