728 x 90

سرخوردگی از مذاکرات و نگرانی از شورش گرسنگان

یاس و سرخوردگی رژیم از مذاکرات
یاس و سرخوردگی رژیم از مذاکرات

خامنه‌ای که در مورد مذاکرات برجام مدتی سکوت کرده بود به صحنه آمد، و در مورد مذاکرات کارگزارانش در وین با طرف حساب‌های برجامی، نکاتی گفت که کارشناسان آنرا علامت یاس و سرخوردگی او از این مذاکرات دانستند.

اما چرا با این‌که خامنه‌ای از پیشنهادات تحقیرآمیز طرف مقابل و فرسایشی بودن این مذاکرات صحبت می‌کند، همین مذاکرات تحقیرآمیز را گدایی می‌کند؟

جواب را باید در بن‌بست و نگرانی رژیم از شورش گرسنگان دید، اما قبل از آن لازم است با مروری به‌گفته سران و کارشناسان حکومتی ابعاد این بن‌بست و نگرانی بیشتر روشن شود.

پس از بن‌بست مذاکرات خامنه‌ای با یاس و ناامیدی گفت: «اینجور نیست که آمریکا بخواهد مذاکره کند تا این‌که یک حرف حقی را قبول کند. نه می‌خواهد مذاکره کند تا یک حرف باطلی را تحمیل کند».

او در ادامه اظهاراتش با سرخوردگی از رد راه‌کار رفع تحریم و پیشنهادهای مطرح شده از جانب طرف مقابل افزود: «پیشنهادهایی هم که می‌کنند غالباً پیشنهادهای متکبرانه و تحقیرآمیزی است که قابل نگاه کردن حتی نیست» (تلویزیون شبکه یک ۲۵فروردین۱۴۰۰).

آثار یاس و سرخوردگی از مذاکره در سایر ارگانهای سیاسی نظام هم به‌سرعت دیده شد.

 

در زمینه موضع آمریکا و به‌قول خامنه‌ای پیشنهادات تحقیر‌آمیز طرف مقابل در مذاکرات محمود واعظی رئیس دفتر آخوند حسن روحانی گفت: «دولت جدید آمریکا اعلام کرده بود که فشار حداکثری دولت ترامپ شکست‌خورده و آن سیاست را قبول ندارد عملاً با حفظ تحریم معنایش این است که همان راه را دارد طی می‌کند» (سایت حکومتی ایران پرس نیوز ۲۵فروردین۱۴۰۰).

یک مهره وابسته به باند خامنه‌ای هدف استراتژیک آمریکا را کشاندن پله پله نظام به «توافقهای پیاپی و متوالی برای این‌که کلاً قدرت ایران را مهار و محدود کند» خواند.

این مهره وابسته به باند خامنه‌ای در ادامه اظهاراتش اضافه کرد «توافق قوی‌تری می‌خواهد توافق قوی‌تر هم این‌که در حوزه‌های غیرهسته‌یی می‌خواهند امتیاز بگیرند» (تلویزیون شبکه دو ۲۵فروردین ۱۴۰۰).

عباس عراقچی در وین افسرده و عصبی از مواضع اروپایی‌ها گفت: «حادثه نطنز چیزی نیست که به آسانی بشود از کنارش گذشت. انتظار ما این است کشورهای مقابل در برجام این حادثه را محکوم بکنند نه تنها این کار را به درستی انجام ندادند حتی در حوزه تحریم‌ها مواردی را به فهرست خودشان اضافه کردند» (تلویزیون شبکه خبر ۲۶فروردین۱۴۰۰).

به‌رغم این مواضع یاس‌آلود در مورد مذاکرات اما به‌دلیل نیاز حاکمیت به رفع تحریم‌ها آخوند روحانی باز هم کاسه گدایی مذاکره و امتیاز گرفتن به دست گرفت و گفت: «آمریکایی‌ها بیایند به تعهدات خودشان عمل کنند دست از تحریم بردارند» (تلویزیون شبکه خبر۲۵فروردین۱۴۰۰).

اشاره شد که علت این‌که سران حاکمیت کاسه گدایی مذاکره در دست گرفته‌اند بحران اجتماعی و نگرانی از خیزش گرسنگان است.

 

روزنامه جهان صنعت وابسته به باند روحانی ضمن هراس از انفجار اجتماعی نوشت: «در این شرایط اسفناک اقتصادی و برای در امان ماندن از تبعات اعتراض ادواری و البته قارچ‌گونه و هم‌چنین در امان ماندن از تبعات شورش گرسنگان کشور، سخت به یک نرمش قهرمانه نیازمند است» (جهان صنعت ۲۵فروردین۱۴۰۰).

نرمش قهرمانانه هم در ادبیات سران حکومت و رسانه‌های آن به‌معنای پذیرش جام‌زهر دیگری با خفت و خواری بیشتر است، اما باند خامنه‌ای نگران چنین نرمشی است و این امر را به‌مثابه تحمیل جام‌زهر دیگری در زمینه‌های غیرهسته‌یی می‌داند.

چرا که آمریکا در نظر دارد: «تا همان زیاده‌خواهی‌های گذشته را با فریبکاری جدیدی» تحمیل کند، ضمن این‌که «اروپایی که خودش همزمان با مذاکرات هشت فرد و نهاد حکومتی را تحریم کرده چگونه می‌خواهد و می‌تواند در برجام واسطه برداشتن تحریم‌های آمریکا باشد» (روزنامه کیهان ۲۹فروردین۱۴۰۰).

نگرانی دیگر باند خامنه‌ای این است به فرض این‌که رژیم جام‌زهر دیگری بنوشد باز هم در معرض تحریم قرار دارد، چرا که دولت آمریکا نمی‌تواند تمامی تحریم‌ها خصوصاً تحریم‌هایی که از طرف کنگره وضع شده را لغو کند.

این در شرایطی است که آمریکا و سایر کشورهای طرف حساب برجام، حاضر به امضای برجام ۲۰۱۵ نیستند، و دنبال اصلاح آن و امضای توافقنامه جدیدی هستند، که برنامه موشکی و سیاست منطقه‌یی رژیم را هم مهارکند.

 

روزنامه سیاست روز از باند خامنه‌ای ۲۹فروردین ۱۴۰۰ نیز به‌نقل از نیویورک تایمز نوشت: « دولت بایدن اعلام کرد به‌دنبال توافقی "طولانی‌تر و قوی‌تر" از توافق هسته‌یی سال۲۰۱۵ است که ایجاد تغییرات بنیادین در حمایت ایران از شبه‌نظامیان در عراق، سوریه، لبنان و یمن و محدودیت تعداد و برد موشکهای ایران را در بر گیرد». در ادامه این یادداشت آمده است: «ایران و ایالات متحده بر سر این‌که کدام تحریم‌ها باید برداشته شوند، دچار اختلاف هستند. ایران می‌خواهد اوضاع به زمان قبل از ورود [دونالد] ترامپ به کاخ‌سفید برگردد. ایالات متحده تمایل ندارد تمام تحریم‌های دوران ترامپ را بردارد که تا حدی به این دلیل است که دولت ترامپ عامدانه بسیاری از تحریم‌ها را به مبارزه با تروریسم مرتبط ساخته که برداشتن آنها کار دشواری است».

کیهان خامنه‌ای ۳۰فروردین ۱۴۰۰ نوشت: «هدف آمریکا و اروپا این است که مذاکرات حول برجام را به مذاکراتی فرسایشی بدل کرده و در مرحله اول «بدون لغو تحریم ها» به برجام بازگشته و در مرحله بعد در جایگاه طلبکار نشسته و زیاده‌خواهی خود مبنی بر دائمی کردن محدودیت‌های هسته‌یی ایران و ضمیمه کردن توان موشکی و قدرت منطقه‌یی کشورمان به متن برجام را کلید بزنند».

 

روزنامه سیاست روز دیگر رسانه وابسته به باند خامنه‌ای ۳۰فروردین۱۴۰۰ نوشت: «مذاکرات وین با توجه به این‌که به‌خاطر وجود برجام موضوعیتی ندارد، وقت تلف کردن است و با توجه به این‌که رهبر معظم انقلاب نیز نسبت به فرسایشی شدن مذاکرات وین هشدار داده‌اند، اکنون نشست‌های وین نیز در این مسیر قرار گرفته است. پذیرفتن ادامه مذاکره از سوی ایران، با علم به این‌که آمریکا و اروپا انگیزه‌ای برای لغو تحریم‌ها ندارند، راهبرد درستی برای احیای برجام نیست. لغو تحریم‌های اقتصادی ایران، اکنون به‌یک رویا تبدیل شده است که برخی هم‌چنان در این رویا به سر می‌برند».

به‌رغم این واقعیتها خامنه‌ای و روحانی از ترس قیام و شورش مردم گرسنه ناگزیر شده‌اند باز هم کاسه گدایی مذاکره در دست بگیرند، و اگر شرایط اقتضا کند پیشنهادات «متکبرانه» طرف مقابل را هم قبول کنند. .

مردمی که با قیام‌ها و اعتراضات خود نظام آخوندی را به هراس انداخته‌اند که ممکن است در قیامی دیگر کشتی به گل نشسته نظام و ناخدایش را در دریای توفانی و پرتلاطم قهر و خشم خود غرق نمایند.

مردمی که از ستم و غارت این حاکمیت کارد به استخوانشان رسیده و چیزی برای از دست دادن ندارند.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/240cbda0-a5a6-4282-b06b-e776e46d89cf"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات