728 x 90

«زن، مقاومت و آزادی»

سخن روز
سخن روز

در اجلاس بین‌المللی در پاریس به‌مناسبت روز جهانی زن شخصیتهای برجستهٔ سیاسی، حقوقدانان و مبارزان حقوق زنان از ۲۸کشور جهان سخنرانیهای پربار و آموزنده‌یی درباره شقاوت قرون‌وسطایی آخوندها و مقاومت تاریخی زنان پیشتاز ایرانی و نقش و پیآمد آن برای دموکراسی و برابری در ایران فردا، ایراد کردند.

یکی از این سخنرانیها، سخنرانی خانم دومینیک آتیاس، رئیس پیشین کانون وکلای اروپا بود که در آغاز آن درباره کارزار یک سال گذشته و چهار دهه مقاومت زنان پیشتاز ایرانی چنین گفت: «سال گذشته ما در بروکسل بودیم. امروز در پاریس در کنار زنان شورای ملی مقاومت ایران هستیم. ۳۶۵روز مبارزه، قطره‌یی از دریا برای این زنان که بیش از ۴۰ سال است برای عدالت، آزادی برای زنان و مردم ایران می‌جنگند. بیش از ۴۰ سال تبعید، مبارزات خستگی‌ناپذیر برای چند نسل از زنان ایرانی که خواستار عدالت برای ۳۰ هزار اعدام‌شده در سال۱۳۶۷ هستند». او سپس به دادخواهی زنی اشاره می‌کند که رئیسی جلاد برادر و خواهرش را در مرداد۶۷ حلق‌آویز کرد و فریاد دادخواهی و مقاومت او از اعماق سیاه‌چالها به گوش می‌رسد. فریادی که اکنون در صدای تکان‌دهنده دومینیک آتیاس، این‌چنین طنین‌انداز می‌شود:

«گوش کنید! به مریم اکبری‌منفرد گوش کنید! آیا می‌شنوید که از اعماق سیاه‌چال فریاد می‌زند مقاومت! در ۳۰دسامبر۲۰۲۳، او پانزدهمین سال حبس خود را آغاز کرد. او ۳۱ساله بود که دستگیر شد، اکنون ۴۶سال دارد. او در نیمه‌شب ۲۹دسامبر۲۰۰۹ به زندان شوم اوین منتقل شد، بدون این‌که بتواند با سه دختر خود خداحافظی کند. او فقط به‌دلیل دادخواهی برادر و خواهرش زندانی شد که در دههٔ ۶۰ با خونسردی تمام در جریان قتل‌عام۱۳۶۷ توسط رژیم آخوندی اعدام شده بودند».

دومینیک آتیاس سپس با معرفی جلاد قتل‌عام، ارباب سیاست مماشات و رهبران سازشکار غرب را مخاطب قرار داد و با صدای بلند گفت: «برای کسانی که نمی‌دانند، آنان که یکی از جلادان آن زمان را نمی‌شناسند، گوش کنید و اسمش را به‌خاطر بسپارید، ابراهیم رئیسی بود که امروز رئیس‌جمهور حکومت اسلامی در ایران است. شرم بر سازمان ملل که این قاتل را پذیرفت! شرم بر رهبران غربی که دستان خونین این ظالم را فشردند!»

او سپس اضافه کرد: «خدا می‌داند چند زن دیگر در ایران با چنین سرنوشتی دست به‌گریبانند و با این حال تسلیم این رژیم آدمکش نمی‌شوند و سر خم نمی‌کنند. خدا می‌داند چه تعدادی از شما، دختران و زنان مقاومت ایران در فرانسه و سراسر جهان، آسایش خود و زندگی خانوادگیتان را فدا کرده‌اید برای آرمانی که زندگی خود را وقف آن کرده‌اید تا حکومت مردم بر مردم و آزادی خلق ایران را به‌ارمغان بیاورید. شما نه شاه می‌خواهید نه شیخ».

خانم آتیاس افزود: (رضا) شاه با زنان ایرانی بدرفتاری کرد تا آنها را مجبور به کشف حجاب کنند. آخوندها هم همین کار را می‌کنند تا آنها را مجبور به داشتن حجاب بکنند. این همان جستجوی ابدی و عبث مردان برای اعمال قدرت خود بر زنان است. امروز آخوندها به خود می‌لرزند، آنها دیگر نمی‌دانند چگونه شمشیری را مهار کنند که شما زنان ایرانی تبلور آن هستید و تمامیت حکومتشان را از میان بر خواهد داشت».

رئیس پیشین کانون وکلای اروپا به ترفند جدید رژیم برای بی‌اعتبار کردن مقاومت ایران نیز اشاره کرد و گفت: «آخرین اختراع رژیم آخوندها، محاکمهٔ کسانی است که بیش از ۳۰سال در تبعید بوده‌اند و تقریباً نیمی از آنها زن هستند... با این کار، آخوندها فقط خودشان را بار دیگر بی‌اعتبار می‌کنند، خود را به‌سخره می‌گیرند، به‌امید رو در رو شدن با قدرت تسلیم‌ناپذیر زنان ایرانی. تا کجا این رژیم به‌حضیض ذلت کشیده شده است؟»

خانم آتیاس زنان پیشتاز ایران را مخاطب قرار داد و گفت: «شما وارثان ایرانی با قدمت چند هزار ساله هستید که در آن زنان همواره با استبداد مبارزه کرده‌اند. شما دنباله‌رو راه زنانی هستید که از جمله در سال۱۹۰۶، بیش از یک قرن پیش، در آغاز انقلاب مشروطه، مسلحانه به خیابان‌ها آمدند تا با ستمگر زمان خودشان مبارزه کنند. شما با شجاعت مبارزه می‌کنید و در کنار شما مردان روشنفکری هستند که من به آنها نیز درود می‌فرستم».

دومینیک آتیاس در پایان خطاب به رئیس‌جمهور برگزیدهٔ مقاومت گفت: «خانم رجوی! یازده سال پیش در سالگرد روز جهانی زن سخنانی ایراد کردید که در اینجا من از شما نقل می‌کنم: ”هزاران زن شکنجه شدند، هزاران زن اعدام شدند، اما سر خم نکردند ”. امروز هم به‌همین گواهی می‌دهیم. در مواجهه با دنیای غرب ترسو، زنان ایرانی به‌تنهایی در مقابل دشمن در داخل کشور ایستاده‌اند. هیچ شکنجه، هیچ دیوار زندان و حتی مرگ نمی‌تواند آنها را وادار به تسلیم بکند. آنها می‌دانند که پیروز خواهند شد. فردا، پس‌فردا، یک سال بعد یا بیشتر، هر چه باشد، پیروزی آنها حتمی است؛ و تا پیروزی، تا روز پیروزی، در کنارشان خواهیم بود تا فریاد سر دهیم: ”زن، مقاومت و آزادی”».

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/7c69843e-d890-41e4-9ecf-475ffce2a754"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات