728 x 90

شرایط جامعه؛ «چاشنیهای آماده انفجار» - مروری بر رسانه‌ها

گزیده روزنامه‌های حکومتی
گزیده روزنامه‌های حکومتی

تیترهای صفحات اول روزنامه‌های حکومتی در روز یازدهم خرداد، حاکی از ادامه جنگ قدرت بر سر کرسی ریاست‌جمهوری است. در روزنامه‌های باند خامنه‌ای باید درمانیهای مهره‌های این باند در نمایش انتخابات برجسته شده و در روزنامه‌های باند مغلوب لگدپرانی مهره‌های حذف شده به نظام صفحات اول را پر کرده است. روزنامه‌های باند مغلوب در این جنگ قدرت جدی‌ترین مطالب خود را اختصاص داده‌اند به هشدار نسبت انفجار اجتماعی در اثر سیاست‌های انقباضی خامنه‌ای. این روزنامه‌ها به شیوهٔ آخوند روحانی با سوار شدن بر موج نفرت مردمی از نظام، از باند رقیب سهم‌خواهی کرده و هشدار می‌دهند. اما اوضاع انفجاری جامعه خیلی جدی‌تر از این است که باند مغلوب بخواهند سوار بر آن سهم قدرت و غارت بگیرند. چون در روزنامه‌های باند ولی‌فقیه هم از این دست هشدارها و حتی ضرورت چرخش برای حفظ نظام دیده می‌شود.

شرایط جامعه؛ «چاشنیهای آماده انفجار»

در روزنامه‌های باند مغلوب، نسبت به خطر قیام و انفجار اجتماعی از چند جنبه هشدار داده‌اند. یکی از زاویه ایجاد شکاف در اثر منازعات باندی در جنگ قدرت، یکی دیگر از زاویه بن‌بست نظام در حل بحرانهای اقتصادی – اجتماعی و وضعیت معیشت مردم.

«تاخت و تاز عربده کشان تریبوندار» عنوان مطلب آرمان است که با اشاره به تهدیدهای پاسدار سعید قاسمی به باند مغلوب نوشته است: «: اظهارات لات مآبانه سعید قاسمی به تحریک افکار عمومی و موضع‌گیری هر چه بیشتر مردم منتهی می‌شود». در ادامه هم ضمن اشاره به سرمستی سایر مهره‌های باند خامنه‌ای مثل آخوند طائب و نماینده خامنه‌ای در بسیج و پاسدار حسن عباسی نوشته است: «این‌که این روال لات مسلک، در تریبونها بخواهد به همین منوال ادامه بیابد، قطعاً به چیزی جز دشمنی‌ها و نفرت پراکنی‌های بیشتر ختم نخواهد شد و حکم نمکی است که او بر زخم امروز مردم می‌پاشد. زخم‌هایی که هر چه بیشتر سر باز کنند دامنش همه را خواهد گرفت، حتی خود او را».

«مکانیسم رو کم کنی» عنوان مطلب دیگر آرمان است که با اشاره به تهدیدهای مقامات دادستانی و انتظامی و سایر پاسدار لمپنهای باند خامنه‌ای به اثر معکوس این رفتار در جامعه اشاره کرده و خطاب به باند خامنه‌ای نوشته است: «این نوع تهدیدها تنها اثرش تحریکِ بخشی از جمعیت خاموش برای «رو‌کم‌کنی» از کاندیداهای مورد علاقه این تیپ افراد در انتخابات بدون‌توجه به سایر وجوه ماجراست! اگر اردوگاه اصول‌گرایان همین را می‌خواهد به همین شیوه هم ادامه دهد!».

«شگفتیهای انتخابات ۱۴۰۰» عنوان مطلب روزنامه شرق است به قلم یک مقام سابق وزارت‌خارجه رژیم از باند مغلوب که نسبت به شرایط انفجاری جامعه هشدار داده و نوشته است: «به کاندیداها توصیه می‌کنم با پرهیز از وعده‌های انتظارآفرین که در شرایط کنونی به‌مثابه «چاشنی‌های آماده انفجار» است، اولاً برنامه‌های خود را که ارتباطی تنگاتنگ و انکارنشدنی با اقتصاد و امنیت دارد، به مردم توضیح دهند».

«حکومت یک دست مشمول تغییرات جدی می‌شود» عنوان مطلب روزنامه مستقل است که با اشاره به سیاست انقباضی خامنه‌ای در حذف باند رقیب از عرصهٔ قدرت و ضمن یادآوری آثار منفی وعده‌های پوشالی کاندیداهای باند رقیب نوشته است: «مسائل اقتصادی و حل مشکلات به این سادگی نیست. در ایران برای حل مشکلات باید ثبات سیاسی ایجاد شود و ثبات سیاسی نیز نیازمند باز کردن راه مشارکت و یا افزایش دامنه‌ٔ آزادی‌های سیاسی و فرهنگی است و اساساً کاری نمی‌شود انجام داد». این روزنامه در ادامه به ریزش درون باند «اصولگرا» اشاره کرده و افزوده است: «این روش می‌تواند سرانجام خیلی خطرناکی داشته باشد».

«نباید بین مردم و حاکمیت فاصله بیفتد» عنوان مطلب ستاره صبح است که به‌نقل غرویان استاد حوزه قم به نظام هشدار داده «اگر مردم احساس کنند که برای آنها در جای دیگری تصمیم‌گیری می‌شود این احساس بسیار خطرناک است».

بحرانهای سیاستی حکمرانی = بحران امنیتی

در روزنامه‌های باند خامنه‌ای با اذعان به شکست سیاست‌های حاکمیت، نسبت به تهدید امنیت نظام هشدار داده و بر ضرورت چرخش نظام تأکید کرده‌اند. «بحران سیاست‌گذاری در بحران برق» عنوان مقاله‌یی در فرهیختگان است که با یادآوری این‌که «دلایل اصلی بحران انرژی کشور غالباً از جنس سیاستی، حکمرانی» هستند به نظام هشدار داده: «بحران انرژی خیلی سریع بسیاری از شئون اجتماعی و امنیتی را نیز دربر می‌گیرد. حقیقت این است که بحران انرژی در (نظام) به مرحله ظهور و بروز خود رسیده است؛ مرحله‌ای که واقعیت‌های ملموس و تهدیدکننده آن می‌تواند خسارات فیزیکی و روانی خطرناکی به زیرساختها و عناصر وابسته جامعه وارد کند».

«لزوم چرخش فرمان اقتصاد» هم عنوان مطلبی در وطن امروز از دلواپسان خامنه‌ای است که ضمن اعتراف به شکست سیاست‌های پولی نظام طی دهه، با یادآوری تثبیت ارزش پول کشورهای عرب منطقه، در اثر پیوند با سیاست‌های پولی آمریکا اول به نظام گوشزد کرده «ما در واقع در لبه پرتگاه از پرتگاه رهیدیم ولی در عین‌حال این سیاست‌هایی که دارد ادامه می‌یابد، می‌تواند ما را به یک شرایط حتی سخت‌تر از آن زمان سوق بدهد». بعد هم به نظام می‌گوید: «کاری که در حال حاضر باید کرد این است که از تجربه دنیا درس بگیریم. باید بپذیریم که سیاست‌های اقتصادی ۵۰سال گذشته، سیاست‌های مناسبی نبوده است»... .

«توپ در زمین عراقچی» عنوان مطلب سیاست روز است که به بن‌بست بحرانی نظام در عرصهٔ مذاکرات برجام با آمریکا اشاره کرده و نوشته است: «هر گونه توافق بدی در وین باید در همان وین رد شود والّا آوردن آن به تهران و قرار دادن آن روی میز منازعات، هیچ نسبتی با منافع ملی ندارد».

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/772a4635-5b25-46c8-ae3f-617c07c7eb8f"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات