728 x 90

شروع فصل سرما و شرایط جانکاه بازماندگان زلزله کرمانشاه

شرايط جانكاه بازماندگان زلزله كرمانشاه
شرايط جانكاه بازماندگان زلزله كرمانشاه

بیشتر از یک‌سال پیش، روز ۲۱آبانماه ۹۶ زلزله‌ای با شدت ۷.۳ریشتر اکثر مناطق استان کرمانشاه را به لرزه در آورد. این زلزله علاوه بر هزاران تلفات انسانی به ۱۰شهرستان و ۱۹۳۰روستای استان کرمانشاه خسارات جدی وارد کرد. رسانه‌های حکومتی در توضیح ابعاد ویرانگر این زلزله نوشتند که در این زمین‌لرزه به بیش از ۱۰۳هزار واحد مسکونی شهری و روستایی آسیب کلی و جزیی وارد شد و مجموع خسارات مادی آن‌را افزون بر ۱۱برابر بودجه سالانه استان کرمانشاه اعلام کردند.

اما دردناکتر از وقوع زلزله ویران کننده، آنچه بیش هر چیز دیگر امروز بر جسم و جان و روان بازماندگان این زلزله سنگینی می‌کند وقوع ۶هزار پس‌لرزه در طول یک‌سال گذشته و به‌دنبال این زمین‌لرزه می‌باشد که کابوس دلهره و مرگ را جایگزین آرامش و امنیت برای بازماندگان محروم این فاجعه در این قسمت از میهن اشغال شده نموده است. آن هم در شرایطی که اکثر مردم محروم این مناطق فاقد حداقلهای ضروری برای حفظ جان خود در مقابل سرمای جانسوز زمستان می‌باشند و در چادر، کپر یا کانکس روزگار خود را می‌گذرانند.

 

شرایط دردناک مردم محروم زلزله‌زده

شرایط دردناک مردم محروم زلزله‌زده

 

در توصیف شرایط دردناک و غیرقابل باور مردم محروم این استان رسانه‌های حکومتی از جمله روزنامه حکومتی آرمان ۶آذر ۹۷ به‌نقل یکی از بازماندگان زلزله این چنین اعتراف می‌کند: «هر بار که زلزله‌ می‌آید، تمام کابوس‌های آن شب هولناک برای ما تکرار‌ می‌شود. هنوز خانواده‌های زیادی از زلزله‌زده‌ها نتوانسته‌اند کانکس دریافت کنند. وقتی باران یا برف‌ می‌بارد، آب تمام چادر را‌ می‌گیرد و ما باید با لباس‌های خیس کنار چادر بنشینیم و بلرزیم. هیچ‌کس هم فریادهای کمک‌‎خواهی ما را نمی‌شنود. بخاریهای کوچک برقی نیز جوابگوی این سرما نیستند. قرار بود برای ما خانه بسازند، فعلاً کانکس به اندازه به ما بدهند».

در یک نمونه دیگر از این اعترافات سایت حکومتی شعار سال ۷مهر ۹۷ پس از تأکید به این‌که هیچ اقدام مؤثری برای حل مشکلات مردم این منطقه تاکنون انجام نگرفته است اعتراف می‌کند: «از آبان ۹۶  تاکنون با هر بار لرزش و ریختن ساختمانها و مصیبت‌های زندگی موقت، میزان مهاجرت، جدایی خانواده‌ها و مشکلات روحی در میان مردم شدت گرفته است. تخریب کامل اکثر خانهها توسط کارشناسان بنیاد مسکن تأیید شده است، سرپناه‌های موقت، دارد تبدیل به واقعیت ثابت زندگی در این بخش از کرمانشاه میشود و همزمان امید به حمایت مسئولان را سست‌تر و کم‌رنگ‌تر میکند. بخشی از آنهایی که به هوای بازسازی خانه‌ها، کانکس‌هایشان را به دیگران اهدا کرده و یا برای تأمین برخی از مخارج زندگی فروخته بودند باز دوران چادرنشینی را از سر گرفته‌اند».

 

زلزله آذرماه ۹۷ ـ زخمی روی جراحتها

در میان پس‌لرزه‌های مداوم این زمین‌لرزه در طول یک‌سال گذشته همچنین باید از زلزله ۶.۴ریشتری ۴آذرماه ۹۷ یاد کرد که بار دیگر با وارد نمودن خسارات هنگفت به مردم محروم این مناطق، وحشت و هراس را بر بسیاری از مردم شهرها و روستاهای قصرشیرین و گیلانغرب و سرپل‌ ذهاب مستولی نمود. سایت حکومتی اقتصاد ایران ۱۶آذر ۹۷ در توصیح شرایط به‌غایت دردآور اهالی مناطق زلزله‌زده و خسارات وارد شده به هموطنان محروم در این قسمت از میهن اشغال شده این‌گونه اعتراف می‌کند: «بارش باران و برف طی ۳روز اخیر اکثر مناطق استان کرمانشاه را فراگرفته است و برخی از زلزله‌زدگان که به‌دلیل آماده نشدن منازلشان هنوز در چادر و کانکس زندگی می‌کنند، دچار مشکل شدند. بر اثر این زمین‌لرزه ۶۰۰واحد مسکونی در مناطق غربی استان کرمانشاه تخریب و ۳۵۰۰واحد هم نیاز به تعمیر پیدا کردند. بر اساس برآوردها در زلزله چهارم آذرماه ۲۳۱میلیارد تومان خسارت به استان کرمانشاه وارد شده است».

 

یک سال در چادر

در یک نمونه دیگر خبرگزاری حکومتی ایرنا ۶آذر ۹۷ در توصیف شرایط جانکاه بازماندگان زلزله خصوصاً بعد از بارندگی‌های اخیر در این استان این چنین اعتراف می‌کند: «خیابان‌ و کوچه‌های شهر پر از گل‌ولای باران است و آب، میان چادرهای زلزله‌زدگان نفوذ کرده و هنوز تعداد زیادی از مردم خانه که هیچ، کانکس هم ندارند و با گذشت یک‌سال از آن زلزله مهیب و آن شب هولناک در چادر زندگی می‌کنند بارندگی‌ در روزهای اخیر موجب آب گرفتگی تعدادی از چادرها شده و ساکنان با استفاده از نایلون و اقداماتی هم‌چون حفر کانال برای هدایت آب باران، در تلاش برای ساماندهی شرایط هستند».

سایت حکومتی سلامت نیوز ۶آذرماه ۹۷تحت عنوان رنجی که تمدید می‌شود به‌نقل از یکی از هموطنان زلزله آمار ارائه شده توسط رژیم را به سخره گرفته و می‌نویسد: وقتی چند هزار کشته زلزله سال قبل را ۶۰۰ یا ۷۰۰نفر اعلام کردند، دیگر چه انتظاری از منابع رسمی می‌توان داشت که آمار واقعی مصدومان یا کشته‌های احتمالی زلزله اخیر بیان شود... بنا بر اعلام منابع رسمی ۷۰۰ یا ۸۰۰نفر در ۵شهر زلزله‌زده مصدوم شدند. در صورتی که فقط در بیمارستان سرپل‌ ذهاب ۲برابر این آمار را من خود شاهد بودم».

 

در انتظار سرپناه

در انتظار سرپناه...

 

زندگی تلخ و غمبار بازماندگان این زلزله‌ آن هم در نبود حداقل کمکهای درمانی و فقدان اولیه‌ترین الزامات و حداقلهای ضروری زندگی در گرمای طاقت‌فرسای تابستان و در سوز و سرمای جانسوز زمستان به‌خوبی طینت ضدمردمی و ضدانسانی رژیمی را برملا می‌کند که نه تنها در زمینه پیشگیری از خرابی‌های زلزله، با توجه به زلزله‌خیز بودن ایران، کوچکترین اقدامی نکرده و نمی‌کند بلکه به‌دلیل نداشتن کمترین پیوند و عاطفه‌ای با مردم میهن بعد از زلزله هم کارنامه‌ای جز تخریب و چپاول حقوق مردم زندگی‌باخته نمی‌تواند از خود باقی بگذارد.

طنز تاریخ این‌که در چنین شرایطی آخوند روحانی شیاد ادعا می‌کند که «در طول این مدت، از آبان پارسال تا پایان شهریور امسال و اوایل مهر، در مناطق روستایی، تقریباً همه به خانه‌هایشان بازگشته‌اند و خانه‌ها بازسازی و مرمت شده است».(سایت حکومتی موسوم به عصر ایران ۲۲آبانماه ۹۷)

نیاز به توضیح نیست که ادعاهای مضحک آخوند روحانی تا آنجا فضیحت‌بار است که تحت تاثیر خشم و اعتراض روزافزون بازماندگان زلزله، رسانه‌های رژیم مجبور می‌شوند با به سخره گرفتن ادعاهای کاذب آخوند شیاد گوشه‌ای از واقعیتهای فاجعه‌بار مناطق زلزله‌زده را این‌گونه پرده‌برداری نمایند: «تصاویر و ویدئوها حاکی از این است که شهرهای زلزله‌زده هنوز از مصیبت پیش‌آمده کمر راست نکرده و در غبار درد و اندوه، به فراموشی سپرده شده‌اند و با بارش باران و برف در روزهای اخیر وضعیت زندگی در بیشتر شهرها و روستاهای کرمانشاه، از جمله شهر سرپل‌ ذهاب که باز هم بیشترین آسیب را از این اتفاق دید، مختل شده و مشکلات زلزله‌زدگان دوچندان شده است. این در حالی است که آذر ۹۶، عبدالرضا رحمانی ‌فضلی، وزیر کشور، گفته بود بر اساس زمان‌بندی ۴۵روزه قرارگاه خاتم مکلف به ساخت ۸۰۰۰هزار مسکن موقت است، اما به گزارش ایرنا، فقط ۲۷۰۰مورد از مسکن موقت به‌طور کامل ساخته شده است.
از سوی دیگر کمبود سرویس بهداشتی و حمام، بهداشت محیط و تجمع نخاله‌های ساختمانی و زباله‌ها، سردرگمی در اسکان موقت، سرمای هوا و نبود امکانات و وسایل سرگرمی برای کودکان، تخریب فضاهای آموزشی و از همه مهم‌تر مسائل روحی و روانی از جمله مشکلاتی است که مردم این دیار با آن دست و پنجه نرم می‌کنند».
(سایت حکومتی تیتر امروز ۶اذر ۹۷)

رجوع به گوشه‌هایی هر چند کوچک از اعتراف سران و کارگزاران رژیم در رسانه‌های حکومتی، تصویر روشنتری از درد و رنج بیکران مردم محروم و بی‌پناه در مناطق زلزله‌زده و آنچه که به‌ درستی باید آن‌ را ماوراء فاجعه نامید به‌ ما ارائه می‌کند:

- سایت حکومتی تیتر شهر ۱۴مهر ۹۷ در مطلبی تحت عنوان «سوء‌تغذیه بلای جان کودکان زلزله‌زده»، ضمن اذعان به شرایط فاجعه‌بار کودکان این مناطق، این‌گونه اعتراف می‌کند: «فقر به گریبان این کودکان هم چنگ انداخته است. مادران‌شان در دوره بارداری مواد مغذی ضروری را دریافت نکرده‌اند، هم‌زمان با تولد و با تشخیص پزشک بایستی تحت مراقبت قرار می‌گرفتند و نیازمند دارو و درمانی بودند. اما به‌دلیل فقری که بر زندگی پدر و مادرهایشان سایه انداخته از این تجویزها بهره‌مند نشدند و هنوز هم که دوره کودکی‌شان را سپری می‌کنند دچار سوء‌تغذیه هستند».

 

کولبری، ترک‌تحصیل و فروش کلیه در کرمانشاه 

-روزنامه حکومتی ایران ۳۱شهریور ۹۷ در مطلبی تحت عنوان «دانش‌آموزان ثلاث باباجانی غایبند» ضمن اعتراف به رواج و گستردگی کولبری در میان دانش‌آموزان محروم این منطقه به‌نقل از یکی از این دانش‌آموزان می‌نویسد: «از وقتی که مدرسه‌ها خراب شد خیلی‌ها ترک‌تحصیل کردند و با پدرشان کولبری می‌کنند... شرایط جسمی پدرم هم خوب نبود. برای همین تصمیم گرفتم کمک‌خرج خانواده شوم تا زودتر خانه‌مان را بسازیم. چند باری با پسرعموهایم رفتم کولبری. در منطقه ثلاث خیلی از مردها کولبرند. بارهای سبک را من می‌آوردم».

- خبرگزاری حکومتی ایلنا ۲۳شهریور ۹۷ تحت عنوان «برخی زلزله‌زدگان حاضرند برای ساخت خانه‌هایشان کلیه بفروشند» از طینت ضدبشری متولیان فاسد حکومتی این چنین پرده را کنار می‌زند: «به‌دلیل گرانی مصالح ساختمانی، بسیاری از مردم فقط اسکلت خانه را بالا برده‌اند و بقیه کار متوقف شده‌ است. مردم توان ساخت خانه ندارند... مردمی هستند که حاضرند کلیه خود را بفروشند تا کار ساخت و ساز را انجام دهند».

- خبرگزاری حکومتی ایسنا۳۱شهریور ۹۷ تحت عنوان «اول مهر دانش‌آموزان ثلاث باباخانی غایبند» اوضاع اسفبار دانش‌آموزان محروم این مناطق را این‌گونه تشریح می‌کند: «هم‌اکنون مدارس ما سه‌شیفته هستند یعنی دانش‌آموزان ۸ تا ۱۱، ۱۱ تا ۲ و ۲ تا ۵ سر کلاس درس می‌نشینند و این وضعیت موجب افت تحصیلی دانش‌آموزان شده است».

جان کلام این‌که این موارد که گوشه‌یی از مشکلات هموطنان و بازماندگان این فاجعه ملی است و تماماً محصول سیاست‌های ضدمردمی حاکمیت فاسد آخوندی است در میهنی که سرشار از معادن غنی است و بر روی دریایی از نفت قرار گرفته است رخ می‌دهد اما حاکمیت فاسد آخوندی صرفاً برای تداوم ننگین حکومتش تمام این دارایی‌ها را خرج توسعه‌طلبی در سوریه و یمن و لبنان می‌کند آیا چنین حکومتی شایسته سرنگونی نیست؟

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/10fcd61b-a221-4f3f-a049-51dcbbed8206"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات