728 x 90

سازمان همکاری شانگهای و رد مجدد عضویت رژیم آخوندی

اجلاس شانگهای_۲۰خرداد۱۳۹۷
اجلاس شانگهای_۲۰خرداد۱۳۹۷

سازمان همکاری شانگهای برای دوازدهمین سال پیاپی درِ خود را به روی حکومت آخوندی باز نکرد و به‌درخواست عضویت آن بار دیگر جواب رد داد.

خوش خیالی رسانه‌های حکومتی در مورد عضویت رژیم در پیمان شانگهای

این در حالی است که روزنامه‌های باند خامنه‌ای طوری خبر می‌دادند که گویا امسال دیگر پذیرش رژیم آخوندی به این پیمان قطعی است.

ار جمله روزنامه‌ جوان ۲۱خرداد ۹۷نوشت: «عضویت ایران در سازمان همکاری شانگهای نیز با موافقت سایر اعضا روبه‌رو شده است. به گزارش اسپوتنیک، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، در دیدار با حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران، گفته است که روسیه از عضویت کامل ایران در سازمان همکاری‌‎ شانگهای استقبال می‌کند».

روزنامه شرق وابسته به باند روحانی ۲۰خرداد ۹۷نیز دیدار روحانی با سران کشورهای عضو شانگهای را متأثر از«‌نگاه شرق» روحانی و نظام آخوندی« برای مقابله با فشار غرب» دانست.

سراب عضویت در سازمان همکاری شانگهای

با پایان یافتن اجلاس که در شهر «چینگ دائو» چین برگزار شده بود، معلوم شد ادعاها در مورد این‌که امسال رژیم ایران به‌طور قطع به عضویت سازمان همکاری شانگهای در می‌آید، خوش خیالی و بی‌پایه بوده است. و معلوم شد سیاست نگاه به شرق که رژیم برای مقابله با آمریکا از آن دم می‌زند سرابی بیش نیست؛ چرا که کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای از پذیرفتن عضویت رژیم برای ۱۳سال پیاپی سرباز زدند.

روزنامه حکومتی جهان صنعت ۲۱خرداد ۹۷نوشت: «در ابتدا باید گفت اظهارات پوتین در راستای حمایت از عضویت ایران در سازمان شانگهای به هیچ عنوان قابل اعتماد نیست و باید گفت پوتین همواره سیاستمداری دروغگو بوده است.

هم‌چنین گمانه‌زنی‌ها درباره عضویت دائم ایران در این اجلاس بسیار دور از ذهن به‌نظر می‌رسد و به‌روشنی باید گفت این موضوع کاملاًً بعید است. هیچ چشم‌انداز روشنی برای ایران در اجلاس شانگهای وجود ندارد».

سایت حکومتی دیپلوماسی ایرانی ۲۱خرداد نیز با بیان دیگری نگاه به شرق و تکیه بر روسیه را زیر علامت برده آنجا که تأکید می‌کند« چه قبل از انقلاب و چه بعد از آن ثابت کرده که کشور با غرب راحت‌تر توانسته همکاری داشته باشد تا با شرق. ایران در سازمان همکاری شانگهای آن‌چنان که باید نمی‌تواند مانع از بازگشت اثرات و فشارهای تحریمها بر ایران شود».

افشار سلیمانی سفیر سابق رژیم ۲۱پیوستن به پیمان شانگهای را غیرممکن می‌داند زیرا از نظر او« مناسبات چین و روسیه با آمریکا مانع پیوستن دائمی ایران به «شانگهای» می‌شود. گمانه‌زنی‌ها درباره عضویت دائم ایران در این اجلاس بسیار دور از ذهن به‌نظر می‌رسد و به‌روشنی باید گفت این موضوع کاملاًً بعید است».(روزنامه‌ایران ۲۱خرداد ۹۷)

روزنامه جهان صنعت ۲۱خرداد ۹۶نیز در زمینه پیوستن به سازمان همکاری شانگهای می‌نویسد:«با وجود آماده بودن شرایط ذهنی و ادراکی عضویت ایران در پیمان شانگهای، به‌نظر می‌رسد هم‌چنان در‌های این سازمان به روی ایران بسته خواهد ماند».

رد عضویت رژیم در سازمان همکاری شانگهای، بی‌ثمر بودن سیاست نگاه به شرق

بی اعتمادی رسانه‌های باند روحانی به روسیه، بی‌اثر بودن خواب و خیالی با عنوان سیاست نگاه به شرق و... تماماً بر اساس این واقعیت است که روسیه همواره سیاستش را بر اساس منافع ملی از جمله رابطه با سایر قدرتهای جهانی تنظیم می‌‌کند.

بر این اساس است که روسیه به‌رغم امتیازات کلانی که تا کنون از حکومت آخوندی گرفته است، تمایل چندانی به ارتقا سطح روابط خود با آن نداشته که هیچ، بلکه همواره در سر بزنگاه پشت آن را خالی گذاشته‌ است.

نمونه آن رأی به قطعنامه‌های تحریمی شورای امنیت در زمینه برنامه هسته‌یی و نمونه اخیر آن هم در زمینه حضور رژیم در سوریه است که اخیراً مقامات این کشور از جمله پوتین رئیس‌جمهور و لاوروف وزیرخارجه این کشور تصریح کرده‌اند که همه نیروهای خارجی از جمله نیروهای رژیم و حزب‌الله لبنان که دست‌نشانده آن است باید از سوریه خارج شوند.

طبعاً وقتی روسیه با نفوذ و قدرتی که دارد تمایل به ارتقای روابط خود با حکومت آخوندها نداشته باشد و حاضر نباشد رابطه‌اش را با کشورهای غربی به خطر بیندازد، کشورهای دیگر پیمان شانگهای نیز به طریق اولی حاضر به چنین کاری نمیشوند.

ضمنا این یک واقعیت است که روسیه به‌لحاظ اقتصادی یا سیاسی نمی‌تواند جایگزین غرب شود.

موضعگیری رسانه‌های باند روحانی در مورد سیاستهای روسیه و پشت کردن این کشور به حاکمیت آخوندی در سر بزنگاهها هم بیانگر این واقعیت است که از سیاست نگاه به شرق هم آبی برای آن گرم نمی‌شود.

 

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/e9936eff-88b1-4e28-a3ba-2031f045c65a"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات