728 x 90

زندگی پیشکش؛ تقلا برای زنده ماندن!

تلاش برای زنده ماندن...
تلاش برای زنده ماندن...

شرایط اقتصادی و معیشتی اکثریت مردم زیر خط فقر و آن‌چنان ناگوار است که وضعیت زندگی برای آنها تبدیل به تلاش و ‌تقلا برای زنده ماندن شده است.

مردمی که بسیاری از آنها نان خالی هم در سفره ندارند و در سخنان پر از رنج و دردشان با رسانه‌های رژیم و از جمله تلویزیون شبکه یک رژیم وضعیت فلاکت‌بار معیشتی آنها بیشتر مشخص می‌شود.

مردمی که نگاه‌هایشان توأم با بیان درد جانکاه رنج و فقری است که حاکمیت فاسد آخوندی بر آنها تحمیل کرده است.

در این نظام است که فقر به بالاترین حد و گرانی به‌صورت سرسام‌آوری رو به افزایش است و روزبه‌روز سفره مردم را خالی می‌کند.

در زمینه گرانی و وضعیت زندگی مردم تلویزیون شبکه یک ۱۵شهریور ۹۷ گزارشی از ثروتهای بادآورده مهره‌های حکومتی، فقر اکثریت مردم و گرانی سرسام‌آور دارد.

در این برنامه یک شهروند چنین می‌گوید‌: «پوشک بسیار گران شده است یعنی شما باید ۲روز ۲روز بروی کار کنی که یک دانه پوشک برای بچه‌ات بخری. همه جنسها شده ۴برابر، یارانه ۶سال پیش ۷سال پیش ۴۵تومان بوده الآن باید بشود ۴۰۰هزار تومان همان ۴۵تومان را می‌دهند. ببین مردم طوری محتاج شدند منتظر آن ۴۰تومان هستند که فقط یک شکم سیر کنند. یک زمان کار می‌کردی خانه و ماشین می‌خریدی الآن فقط برای زنده ماندن کار می‌کنم بتوانم فقط نفس بکشم این نشد زندگی».

در چنین شرایطی است که زندگی برای توده‌های وسیعی از مردم تبدیل به تقلا برای زنده ماندن شده است. یک طرف آخوندها و آقازاده‌های غارتگر و پاسدارانشان که پول پارو می‌کنند و یکطرف دیگر مردم زحمتکشی که با گرانی نرخ ارز درآمدشان یک میلیون تومانیشان هم به کمتر از ۷۰دلار در ماه سقوط کرده است.

در همین برنامه تلویزیونی یک شهروند دیگر از گرانی روزافزون و سفره خالی خود و سایر مردم شکایت می‌کند: «والله از خجالت زن و بچه نمی‌توانیم خانه برویم، یک چیزی می‌خواهند نمی‌توانیم بخریم چه کنیم الآن یک ماه است می‌آییم اینجا کار نیست».

یکی دیگر از مردم می‌گوید: «نمی‌شود آقا تا کی؟ تا کی من الآن ۳۲سال‌ام است تا کی باید کار کنم بتوانم یک خانه بخرم؟ هر ماه هر چی کار می‌کنم همان روز نرسیده به خانه تمام می‌شود. من ۲ماه ۳ماه است واسه خانه‌ام نمی‌توانم میوه بخرم هر ۳ماه یک هندوانه بخرم شما کار می‌کنید هندوانه کیلویی ۲۵۰۰تومان یعنی یک هنداوانه در می‌آید ۳۰هزار تومان».

دیگری هم می‌گوید: «فقط برای زن و بچه‌ام داریم نفس می‌کشیم تا الآن هم خودمان را کشتیم الآن قیافه من را نگاه کن فکر می‌کنی چند سالم است؟ هان؟ به من می‌آید چند سالم باشه؟ من ۳۵سال ۳۸سالم است.ما اصلاً داغانیم هیچ‌کدام‌مان ظاهرمان به سن‌مان نمی‌خورد از بس داغان شدیم از بس که فکر کردیم ترکیدیم».

در زمینه حداقلها برای زنده ماندن یک خانواده کارگری خبرگزاری ایلنا می‌نویسد: «از آغاز سال میوه‌ها بین ۸۰ تا ۸۵درصد گران شده‌اند و گوشت قرمز و برنج هم بیش از ۳۰درصد افزایش قیمت داشته‌اند حتی با احتساب این‌که همه حقوق و مزایای یک کارگر را هم حساب کنیم یک خانواده ۳نفره در مردادماه اگر بخواهد زنده بماند، باید ۶۸.۵درصد دستمزدش را پای مواد غذایی بدهد».

ایلنا در ادامه این گزارش اضافه می‌کند: «یک خانوار کارگری در شهریورماه برای زنده ماندن باید ۷۲درصد دستمزدش را برای تهیه مواد خوراکی ضروری صرف کند، در نهایت چیزی کمتر از ۴۰۰هزار تومان باقی می‌ماند که با آن باید باقی هزینه‌های اساسی زندگی را تأمین کند، آیا اصلاً ممکن است؟

 

خبرگزاری ایلنا ۲۰شهریور۹۷

خبرگزاری ایلنا ۲۰شهریور ۹۷

 

واقعیت هم این است که تأمین بقیه هزینه‌های زندگی توسط هیچ کارگری ممکن نیست زیرا یک خانواده کارگری باید اجاره خانه را بپردازد، هزینه‌های تحصیل فرزندانش را تأمین کند، خرج دارو و درمان بدهد، هزینه‌های ایاب و ذهاب روزمره به محل کار و مدرسه را تأمین کند.

ضمنا به‌دلیل بحران اقتصادی که اوج می‌گیرد این محاسبات نیز حداکثر عمر چند روزه دارد و این موضوع را می‌توان در صحبتهای مردم به‌خوبی دید.

البته آن روی سکه این فقر و فلاکت عامه مردم، ثروتمند شدن هر چه بیشتر کارگزاران رژیم و آقازاده‌هاست.

در زمینه ثروت آنها در همان برنامه تلویزیونی که به آن اشاره شد یکی از شهروندان تهرانی می‌گوید: «آن فقیر، فقیرتر دارد می‌شود پولدار، پولدارتر، بابا رفته یک بنز گرفته پولدار است یک میلیارد و ۳۰۰ الآن ۳میلیارد ازش می‌خواهند، این بدبختی که ۵۰تومان کار می‌کند همان ۵۰تومان مانده است».

در شرایطی که اکثر مردم برای زنده ماندن و گیر آوردن لقمه نانی تقلا می‌کنند، غارت و چپاول سردمداران و مهره‌های حکومتی هم روزبه‌روز بیداد می‌کند.

ثروت آنها به حدی می‌رسد که گونی‌گونی سکه می‌خرند و به سلطان سکه و دلار مشهور می‌شوند.

البته این ثروت مهره‌های دست‌چندم است که در جنگ‌وجدال باندی رو می‌شود، وقتی نوبت به ثروت دانه‌درشتها از جمله سردمداران رژیم و ثروت حدود ۱۰۰میلیاردی نهادهای وابسته به بیت خامنه‌ای می‌رسد، غارتگری این حاکمیت فاسد و چپاولگر که آن روی سکه فقر مردم است، بیشتر نمایان می‌شود.

چنین وضعیتی از فقر مردم و ثروت‌اندوزی سردمداران و مهره‌های نظام است که مسئولیت تمام آحاد سایر مردم برای پاک کردن علت اصلی ریشه فقر در ایران یعنی رژیم فاسد آخوندی و پاک کردن صورت‌مسأله مردم و ریشه اصلی دردهای آنها یعنی فقر جانکاه‌شان را بیشتر می‌کند.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/0187a1ec-d710-4c01-aea3-a63e76769724"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات