728 x 90

عامل هوای کشنده، سیاست‌های نظام! - مروری بر رسانه ها

گزیده روزنامه‌های حکومتی
گزیده روزنامه‌های حکومتی

موضوع مشترک روزنامه‌های حکومتی روز یکشنبه ۱۴ دیماه، کماکان سوزوگداز از هلاکت قاسم سلیمانی و مرگ آخوند مصباح یزدی است. سایر مطالب روزنامه‌های ۱۴دی، به بحرانهای اقتصادی اجتماعی پرداخته‌اند از جمله موضوع کرونا و آلودگی هوا و بودجه و مشکلات اقتصادی مردم. دعاوی روزنامه‌ها بر سر تصویب یا رد لوایح اف.ای.تی.اف و هم‌چنین مذاکره کردن یا نکردن با آمریکا هم این روزها به‌صورت ترجیع بند ثابت روزنامه‌ها در آمده و چندان حرف جدیدی ندارند.

هشدار در مورد پیامدهای کرونا

در مورد پیامدهای کرونا در روزنامه‌های باند مغلوب با اشاره به وضعیت معیشتی مردم و بیکاری گسترده به نظام هشدار داده‌اند.

اعتماد نوشته است: «بررسی آستانه تحمل اقتصادی شهروندان در صورت ادامه تعطیلی شهر به‌خاطر کرونا در نظرسنجی ۱۶ تا ۱۹فروردین، نشان می‌دهد تحمل اقتصادی افراد دارای شغل آزاد و حقوق‌بگیران بخش خصوصی کمتر یا کوتاه‌مدت‌تر از دیگران است».

شرق هم به‌نقل از رئیس انجمن مدد کاران اجتماعی رژیم زیر عنوان «کمی نگران باشیم» هشدار داده: «ادامه این شرایط آثار مخربی به‌دنبال خواهد داشت که مدیریت‌کردن شرایط اجتماعی و اقتصادی را با دشواری جدی مواجه می‌کند؛ » در ادامه هم با اشاره به دروغ‌درمانیهای رژیم افزوده است: «در این اوضاع و احوال کرونایی، امیدآفرینی کلامی مشکلی را حل نمی‌کند. واقعاً کرونا و اقتصاد ناموفق و... روی کوچک کردن سفره مردم تأثیر گذاشته است و نه‌تنها بوی نفت بر سر سفره‌های ما نیامده که بوی حاصل از روشن‌بودن چراغ‌موشی‌ها هم دارد از خانه‌هایمان می‌رود. نگرانیم.نگران افزایش جرایم و آسیب‌های اجتماعی، افزایش خشونت‌های اجتماعی».

عامل هوای کشنده، سیاست‌های نظام!

در روزنامه‌های امروز نسبت به دیروز با عبارات واضح تری به نقش سیاست‌های رژیم در آلودگی هوا اشاره شده و ابعاد جدیدی از این جنایت در کشتار مردم برملا شده است. مثلا ستاره صبح در مطلبی با عنوان «کلان‌شهرها غرق در دود» ضمن تأکید بر مصرف گسترده سوخت ممنوعهٔ مازوت در کارخانه‌ها و نیروگاههای دولتی نوشته است: «رئیس مرکز تحقیقات آلودگی هوای دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: مطالعات نشان می‌دهد هر سال حدود ۴۰هزار نفر در کشور به‌دلیل مواجهه با ذرات آلاینده معلق کمتر از ۲.۵ میکرون در هوا جان خود را از دست می‌دهند».

رسالت از باند خامنه‌ای زیر تیتر «هیولایی به نام کروناآلودگی» آمار تلفات آلودگی هوا در تهران را هر سال۴ تا ۵هزار ذکر کرده و در ادامه نوشته است: «بعد از فاش شدن سوخت مازوت، دیگر نمی‌توان صرفامردم را مقصر جلوه داد».

تیتر روزنامهٔ همدلی هم در مورد نقش رژیم در آلودگی هوا گویا است. «معاون دادستان بخشنامه کرده که مانع مصرف مازوت در نیروگاهها نشوید».

روزنامه آرمان هم با تیتر: «۱۵ میلیون لیتر مازوت، راه نفس مردم را گرفته» به‌نقل از عیسی کلانتری رئیس سازمان حفاظت از محیط‌زیست در دولت روحانی نوشته است: «در حال حاضر ظرفیت پالایشگاهها از مازوت پر شده و به‌واسطه تحریم‌های بین‌المللی کسی خریدارشان نیست بنابراین مجبوریم در برخی نقاط از سوخت مازوت استفاده کنیم».

سرمقاله روزنامه ابتکار هم به یک واقعیت دیگه اذعان کرده و نوشته است: «آلودگی هوا پدیده‌یی است که مستقیماً به مدیریت کلان در همه حوزه‌ها برمی‌گردد. فصل‌مشترک پیش آمدن این بحران با سایر بحرانهای کشور اما عدم شفافیت در دلایل بروز چنین پدیده‌ای است». ابتکار در ادامهٔ مطلب نوشته: «در اکثر کشورهای دنیا از سوخت مازوت در نیروگاه‌ها استفاده نمی‌شود اما به‌نظر می‌رسد این سوخت خطرناک در کشور ما استفاده می‌شود. در خصوص چرایی استفاده از این سوخت مانند همه مسائل و مشکلات هم‌چنان با پراکنده‌گویی روبه‌رو هستیم».

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/94e98acf-4742-4e16-be66-ba07ff1b0ee0"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات