728 x 90

رسانه‌های رژیم؛ «دو بن‌بست» و «دود سیاه در وین»

هتل کوبورگ، محل مذاکرات برجام در وین
هتل کوبورگ، محل مذاکرات برجام در وین

این روزها با افزایش تحلیلهای متفاوت و متناقض کارشناسان و رسانه‌های رژیم در مورد مذاکرات برجام و سرانجام آن مواجه هستیم. شماری از کارشناسان رژیم تأکید می‌کنند که مخالفت آمریکا با خواست رژیم در مورد لغو تحریم‌های فرابرجامی خصوصاً خروج سپاه پاسداران ضدمردمی از لیست تروریستی و هم‌چنین تضمین این‌که دولت آینده آمریکا از برجام خارج نشود از یک‌طرف و خواست روسیه مبنی بر معافیت این کشور از تحریم‌های بین‌المللی در مراوداتش با رژیم از طرف دیگر، باعث بن‌بست توافق در مذاکرات شده است.

البته مقامات رسمی از جمله وزیر خارجه آخوندها و سخنگوی آن شرط خارجی (یعنی خواست روسیه) را برای رسیدن به توافق رد کرده‌اند، گرچه برای رژیم رویارویی با خواست روسیه مشکل است چرا که در تناقض با سیاست نگاه به شرق خامنه‌ای قرار دارد.

 

این وضعیت یعنی شروط پاسخ داده نشدهٔ رژیم و خواست روسیه با پیچیدگیهایی که به‌رژیم تحمیل کرده توسط روزنامه حکومتی آرمان تحت عنوان «دو بن‌بست!» در «مذاکرات وین» توصیف شده است. امری که «که از طریق مذاکره و مباحثه در وین شکسته نمی‌شود».

این روزنامه وابسته به باند مغلوب در توضیح بن‌بست اول نوشت: «به‌گفته منابع ایرانی، تضمینهای اقتصادی، نحوه رفع برخی تحریم‌ها، درخواست ایران برای خارج ساختن سپاه از لیست سیاه است. آمریکا که این خواسته آخر ایران را بی‌پاسخ گذاشته بود، جواب منفی داد و اعلام کرد که به‌دلیل حساسیت افکار عمومی قادر به این کار نیست و انجام آن را مشروط به تغییر رفتار منطقه‌یی سپاه کرد که ایران هم بر غیرقابل مذاکره بودن این مسأله تأکید کرد».

 

در مورد بن‌بست دوم یعنی درخواست روسیه از کشورهای غربی برای معافیت مراودات تجاری‌اش با رژیم نوشت: «بن‌بست ایجاد شده به وسیله روسیه به این راحتی قابل شکسته شدن نیست و به تحولات جنگ اوکراین گره خورده است. مسکو اکنون عدم توافق را پس از جنگ اوکراین دارای منافع بیشتری برای خود از توافق و منع اشاعه می‌داند. از این رو، با طرح دریافت تضمینهای مکتوب از آمریکا مذاکرات را با بن‌بست مهمی مواجه کرده است» (روزنامه حکومتی آرمان ۲۳ اسفند۱۴۰۰).

این روزنامه در مقاله دیگری به شرایط دشوار رژیم در مورد خواست روسیه نوشت: «سؤال اینجاست که آیا ایران حاضر است که توافق وین را بدون روسیه انجام دهد؟ آنچه مسلم است روس‌ها از مواضع‌شان عقب‌نشینی نخواهند کرد... . آیا ایران حاضر است به توافق برجام بدون روسیه تن دهد؟ پرسش دشواری است و ایران را در یک شرایط بسیار دشوار سیاسی قرار می‌دهد. اما تردیدی نیست که این گام با دلخوری روسیه همراه است» (آرمان ۲۳اسفند ۱۴۰۰).

 

به فرض این‌که چند مسأله باقیمانده رژیم با آمریکا و سایر طرف حساب‌های غربی برجام حل شود، اما اگر نظام بخواهد بر اساس سیاست نگاه به شرق خامنه‌ای همان‌طور که در جنگ اوکراین جانب روسیه را گرفت، در زمینه برجام نیز به‌طور عملی پایبند به این شرط روسیه باشد و بدون رضایت روسیه حاضر به توافق نباشد، در بن‌بست سومی قرار می‌گیرد و آن هم ادامه تحریم‌ها و حتی تشدید بیشتر آنها و ادامه بحرانها و خفگی اقتصادی است.

تحریم‌هایی که خسارت‌های باز هم بیشتری به اقتصاد بحران‌زده رژیم وارد می‌کند، و باعث عمیق‌تر شدن خفگی اقتصادی رژیم می‌شود

همین خفگی اقتصادی بود که باعث شد در جریان توافق برجام سال۲۰۱۵ «مقام عظما» یک جرعه زهر بنوشد و به بسیاری از خواست‌های کشورهای غربی در زمینه برنامه اتمی تن بدهد.

باز هم همین خفگی اقتصادی است که باعث شد از ۱۱ماه پیش رژیم به ۸ دور مذاکره را برای رفع تحریم‌ها تن بدهد.

هم‌چنان که اشاره شد این خفگی به اضافهٔ خواست روسیه که اکنون با خواست رژیم در تضاد قرار گرفته رژیم را در بن‌بست مضاعف یا به‌قول روزنامهٔ حکومتی آرمان در دو بن‌بست قرار داده است.

 

امری که باعث هشدار روزنامه مستقل ۲۳ اسفند۱۴۰۰ شده و از سیاستگزاران رژیم خواسته به‌خاطر «خشنودی روس‌ها» در رابطه با اوکراین و در رابطه با مذاکرات اتمی «در زمین روسیه بازی نکنند» چرا که «ادامه بازی در زمین روسیه به نفع نظام نیست».

با توجه به مجموعه این وضعیت است که روزنامه مستقل نوشته است «دود سیاه از وین» بلند شده است.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/d1341780-1906-4df8-ae0c-f3e6ece1cc4d"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات