728 x 90

سیلاب آشفتگی در اقتصاد؛ فراتر از مونسون قاره‌ای

سیل در ایران...
سیل در ایران...

هر روز و هم‌چنان سیل‌های ویرانگر خانه و کاشانه مردم مصیبت‌زده ایران را ویران می‌کند. دهها نفر از هموطنانمان جان خود را از دست داده و می‌دهند و چندین برابر آن مفقودند. در چهل سال گذشته مردم ما جز رنج و محرومیت و جنگ و سرکوب و اعدام نصیبی از این رژیم ضدبشری، نبرده‌اند. دهها هزار جوان برومند در زندانها شکنجه شدند و بر طنابهای دار بوسه زدند و چندین برابرشان به‌دست خمینی ملعون در جنگ ضدمیهنی قربانی شدند.

در این حکومت شوم شاهد آن هستیم که هر سال سیلاب‌هایی جاری می‌شوند که کارگزاران رژیم آخوندی این فرصت را داشته باشند تا در محل آبگرفتگی عکس و فیلمی بگیرند و برای مسئولان بالاتر شان بفرستند تا این فعالیتها در ردیف کارهای فوق‌العاده و اضافه کاری و خدمت در شرایط نامساعد آب و هوایی در لیست حقوق آورده شود. این در شرایطی است که گرانی کمرشکن هم هم‌چنان از کرامت و عزت نفس مردم قربانی می‌گیرد و عرق شرم را بر پیشانی هر انسان با وجدانی می‌نشاند. کرونا که اصلاً نرفته بود، دوباره برگشته و جان آدمی را می‌گیرد. هم‌چنان بحران اقتصادی و ورشکستگی عملی کسب و کارها چون سیل، ویرانه‌ای از خود به جا می‌گذارد که فراتر از بارانهای موسمی، پیامدهای دهشتناکی دارد.

 

سیل بحرانهای اقتصادی و ویرانی هایش

در پایان یک دهه از وخیم‌ترین دوران فلاکت اقتصادی برای مردم ایران، بار دیگر ارکان فرو ریخته کسب و کار و تولید و معشیت در زیر آوار خرابیهای زیست‌محیطی به فغان درآمده است. کارشناسان معتقدند که هر زمان رشد نقدینگی بیشتر از میزان تولید ناخالص شود این تفاوت قطعاً منجر به افزایش تورم و گرانی خواهد شد. وقتی اولویت دولتهای تحت‌امر خامنه‌ای تأمین هزینه‌های سرسام‌آور بمب و موشک‌سازی و تربیت گروه‌های تروریستی نیابتی و حجره‌های آخوندهای دین‌فروش و آقازاده‌های خارجه نشین است، باز هم به چاپ پول و استقراض های پس نداده از بانک مرکزی و دیگر بانک‌های شریک در این سیاه بازی‌ها، می‌پردازند و محصول آن افزایش افسارگسیختهٔ تورم و گرانی به‌خصوص در مورد کالاهای ضروری و مواد غذایی است. این وضعیت بدتر از سیل‌های خانمان‌برانداز است.

 

وقوع تورم‌های شدیدتر در آینده

حالا دیگر تق شعارهای تو خالی دولت جوان حزب الهی درآمده است. آخوند رئیسی مدعی بود می‌تواند رشد اقتصادی ایجاد کند. گویا رشد اقتصادی را با رشد اعدامها یکی گرفته بود. کارشناسان اقتصادی نشان داده‌اند تحقق رشد ۸درصدی نیازمند ۱۰هزار همت (هزار میلیارد تومان) سرمایه‌گذاری است. آنوقت مراکز آماری اطلاع می‌دهند که سرمایه‌گذاریهای جدید صوری حتی جوابگوی استهلاک و فرسودگی ابزار تولید هم نیست.

سرمایه‌گذاری و رشد تولید پیشکش، وضعیت بحرانی اقتصادی چنان است که کارشناسان نخبه و مورد اعتماد رژیم نیز به وحشت افتاده و نگران تورم‌های شدیدتر در آینده‌اند.

«نرخ تورم در خردادماه سطوح کم‌سابقه و بسیار بالایی را تجربه کرد. اگر سیاست پولی فعالی از سوی بانک مرکزی در پیش گرفته نشود، احتمال زیادی وجود دارد که تورم نرخ‌های بالاتری را در ماه‌های آینده به ثبت برساند. اگر نظام اقتصادی ما دارای یک سیاست پولی فعال بود، تورم اساساً به چنین سطوح بالایی نمی‌رسید» (تجارت فردا ـ ۶ مرداد۱۴۰۱)

 

حجم نقدینگی از «۵۰۰۰ هزار میلیارد تومان» گذشت

وقتی صحبت از سیل نقدینگی و تورم سرسام‌آور در آینده نزدیک شنیده می‌شود دیگر چه جای ترسی از سیل مونسون و خانه خرابیهای آن می‌ماند. مگر غیر از این است که حجم نقدینگی مانند سونامی همه هستی آدمی را فرا می‌گیرد و فرصتی برای نفس کشیدن باقی نمی‌گذارد.

بانک مرکزی در تازه‌ترین گزارش خود «میزان نقدینگی» کشور در پایان خرداد سال جاری را «۵۱۰۴ هزار و ۹۶۰میلیارد تومان» اعلام کرد که این میزان، حاکی از «رشد ۳۷.۸ درصدی» نسبت به خردادماه سال گذشته است» (ایسنا۲۹تیر۱۴۰۱).

هم‌چنین ضریب فزاینده نقدینگی در پایان خردادماه امسال «۷.۹۷۲» بوده که «۷.۸ درصد» نسبت به خردادماه سال گذشته «افزایش» داشته، در حالی که این شاخص نسبت به اسفندماه سال گذشته معادل «۵.۶ درصد» رشد را نیز شاهد بوده است. شرم‌آور آن که معاون وزیر اقتصاد دولت آخوند رئیسی، «افزایش تورم ماهانه» در خردادماه را یک «رکوردشکنی تاریخی» نامیده است! که «بخش قابل توجهی» از آن «ناشی از حذف ارز ۴۲۰۰تومانی بوده است»

این یک رکورد شکنی در شکستن استخوان کهنسالان و بازنشستگانی است که سفره خالی خود را در کف خیابان‌ها پهن می‌کنند و نوه‌های خردسالشان تا کمر در سطل زباله خم می‌شوند.

 

ترکیدن بادکنک اتحاد سارقان

خامنه‌ای این گمانه را دامن زده بود که گویا با دولت جوان حزب‌اللهی خواهد توانست حکومتش را از سرنگونی نجات دهد. اما این توهم خیلی زود نقش بر آب شد و قبل از یک سالگی دولت بادکنک اتحاد سارقان و چپاولگران ترکید.

قالیباف رئیس مجلس و از سرکردگان باندهای دزد و فاسد نظام آخوندی با سوار شدن روی موج نارضایتی‌ها، زیرآب رقیب سابقش را این‌چنین در برابر سربازان بدنام اطلاعات می‌زند:

«باید بپذیریم که در حوزه اقتصادی کارنامه قابل قبولی نداریم و خجالت‌زده مردم هستیم» (خانه ملت ـ ۶ مرداد۱۴۰۱).

آری؛ این «خجالت زدگی»! با سیل مردم کش این روزها باز هم بیشتر خواهد شد تا آنجا که مسیر آن به در کاخ ها و حجره‌ها و دخمه‌های مملو از پول و ثروت به سرقت رفته، تغییر جهت دهد. آنگاه دیگر هیچ طناب نجاتی بسویشان پرتاب نخواهد شد.

 

 

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/4700e834-5291-4436-8116-3f5d2c144a86"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات