728 x 90

سیل، حاصل چهل سال حاکمیت ولایت فقیه

عکس مقاله چهل سال
عکس مقاله چهل سال

آخوند‌ها در طول حکومت ۴۰ساله‌شان از چپاول، فساد و سرکوب و به هدر دادن دارائی‌های ملت ایران برای جنگ‌افروزی در خارج کشور از هیچ چیزی فروگذار نکرده و تمام زیرساختهای اقتصادی مملکت را ویران نموده‌اند، به‌طوریکه کارشناسان رژیم علناً می‌گویند این رژیم برای بحرانهایش راه‌حلی ندارد. راستی چرا سیل هم‌چون زلزله به‌عنوان بلایای طبیعی بیشترین خسارات را به مردم ایران وارد می‌کند؟ پاسخ آنرا می‌بایست در حاکمیت ننگینی جستجو کرد که مردم ما با حاکمیتی سراپا فاسد روبه‌رو هستند و سران رژیم با کوهخواری، زمینخواری، جنگلخواری، رودخانه ‌خواری و....به‌فکر غارت و چپاول بیشتر هستند و زندگی و سلامتی مردم اهمیتی برای آنها ندارد. و علت تبدیل شدن یک باران به سیلی غیرقابل مهار، تنها به ناکارآمدی مقامات حکومتی بر نمی‌گردد بلکه، به دزدی، چپاول جنگل‌ها، و غارت منابع ملی توسط آخوند‌ها برمی‌گردد.

 

ایران کشوری با ۶۳درصد خشکسالی حاصل سیاست دزدان حاکم

طبق گزارشات کارشناسی مسئولان رژیم ایران کشوری خشک محسوب می‌شود. بخش اعظم مساحت ایران با پدیده خشکسالی انباشته و بلندمدت روبه‌رو است. بر اساس آمار منتشر شده و رسمی مرکز ملی خشکسالی، تهران و ۲۰استان دیگر از خشکسالی شدید رنج می‌برند. صادق ضیائیان، رئیس مرکز ملی خشکسالی و مدیرت بحران سازمان هواشناسی، در مصاحبه با خبرگزاری حکومتی ایسنا در۸مرداد ۹۷ گفت: «بر اساس شاخص ۱۲۰ماهه منتهی به پایان تیر۹۷، حدود ۹۷درصد از مساحت کشور با درجات مختلف خشکسالی بلندمدت مواجه هستند که از این میان ۵.۵درصد خشکسالی خفیف، ۲۸.۵درصد دچار خشکسالی متوسط،۵۰درصد خشکسالی شدید و ۱۳درصد خشکسالی بسیار شدید را تجربه می‌کنند.» به این ترتیب ۶۳درصد از مساحت ایران با خشکسالی بسیار شدید روبه‌رو است.

این خشکی و بی‌آبی محصول سیاست خطرناک وزارت نیرو و دزدان سرگردنه این مملکت در طی ۴۰سال گذشته است، از جمله این سیاست‌های مخرب مهار آب و ساخت سد‌های غیرضروری به هرقیمت است.

در دوران دیکتاتوری سلطنتی تنها ۱۳سد در ایران ساخته شده بود اما تعداد سدهای ساخته شده بعد از انقلاب ۵۷ به بیش از ۶۰۰سد می‌رسد. که یکی از عوامل اصلی ایجاد سیل همین سدهای بدون کارشناسی است که ساختار اقلیمی منطقه را بهم‌زده از یک‌سو باعث خشکسالی و نابودی مراتع و مزارع شدند و از طرف دیگر در دوران بارندگی، به‌علت ساخت و ساز در منطقه آب‌گیر پایین‌دست سد باعث سیل و ویرانی‌های مرگبار شدند.

یک نکته مهم در این میان این است که تمام سدها از طرف وزارت نیرو، از کار مشاوره و طراحی و نظارت را به شرکت "مهاب قدس" وابسته به قرارگاه خاتم الانبیا سپاه سپرده شده و ساخت سد را بدون بررسی آثار منفی آن، آغاز می‌کنند تا شرکت‌های وابسته در قبل آن چپاول و غارت کرده و جیب خود پر کنند.

 

چرا باران ناگهان به سیلی ویرانگر تبدیل می‌شود؟

اگر پایه‌ای‌ترین عامل سیل یعنی عامل طبیعی را کنار بگذاریم، دخیل بودن عامل انسانی نقش عمده‌یی در ایجاد سیل دارد از جمله در سیل‌های مرگبار شیراز و گلستان و دیگر شهرهای ایران.

با توجه به این‌که از ۲۷اسفند ۹۷ هواشناسی از وقوع سیل و بارش شدید در مناطق کشور خبر داده بود با نگاهی کارشناسانه و مدیریت درست و مسئولان دلسوز، امکان کاهش خسارات همین سیل وجود داشت

 

انهدام پوشش گیاهی

در چند سال اخیر عوامل انسانی در ایجاد وقوع سیل پس از اولین بارش بسیار دخیل بوده و هستند زیرا ایران اولین کشوری است که بتدریج پوشش گیاهی خودش را از دست داده است. پوشش گیاهی یک مسأله بسیار بسیار مهم برای جلوگیری از سیلاب‌های کوبنده مثل سیلاب‌هایی است که در ابتدای سال ۹۸ جاری شد.

عامل دوم مسأله ساخت و سازهای بسیار بی‌رویه در مسیر رودخانه‌هاست. حتی در مناطق سیل‌خیز در کنار رودخانه‌ها و مسیل‌ها انبوهی سازه مسکونی و تجاری ساخته شده است مانند شیراز که در ساخت اتوبان، بازار و... ابتدایی‌ترین استانداردها هم رعایت نشده است. از دیگر عوامل تشدید کننده سیل باید از کوه‌خواری و ساختن ویلاهای اشرافی در شمال تهران و لواسانات و...نام برد.

علت ایجاد سیل

 

 

علت ایجاد سیل

 

بر اساس آمار سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری، میزان وقوع سیل در ایران به روندی افزایشی رسیده. به‌گفته این سازمان در حدود ۷۰سال گذشته تقریباً ۵۵۹۰فقره سیل در ایران رخ داده که حدود ۱۱۴۰مورد آن مربوط به دهه ۹۰ خورشیدی بوده. از جنگل‌زدایی، تخریب مراتع، تبدیل آبخیزها و تالاب‌ها به مزرعه و دخل و تصرف غیرمجاز در حریم و بستر رودخانه‌ها به‌عنوان برخی از دلایل وقوع سیل در ایران یاد شده است.

برآورد آماری از میزان سیل و مرگبارترین آنها در حاکمیت پلید آخوندی

بر اساس آمار سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری، میزان وقوع سیل در ایران به روندی افزایشی رسیده. به‌گفته این سازمان در حدود ۷۰سال گذشته تقریباً ۵۵۹۰فقره سیل در ایران رخ داده که حدود ۱۱۴۰مورد آن مربوط به دهه ۹۰ خورشیدی بوده است، که اصلی‌ترین موارد آن بشرح زیراست:

  1. تهران- مرداد۱۳۶۶: رگبار و تگرگ ناگهانی و سیلاب عظیمی که در کمتر از ۲ساعت از رودخانه گلابدره در شمال تهران به سمت تجریش جاری شد. سیلاب گل و لای و سنگ دامنه کوه را شست و به کوچه خیابانهای دربند و تجریش آورد. ۳۰۰نفر کشته شدند و خانه‌ها و مغازه‌ها خسارت دیدند؛ تا حدی که شکل میدان و سر پل تجریش بعد از بازسازی تغییر کرد. رسانه‌های رژیم به‌ نقل از مردم محلی جاری شدن سیل را به ایجاد یک سد موقت در مسیر رودخانه تجریش برای ساخت و ساز نسبت می‌دهند. ضمن این‌که تهران جز استانهای سیل خیز نیست
  2. شیرازـ دی ۱۳۸۰: سیل در دیماه سال ۸۰جان ۱۱نفر را گرفت اما با گذشت بیش از ۱۷سال از این فاجعه، و با مشخص بودن علل سیل به‌دلیل بی‌عملی و بی‌کفایتی سرمداران رژیم نتوانستند از تکرار آن جلوگیری کنند.خبرگزاری حکومتی ایرنا در سال ۹۳ گزارشی را به‌ نقل از «فرج الله رجبی» شهردار وقت شیراز درباره سیل دیماه سال ۸۰ منتشر کرده بود که بر اساس آن از جمله عوامل جاری شدن این سیل را «کاهش شیب رودخانه» و «تنگ بودن دهانه‌های پل» نسبت به دیگر مسیرهای رودخانه در محل حادثه عنوان کرده بود. خشک بودن بستر رودخانه در این شهر نیز از جمله مواردی بوده که مسئولان وقت شهرداری را در طی این سالها به آسفالت کردن و ایجاد تأسیسات شهری در آن سوق داده است! به‌طوری که بنا بر گزارشها تا سال ۹۳حتی «بخشی از بستر این رودخانه، آسفالت شده و به‌عنوان کنارگذر -برای رفت و آمد خودروها-از آن استفاده می‌شده است!»
  3. قم ـ فروردین ۱۳۸۸: بعد از چند سال خشکسالی، رودخانه« قم‌رود» به پارکینگ تبدیل شده بود و در ۱۱فروردین‌ماه با باران تند سیلاب در بستر رود خشک جاری شد و پارکینگ را با خود برد. تلفات هموطنان ۶نفر و مصدومان ۳۸نفر.
  4. استان گلستان- مرداد۱۳۸۸: استان گلستان در شمال شرق کشور یکی از سیل خیزترین مناطق ایران است. در۳۰سال اخیر حدود ۱۳۰سیل جاری شده. یکی از مرگبارترین موارد مرداد ۱۳۸۰. شمار کشته شدگان دست کم ۴۰۰نفر اعلام شد. یکی از مهمترین عوامل سیل خیز بودن گلستان به‌گفته کارشناسان قطع درختان و جاری شدن آب‌های سطحی از دامنه کوه‌هاست.
  5. سوادکوه استان مازندران ـ ۱۳۹۰: در دهه ۱۳۹۰طغیان‌ رود در سوادکوه در استان مازندران و فرو ریختن ساختمانهای چند طبقه در کنار رودخانه. ساختمانهایی که اطراف بستر رودخانه ساخته شده بودند فرو ریختند. سیل ۲۸کشته و مفقود و دست کم ۵۰میلیارد تومان خسارت به جا گذاشت
  6. آذرشهرـ ۱۳۹۶: یکی دیگر از سیل‌های ویرانگر در شمال غرب ایران در آذرشهر فاجعه آفرید. بارش بی‌سابقه باران ظرف ۱روز در استانهای آذربایجان شرقی و غربی، کردستان، زنجان و مازندران؛ رودخانه‌ها طغیان کردند. حادثه‌یی که به‌گفته سازمان مدیریت بحران حدود ۵۰کشته به جا گذاشت
  7. شیرازـ دروازه قرآن، فروردین ـ ۱۳۹۸: یکی دیگر از سیل‌های ویرانگر در شیراز که تاکنون دست کم بیش از ۱۵۰نفر کشته و مفقود بر جای گذاشته است؛ دقیقاً محصول غارت و چپاول و یک عمل جنایتکارانه و ضد مردمی برعلیه مردم شیراز است. از جمله علل بالا بودن تلفات این سیل که از طرف دادستان عمومی شیراز اعلام شده، عدم «لایروبی» این مسیر بوده است. در صورتیکه موضوع لایروبی نبوده بلکه جاده‌سازی در مسیررودخانه خشک و پر کردن مسیل کنار دروازه قرآن بوده است.
  8. استانهای گلستان و مازندران و ۲۵استان دیگردر سراسر کشور ـ فروردین ۱۳۹۸: به گزارش خبرگزاری حکومتی مهر ۷نفر در گلستان، ۵نفر در مازندران، ۳نفر در خراسان شمالی، ۲نفر در کهگیلویه و بویراحمد، یک نفر در کرمانشاه، یک نفر در خوزستان، دو نفر در لرستان، یک نفر در همدان و یک نفر سمنان فوت شده‌اند. علاوه براین طبق گزارش شبکه خبر(رژیم) در ۸فروردین برآورد اولیه خسارات سیل فقط در مازندران بیش از هزار و سیصد میلیارد تومان است که نیمی از آن مربوط به بخش کشاورزی و دامی است، می‌باشد.

 

سیل و پیشگیری

این‌ها نمونه‌هایی از صدها مورد سیل در ۴دهه اخیر بوده که صدها قربانی گرفته و خرابی به بار آورده است. آیا وقوع این‌گونه سیل‌ها قابل پیشگیری است؟ وقوع سیل به ندرت ممکن است قابل پیشگیری باشد، اما قطعاً ویرانگری آن قابل پیشگیری است. اما رژیم به‌دلیل ماهیت قرون وسطایی و ضدمردمی خود، نه می‌خواهد و نه می‌تواند کوچک‌ترین مشکلی از مردم ایران را حل کند، بنابراین در جامعه‌ای که بنا‌ به اعتراف رسانه‌ها و مقامات رژیم بیش از ۸۰درصد از مردم ایران در فقر به‌سر می‌برند،

ریشه بحرانهای طبیعی چون زلزله و سیل نه از «سهل انگاری دستگاه‌های متولی و غافلگیر شدن» بلکه دقیقاً از ماهیت پلید ضدمردمی و دزد و غارتگر آن است.

سپاه پاسداران و دیگر ارگانهای حکومتی در سیل قم و همچنین در سیل اخیر شیراز،گلستان، خرم‌آباد، خوزستان و گسترش ضایعات و قربانیان آن به‌ویژه در شیراز و آق قلا(گلستان) نقش اصلی را داشته‌اند. از جمله می‌تواند ساختن ریل قطار در زمینهای کشاورزی آق قلا در گلستان به ارتفاع تا سه متر و به طول ۸۲کیلومتر. که خود مانع خروج آب به گرگان‌رود و دریا شده است.

با توجه به ضایعات گستردهٔ سیل خبرگزاری حکومتی مهر در ۸فروردین ۹۸به‌ نقل از محسن تیزهوش کارشناس ارشد محیط‌زیست نوشت:« با در نظر گرفتن هشدارهایی که اقلیم شناسان و پژوهشگران حوزه آب و محیط‌زیست طی دهه‌های اخیر داده‌اند، به کار بردن جمله‌هایی هم‌چون «دوباره غافگیر شدیم» و یا این سیل ناشی از تغییرات آب و هوایی است، نه تنها خردمندانه نیست، بلکه به‌صورت مستقیم بر بی‌دانشی ما تأکید می‌کند. در مسیل‌های بسیاری ساخت و ساز انجام شده و رودخانه‌های فصلی تبدیل به مسکن و جاده شده‌اند»

 

ضایعات و خسارت‌های سیل فاجعه‌یی ملی و خارج ازتصور

رژیم آخوندی در طی چهل سال گذشته میلیاردها دلار درآمدهای نفت را صرف سرکوب داخلی و تروریسم کرده است اما اقدامی در جهت ایجاد زیرساختهایی برای ممانعت از این‌که استانهای کشور دستخوش سیلاب‌های ویرانگر نشوند، انجام نداده است.

ازطرفی رژیم تلاش می‌کند که خسارات واقعی جانی و اموال (از قربانیان سیل و خسارت به اموال مردم) را سرپوش گذاشته و بسیار کمتر جلوه دهد. جدول خسارت‌های سیل که می‌بینید حاوی اطلاعاتی از خبرگزاریهای حکومتی است. البته رژیم مطابق معمول تنها بخشی از خسارتها را گزارش کرده‌اند:

طبق گزارش اداره راهداری رژیم تا تاریخ ۹فروردین۹۸ خسارت‌های وارده به خطوط مو اصلاتی و راههای اصلی ۱۶۰۰تا ۲۰۰۰میلیارد تومان می‌باشد. (تخریب ۱۱هزارکیلومتر راههای ایران و تخریب ۶۰۰پل).

بیلان ۱+۱

 

 

 

 

 

 

بیلان ۲

 

 

برآود سیل

برآود سیل

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/056e8c5e-030b-4cd9-a153-12cab4d41e15"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات