728 x 90

سومین اعتصاب سراسری کارگران و کارکنان خط و ابنیه فنی راه‌آهن

کارگران «جوش درز ریل» ۲۴ساعت شبانه‌روز تضمین تردد سالم قطارها هستند
کارگران «جوش درز ریل» ۲۴ساعت شبانه‌روز تضمین تردد سالم قطارها هستند

روز شنبه ۵آبان ۹۷ خبر اعتصاب سراسری کارگران و دیگر کارکنان قسمت خط و ابنیه فنی راه‌آهن ایران در رسانه‌های رسمی و شبکه‌های اجتماعی بازتاب یافت. خبرگزاری حکومتی ایلنا و چند نهاد خبری رسمی و اجتماعی نیز این خبر را مخابره کرده‌اند.

با انتشار خبر آغاز موفقیت‌آمیز کارگران خط و ابنیه فنی راه‌آهن، اینک شاهد جدیدترین دور اعتصاب کارگران یکی از مهمترین قسمت‌های راه‌آهن کشور هستیم. اعتصابی که در پیوند با دیگر اعتصاب‌ها می‌تواند، اهمیتی صدچندان یابد.

کارگران قسمت خط و ابنیه فنی راه‌آهن، در شمار زحمت‌کش‌ترین کارگران کشور می‌باشند که کارشان در شمار مشاغل سخت و گاه پرخطر محسوب می‌گردد.

 

سابقه اعتصاب‌های کارگران خط و ابنیه راه‌آهن

بنا‌ به‌ نوشته خبرگزاری حکومتی ایلنا، دور اول اعتصاب کارگران خط و ابنیه راه‌آهن از روز ۲۹تیر تا ۱۷مرداد ۹۷ در چند ناحیه راه‌آهن کشور برگزار شد.

دور دوم اعتصاب کارگران خط و ابنیه نیز از روز ۳شهریور تا ۵شهریور ۹۷ در برخی نواحی راه‌آهن برگزار گردید.

اعتصاب حاضر، سومین اعتصاب سراسری کارگران خط و ابنیه فنی راه‌آهن کشور می‌باشد که در ۶ماهه اخیر برگزار می‌شود.

یادآوری می‌شود که بنا بر بیانیه اخیر شورای هماهنگی کارگران و کارکنان نگهداری خط و ابنیه فنی راه‌آهن(در همین مقاله مشاهده خواهید کرد) در فواصل اعتصاب‌های سراسری اخیر، چندین اعتصاب محلی و منطقه‌ای نیز از طرف کارگران این قسمت برگزار شده است.

 

کارکنان خط و ابنیه راه‌آهن چکار می‌کنند؟

کارگران خط و ابنیه فنی با خدمات شبانه‌روزی خود و با معاینه حضوری مستمر خطوط راه‌آهن از یک‌سو و حفظ و نگهداری ابنیه فنی، همچنین علایم راه‌آهن از سوی دیگر، تضمین اصلی تردد سالم مسافران و محموله‌ها می‌باشند.

سوزن‌بانی، راه‌بانی، قطعه‌بانی خطوط و جوشکاری تخصصی خطوط آسیب‌دیده و ترمیم آنها(جوش ‌درز ریل)، حفاظت و نگهداری فنی پل‌ها و تونل‌ها در تمامی طول ۲۴ساعت شبانه‌روز در تمامی سال که نهایتاً به تمامی عمر مفید این کارگران زحمت‌کش و از جان گذشته بالغ می‌گردد، همگی از جمله مشاغلی است که اینک شاغلان آن به‌علت نپرداختن دستمزد قانونی‌شان ناگزیر از اعتصاب شده‌اند.

 

بیانیه اعتصاب پیشین کارگران خط و ابنیه راه‌آهن ایران

بیانیه اعتصاب پیشین کارگران خط و ابنیه راه‌آهن ایران

 

کارگران خط و ابنیه راه‌آهن چه می‌خواهند؟

کارگران اعتصابی که پیش از این نیز در چند نوبت ناگزیر از اعتصاب شده‌ بودند، در اطلاعیه‌یی وضعیت خود را این‌گونه توضیح داده‌اند:

«همانگونه که مستحضر هستید تجمع کارگران شرکت خط و ابنیه فنی راه‌آهن کشور از ۲۹تیر، در اعتراض به پرداخت نشدن ۳ تا ۴ماه دستمزد آغاز شد.

این تجمعات در شهرهای مختلف در استانهای خراسان، آذربایجان، لرستان، اصفهان، زنجان و شهرهای اسلام‌شهر، کرج، شاهرود، سمنان، دامغان، گرگان، ورامین، اراک، ارومیه، اندیمشک، زاهدان و همچنین دیزل تهران صورت پذیرفت.

دیگر بار در روز شنبه ۷مهر ۹۷ کارگران راه‌آهن ناحیه شاهرود در اعتراض به دریافت نکردن چند ماه حقوق دست از کار کشیده و تجمع اعتراضی کردند.

همچنین روز شنبه ۱۴مهر ۹۷ کارگران حوزه سرخس در استان خراسان دست از کار کشیده و در اعتراض به پرداخت نشدن حقوقشان به سمت فرمانداری و استانداری این شهر رفتند.

مسئولان بارها وعده داده‌اند که مطالبات کارگران به آنها پرداخت خواهد شد ولی خلف وعده کرده و هم‌چنان کارگران چندماه حقوق و۶سال پاداش آخر سال (سنواتـ) را دریافت نکردند و فقط ۲۲نفر از کارکنان راه‌آهن تبریز موفق شدند سنوات خود را دریافت کنند این در حالی است که تورم هر روز بیشتر، الزامات اولیه زندگی هر روز گران‌تر می‌شود و کارگران راه‌آهن همان حقوق ناچیز خود را نیز دریافت نمی‌کنند.

کارگران راه‌آهن از محروم‌ترین اقشار هستند و حقوق آنها در بهترین حالت یک میلیون و نیم یا یک میلیون و ۷۰۰تومان می‌باشد و بخش اعظم آن بابت کرایه خانه و آب و برق صرف می‌شود و اگر به شرایط آنها رسیدگی نشود شاهد یک فاجعه انسانی هستیم.

شورای هماهنگی خط و ابنیه ضمن توجه افکار عمومی به وضعیت نابسامان کارگران در مرحله اول عموم کارگران را از تاریخ ۵آبان تا ۱۰آبان به تجمعهای اعتراضی و سراسری در تمامی مناطق فرامی‌خواند.

کارگران و کارکنان نگهداری خط و ابنیه فنی راه‌آهن که دربرگیرنده ۶۵۰۰کارگر می‌باشد و خواستار «پرداخت بیمه درمانی، تسویه‌حساب کامل حقوق‌ها، لغو قراردادهای موقت و انعقاد قراردادهای کاری دائم، داشتن حق تجمع و برگزاری آن در هر زمان که کارگر برای طرح مشکلاتش نیاز دارد، متوقف شدن اخراج کارگران تحت عنوان "تعدیلی" و اعلام تاریخ دقیق پرداخت حقوق‌ها از سوی مدیریت»‌ می‌باشد.

(شورای همآهنگی کارگران و کارکنان نگهداری خط ابنیه فنی راه‌آهن)

 

تظاهرات گروهی از کارگران خط و ابنیه راه‌آهن

تظاهرات گروهی از کارگران خط و ابنیه راه‌آهن

 

ضرورت حمایت از کارگران خط و ابنیه راه‌آهن

کارگران خط و ابنیه فنی راه‌آهن در شرایطی وارد دور جدید اعتصاب‌ خود شده‌اند که حتی از دریافت دستمزد قانونی خود نیز محروم شده‌اند.

امید است در چنین شرایطی کارگران و دیگر کارکنان زحمت‌کش «خانواده‌ راه‌آهن»‌های ایران به یاری برادران خود شتافته و با پیوستن به آنان، نه فقط حقوق امروز کارگران خط و ابنیه بلکه حقوق و دستمزد آتی خود را نیز تضمین کنند چرا که بیش از همه پرسنل راه‌آهن به‌خوبی می‌دانند که خوابیدن یک قسمت از راه‌آهن خواه ناخواه روی کار دیگر قسمت‌های راه‌آهن و کارکرد آنان نیز تاثیر مستقیم خواهد داشت. در این مورد حمایت کارگران زحمت‌کش «جریه» و رانندگان قطارها نقش جدی در تضمین حقوق خود و همکارانشان خواهد داشت.

در خبری که روز ۳آبان ۹۷ خبرگزاری «ایلنا» منتشر کرده، گفته شده «کارگران تعمیرات و لوکوموتیو تهران نیز با این معترضان همراهی کرده و خواسته خود را افزایش حقوق بر اساس مصوبات قانون اعلام کردند».

به این ترتیب با گسترش اعتصاب کارگران راه‌آهن به کارخانجات و دپوی راه‌آهن تهران، باید منتظر خبرهای بیشتری در این مورد بود.

 

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/a97b2746-d9bf-4d60-8789-58d15f4cfb8c"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات