728 x 90

سرقت برق و مزارع بیت‌کوین غارتگران

مزرعه بیت کوین
مزرعه بیت کوین

یکی از بی‌شمار مشکلات طاقت‌فرسایی که این روزها مردم ایران با آن درگیر هستند مشکل قطعی‌های گسترده برق است.

اگر چه کارگزاران رژیم در وزارت نیرو دلایل مختلفی مانند گرمای هوا و کم بودن بارش باران در سال را علت آن بیان می‌کنند، اما یکی از دلایلی که وزیر نیروی کابینه آخوند روحانی به آن اشاره دارد مصرف برق توسط مزارع استخراج بیت‌کوین است.

بیت کوین مشهورترین ارز دیجیتال دنیا است، اما تولید هر واحد بیت کوین ۷۲ کیلووات ساعت برق می‌خواهد و ارزانی برق در ایران برای تولید آن برای کشورهایی نظیر چین به صرفه است.

وزیر نیروی دولت روحانی اعتراف کرد استخراج رمزارز سبب قطعی برق است، او با به‌اصطلاح عذرخواهی از مردم ابتدا تلاش کرد با مطرح کردن «گرمای زود هنگام و کاهش‌بارش‌ها» به‌عنوان دلیل اصلی قطع برق، مصرف برق توسط مزارع استخراج بیت کوین را کم رنگ کند. اما در قدم بعد مجبور به اعتراف به واقعیت امر شد و گفت: «گفت تنها چیزی که باعث شگفتی ما شد مصرف بالای تولید کنندگان غیرمجاز رمز ارزها بوده که برآورد شده حدود ۲هزار مگاوات کل مصرف تولید کنندگان رمزارز است که از این رقم ۳۲۱ مگاوات با مجوز و بقیه غیرمجاز است» (خبرگزاری ایرنا ۴خرداد ۱۴۰۰).

مدیر عامل شرکت توانیر نیز میزان مصرف انرژی برای استخراج رمز ارزها را ۲هزار مگاوات عنوان کرد و گفت این میزان معادل بیش از مصرف ۷ استان کشور یا معادل ۳۰درصد مصرف تهران است» (خبرگزاری ایسنا ۴خرداد ۱۴۰۰).

روزنامه جهان صنعت ۱۹ خرداد ۱۴۰۰ نوشت: «افزایش قابل ملاحظه استفاده کنندگان غیرمجاز از انشعاب برق برای استخراج ارزهای دیجیتال موجب شده که افزایش دیماند مصرفی سال جاری نسبت به سال۱۳۹۹ به بیش از ۹هزار مگاوات برسد».

همین روزنامه وابسته به باند روحانی در مطلب دیگری نوشت: «مشکل قطع برق مکرر به‌طور تقریباً ناگهانی بر سر راه تولید و صنعت کشور آن هم در سال رفع موانع پیش‌روی تولید، ایجاد شده و خسارت‌های قابل‌ملاحظه‌ای هم به واحدهای صنعتی و تولیدی کوچک و بزرگ، هم به صنوف مختلف و هم به وسایل برقی خانواده‌ها وارد کرده، به‌قول معروف حاضر نیست به‌صورت راست و پوست‌کنده به مردم بگوید ریشه بروز این مشکل کجاست و چه راه‌حلی برای آن وجود دارد. آیا آن‌طور که سخنگوی صنعت برق به‌تازگی اعلام کرده گناه اصلی قطع مکرر جریان برق واحدهای تولیدی و خانگی زیر سر مزارع استخراج بیت‌کوین و رمز ارزها است که به‌گفته وی برای تولید یک بیت‌کوین به اندازه مصرف یک سال یک منزل مسکونی برق مصرف می‌شود» (همان منبع).

اما داستان استخراج مزارع رمزارز چیست و چرا برق تولیدی که باید صرف حل و فصل صنعت و تولید کشور و زندگی خانوارهای ایرانی شود در این مسیر استفاده می‌شود؟ و این استفاده کنندگان چه کسانی هستند که کسی جرأت ندارد مراکز آنها را ببندد، و چرا ایران محل مناسبی برای سودجویی و سرمایه‌گذاری آنها شده است؟

جواب مشخص است که دست حاکمیت و نهادهایی مانند سپاه پاسداران در کار است، در منطقه ویژه اقتصادی رفسنجان در استان کرمان چینی‌ها یک مزرعه استخراج بیت کوین ایجاد کرده‌اند، دادن برق به خارجی‌ها برای استخراج بیت کوین در شرایطی است که از این امکان از مردم دریغ می‌شود.

اضافه بر چین ترکیه، لهستان و هند هم در ایران مزرعه بیت کوین دارند و با مجوز رسمی در حال استخراج رمز ارز هستند، و ایران تحت حاکمیت آخوندها برای آنها بهشت استخراج رمزارز شده است.

چرا که برق ایران برای خارجی‌ها بسیار ارزان است و هزینه تولید بیت کوین بسیار پایین‌تر از سایر کشورها است.

در حالی که متوسط هر کیلو وات برق در کشورهای توسعه یافته سه برابر ایران است، و استخراج کنندگان خارجی می‌توانند با استخراج بیت کوین در ایران معادل یک‌سوم هزینه آن در کشورهای خودشان هزینه کنند.

وقتی گفته می‌شود قیمت برق در ایران ارزان است منظور برای مردم ایران نیست، بلکه به‌دلیل نابودی ارزش پول ملی این باعث شده که هزینه برق برای خارجی‌ها در ایران خیلی ارزان تمام شود.

اضافه بر اتباع خارجی نظیر ترکیه، لهستان، چین و... عوامل و نهادهای حکومتی از جمله سپاه پاسداران ضدمردمی هم محل‌های مختلفی را به محل استخراج بیت کوین تبدیل کرده‌اند.

در این رابطه محمد حسن متولی‌زاده مدیرعامل شرکت توانیر گفت: «تولید کنندگان قانونی رمزارزها حدود ۳۰۰مگاوات برق مصرف می‌کنند و بقیه تولید کنندگان به‌صورت غیرقانونی کار می‌کنند. او با اشاره به تیراندازی برخی استخراج کنندگان رمزارز به طرف مأموران شرکت توانیر که قصد جمع‌آوری مراکز استخراج رمزارز را داشتند گفته بود علت این‌که بخش عمده از تولید کنندگان رمزارزها به ایران سرازیر شدند این است که انرژی در کشورمان ارزان است» (روزنامه آسیا ۳خرداد ۱۴۰۰).

به راستی این کسانی که به صراحت می‌توانند به نفرات شرکت توانیر شلیک کنند وابسته به چه نهادی هستند که با دست باز اقدام به تیراندازی می‌کنند و مورد هیچ بازخواستی هم قرار نمی‌گیرند، بلکه این شرکت توانیر است که باید حواس خود را جمع کند و سراغ آنها نرود؟

آیا جز سپاه پاسداران خامنه‌ای است که این قدرت را دارد تا در روز روشن به مأموران توانیر شلیک کند و به‌قول معروف آنها را شیرفهم کند که وارد حریم چپاول و غارتش نشوند.

سؤال دیگر این است که چرا باید مردم بهای خاصه‌خرجی رژیم و ایجاد سودجویی کشورهای خارجی را بدهد برای سودجویی آنها بهشت درست کند؟ بهایی که حتی کارگزاران رژیم نیز ناچار به اعتراف به آن هستند.

خبرگزاری موج ۳ خرداد ۱۴۰۰نوشت: « این روزها قطع برق در شهرهای مختلف کشور و به‌خصوص تهران از چنان ابعادی برخوردار شده است که به‌قول یکی از نمایندگان مجلس با توجه به ابعاد اجتماعی که پیدا کرده، می‌رود تا به معضلی ملی بدل شود. چالشی که کشور را به دهه۶۰ برده و باعث شده تا دوباره مانند آن روزهای پر اضطراب، شاهد قطعی‌های مکرر برق در شهرها باشیم».

این رسانه حکومتی علت اصلی قطعی برق را «ماینرهای تولید بیت کوین» و آنرا «چالش جدید شهروندان شهرهای بزرگ» نامید.

همواره تأکید شده که مشکلات جامعه ایرا به هر صورتی از بحران برق، آب، آلودگی هوا و افزایش سرسام‌آور قیمتها و... اساساً مشکلات اقتصادی یا سوء‌مدیریت در یک حوزه خاص نیست.

تمامی این مشکلات دقیقاً ریشه سیاسی دارد و محصول یک حاکمیت فاسدی است که قبل از هر چیز به استقرار حیات خودش فکر می‌کند تا حل مشکلات مردم.

این حاکمیت در راستای ادامه بقای خود از هیچگونه وطن‌فروشی و به تاراج دادن سرمایه‌های ایران ابایی ندارد، مردم ایران نیز برای حل مشکلاتشان دنبال راه‌حل‌های فنی و تخصصی نمی‌روند، آنها مشکل را در اصل حاکمیت ولایت فقیه می‌دانند، بهمین دلیل است که این روزها می‌گویند: رأی من سرنگونی است.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/5f177104-2caf-40d1-81ff-2a888de36ef2"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات