728 x 90

صف‌آرایی سیاسی در بالاترین نقطه هرم قدرت

دولت جوان خامنه‌ای با الگوی پاسدار سلیمانی
دولت جوان خامنه‌ای با الگوی پاسدار سلیمانی

تشکیل «دولت جوان و حزب‌اللهی»! که خامنه‌ای به‌منظور برون‌رفت از بحرانهای پیش روی نظام به‌ویژه بحران قیام و سرنگونی به آن فراخوان داد، واکنش‌های تأمل‌برانگیزی را ایجاد کرد.

«هم‌چنان که قبلاً هم در سال گذشته تأکید کردم و مکرر هم گفته‌ام به دولت جوان و حزب‌اللهی ‏معتقدم و به آن امیدوارم... یک دولت سرِ پا و بانشاط و آماده‌ای که... بتواند تلاش کند و کار بکند و خسته و از کارافتاده نباشد... که می‌تواند کشور را از ‏راه‌های دشوار عبور بدهد».(خامنه‌ای. تلویزیون رژیم. ۲۸اردیبهشت ۹۹)

درخواست استعفای روحانی از سوی باند خامنه‌ای

در پی این اظهارات فتحی، نمایندهٔ مجلس ارتجاع نیز خواستار استعفای رئیس جمهور نظام شد: ‏

«برداشت بنده از فرمایشات مقام معظم رهبری این بود که این دولت یک دولت جوان حزب‌اللهی و پای کار آماده و با نشاط نیست» با توجه به این‌که ۱۵ماه دیگر از عمر این دولت باقیمانده و مجلس هم تغییر دارد می‌کند و یک مجلسی دیگری می‌آید که حتماً در تقابل با این‌گونه عملکرد دولت هست من فکر می‌کنم که موقع این هست که رئیس‌جمهور با توجه به اینی که فرصتی نیست که دولت را یک دولت جوان آماده و با نشاط کند حتماً باید استعفا بدهد الآن اگر دولت استعفا بدهد باعث می‌شود که انتخابات زودرسی صورت بگیرد و یک دولتی که مد نظر مقام معظم رهبری هست بتواند با مجلس آینده انشاالله مشکلات کشور را مرتفع کنند»(خبرگزاری مجلس. ۲۹اردیبهشت ۹۹).

پیشنهاد حزب‌سازی

به‌دنبال تقاضای باند خامنه‌ای برای استعفای روحانی، رئیس‌جمهور ارتجاع به‌رغم کرنش‌ها و مجیزگویی‌های سخیف به‌منظور مقابله با خامنه‌ای در جنگ قدرت، به شیوه‌ای مزورانه و فرصت‌طلبانه، ژست دمکراسی و دفاع از حق انتخاب مردم گرفت و مدعی شد که برای تضمین آینده و پایدار ماندن نظام لازم است کشور به دست احزاب اداره شود! وی در این رابطه در جلسه‌یی با حضور فعالان سیاسی و حزبی گفت:

«اداره کشور باید توسط ۲ الی ۳حزب فراگیر انجام شود و احزاب نسبت به اقدامات خود پاسخگو باشند. مسائلی که به احزاب مربوط است نباید به گردن حاکمیت بیفتد».

روحانی در جلسهٔ هیأت دولت نیز از تک و تا نیفتاد و در ادامهٔ واکنش به خامنه‌ای و باندش گفت: «ما که دولت غیرمنتخب که نداریم دولت «ما منتخب مردم هست! مجلس شورای اسلامی هم منتخب مردم هست پس منبع مشروعیت ما یک جا هست و آن رأی مردم هست آرای مردم هست همه ما وکیل مردم هستیم! یعنی دولت هم وکیل مردم هست، نمایندگان مجلس هم وکیل مردم هستند، همه اختیارات مال مردم هست. این مردم هستند که برای یک دوره محدودی در اختیار افراد می‌گذارند قدرت را قدرتی که مال خودشان هست»(تلویزیویون رژیم ۳۱اردیبهشت ۹۹).

ادامهٔ پاتک باند روحانی

تاج‌زاده مهرهٔ شناخته‌شده‌ٔ باند مذکور خامنه‌ای را به جهت داری از یک گروه خاص متهم کرد و در توئیتی (۲۹اردیبهشت۹۹) نوشت:

«آیا ورود زودهنگام و جهت‌دار رهبر به انتخابات ریاست‌جمهوری، بیانگر آن است که حاکمیت پیام بی‌رغبتی مردم در انتخابات استصوابی و غیررقابتی مجلس یازدهم را نگرفته و جز به پیروزی نامزد مطلوب و به قیمت مشارکت حداقلی مردم و حذف سایر کاندیداها به امر دیگری فکر نمی‌کند؟»

آرمان روزنامهٔ باند مربوطه نیز به اظهارات خامنه‌ای و نیز تقاضای نمایندهٔ مجلس ارتجاع مبنی بر استعفای روحانی واکنش نشان داد. این روزنامه با اشاره به انتقاد دانشجویان که گفته بودند «ما نیازمند یک پوست اندازی جدی در لایه مسئولان کشور هستیم و امکان ادامه دادن با مدیران قبلی وجود ندارد» پیشنهاد خامنه‌ای مبنی بر تشکیل «دولت جوان و حزب‌اللهی» را مورد انتقاد تیز و مستقیم خود قرار داد و با بکارگیری حربهٔ رأی مردم و صندوق انتخابات نوشت:

«اولا آیا منظور آن دانشجو از مدیران قبلی، همان مدیران فعلی است؟ ثانیا... اگر چرخش قدرت در کشور با خواست، اراده و رأی مردم از طریق صندوق رأی است و مردم هستند که موافق این نمایندگان و رؤسای جمهور می‌باشند. چرا چنین پیشنهادی طرح می‌شود؟ در یک چرخش قدرت برخاسته از خواست و اراده مردم، همه باید از تصمیم ملت حمایت نمایند»(آرمان. ۳۰اردیبهشت ۹۹).

علت دور برداشتن روحانی و باند او

بدون تردید روحانی خوب می‌داند «دولت منتخب مردم» و «اداره کشور توسط احزاب» ادا و اصول‌هایی است که به حاکمیت آ‌خوندی نیامده و از اساس با ماهیت نظامی که بر پایه سلطنت مطلقهٔ فقیه می‌چرخد، در تضاد است؛ و طرح چنین موضوعی موجودیت ولایت فقیه را از اساس زیر علامت سؤال می‌برد؛ اما به‌منظور پاتک و از آنجا که وضعیت و موقعیت ولی‌فقیه ارتجاع را ضعیف می‌بیند به خود جرأت می‌دهد که در مقابل «عمود خیمهٔ نظام» و «ارادهٔ منتسب به وحی» شاخ و شانه بکشد.

برخورد متفاوت روحانی و باند مربوطه با اظهارات خامنه‌ای و باندش، قبل از هر چیز مؤید موقعیت ضعیف ولی‌فقیه در شرایط کنونی است و بیانگر بحران درونی رژیم و صف‌آرایی سیاسی در بالاترین نقطهٔ هرم قدرت است. به عبارت دیگر تضاد بالایی در حاکمیت ولایت فقیه یک مدار دیگر به عمق رفته است.

شقه و انقباض بیشتر

حضور نفراتی از قبیل رفیق‌دوست در جلسهٔ ملاقات فعالان سیاسی احزاب با روحانی رخداد قابل توجه دیگری است که خامنه‌ای در سخنرانی خود با عنوان «جمع پشیمانها»! از آنان یاد کرد و گفت:

«یکی از مسائل انقلاب ما عبارت از همین مسائل حضرات پشیمان است که یک روز انقلابی بودند و بعد، از انقلابی بودن پشیمان شدند».

تکوین این جماعت و شقهٔ آن از درون نزدیکان ولی‌فقیه نیز از جمله علائمی است که بر موقعیت شکنندهٔ خامنه‌ای دلالت می‌کند و اثبات می‌کند که وی برای سراپا نگه‌داشتن نظام در مراحل پایانی، چاره‌ای جز تأکید بیشتر بر سیاست انقباضی ندارد.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/a8af906c-44bd-45cf-91a9-8520816e03a9"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات