728 x 90

غارت نان از سفره‌های مردم

سفره خالی مردم
سفره خالی مردم

اطلاعیه اتحادیه نانوایان در پایتخت در روز اول مهر مبنی بر افزایش قیمت نان به تردیدها و نگرانی‌های مردم نسبت به افزایش قیمت نان مهر تأیید زده و نشان داد که دولت ورشکسته آخوند روحانی که در نیویورک قمپز رشد اقتصادی در می‌کرد! حتی از قوت لایموت مردم هم نمی‌گذرد و به آن چشم طمع دوخته و با افزایش قیمت نان، می‌خواهد بخشی از مشکلاتش را کاهش دهد.

 

نان غذای بخورونمیر بسیاری از خانوارهای ایرانی است. گرانی قیمت نان، از یک‌سو بیانگر فروپاشی اقتصاد آخوندی در سراشیب سرنگونی و از دیگرسو نشان‌دهندهٔ دنائت خامنه‌ای و چنگال فرورفتهٔ او در سفرهٔ مردم برای غارت آخرین ذرات هستی و زندگی آنهاست. این البته مانند پاشیدن بنزین بر آتش اعتراضات است و در شرایط انفجاری جامعه، آثار و پیامدهای خودش را خواهد داشت.

 

کارگزاران غارتگر رژیم با شیادی خاص آخوندها به‌جای رسیدگی به اوضاع فلاکت‌بار زحمتکشان جامعه، دنبال آن هستند تا بتوانند تاوان دزدیها و چپاول‌های نجومی خود را از جیب و نان بخورونمیر مردم بپردازند. آنها پس از چند بار آزمایش و خطا بالاخره دست در سفرهٔ محقرانه زحمتکشان کرده و قیمت نان را رسماً افزایش دادند.

 

شیادی آخوندی برای گران کردن قیمت نان

کارگزاران رژیم ابتدا رئیس سازمان موسوم به صنعت، معدن و تجارت استان تهران را به صحنه فرستادند تا در نشست ستاد تنظیم بازار استان از گران کردن نرخ نان که وی آن را تغییر قیمتها می‌خواند، خبر دهد: «در بخش نانوایی‌های یارانه‌پز، بربری با آرد ۸۳۰تومانی به‌ قیمت یک‌هزار تومان، سنگک با آرد ۸۱۵تومانی، یک‌هزار و ۲۰۰تومان، تافتون با آرد ۸۲۰تومانی، ۵۵۰تومان و لواش با آرد ۸۲۰تومانی به‌ نرخ ۳۰۰تومان عرضه می‌شود» اما وی با شیادی خاص آخوندی علت این گرانی را به گردن نانوایان زحمتکش انداخته و اظهار داشت که: «این نرخ‌ها برای ساماندهی قیمت نان است چون در عمل نانوایان طی سال‌های گذشته با کم کردن چانه یا با عنوان افزودنی‌ها، قیمت نان را تغییر داده‌اند».(تسنیم حکومتی ۲مهر ۹۸)

سپس مسئول حکومتی دیگری از وزارت صنعت را با ترفند دیگری وارد کردند تا این‌بار با ریختن اشک تمساح برای نانوایان نشان دهد که علت افزایش قیمت نان چیزی جز حمایت از نانوایان نیست. وی اظهار داشت: «نانوایان در چند سال اخیر به‌طور مدام از افزایش هزینه‌های مختلف تولید از جمله افزایش هزینه‌های انرژی و هزینه کارگری در مقابل افزایش‌ نداشتن قیمت نان گلایه‌مند بودند... بنابراین با افزایش هزینه‌های تولید، نانوایی‌ها در سال‌های اخیر خواستار واقعی شدن قیمت نان بوده‌اند».(اقتصاد آنلاین ۸مهر ۹۸)

عزیزالله افضلی مهرهٔ دیگر رژیم در سازمان صمت استان تهران نیز با پیوستن به کر ناهماهنگ شیادان رژیم به صحنه آمد تا افزایش قیمت نان را با عبارت اصلاح قیمت نان توجیه کند. «قیمت آرد نانوایی‌های دولتی و آزاد تغییری نکرده است و دلیل افزایش یا اصلاح نان، افزایش قیمت آب، برق، دستمزدها و سایر هزینه‌های سربار واحدهای نانوایی است... قیمت این محصول با تصمیم دولت افزایش یافت و اصلاح شد».(ایلنا ۸مهر ۹۸)

این حرفهٔ لورفته آخوندی است که با فرستادن مزدوران گوناگون به صحنه زمینه را برای افزایش قیمت مایحتاج عمومی آماده می‌کنند تا با کلاه‌شرعی «اصلاح قیمت نان» یا «ساماندهی قیمت نان» رندانه هم برای مصرف‌کننده دل بسوزاند و از به‌اصطلاح کم‌فروشی گلایه کند و هم با رفتن در جلد حمایت از تولیدکننده یعنی نانوایان، علت افزایش قیمت نان را این‌گونه توجیه کند: «نانوایی‌ها در سال‌های اخیر خواستار واقعی شدن قیمت نان بوده‌اند».(همان منبع)

 

واقعیت چیست؟

اما به‌رغم این سفسطه‌بافی‌ها، مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی تأمین، توزیع و تنظیم بازار وزارت صنعت به گران کردن نرخ نان اعتراف می‌کند. وی با حقه‌بازی ابتدا دولت را از گران شدن نان مبرا می‌داند و می‌گوید: «مقرر شد تا دولت یارانه نان را از طریق پرداخت یارانه گندم برای تولید آرد نانوایی‌ها حفظ کند» اما در گام بعدی گرانی نان را توجیه می‌کند «اما برای قیمت نان سقف تعیین کند تا امکان گران‌فروشی از بین برود».(تسنیم ۲مهر ۹۸)

روشن است که عبارت «برای قیمت نان سقف تعیین کند» معنایی جز گران کردن قیمت نان و در واقع دزدیدن قوت لایموت از سفره‌های مردم ندارد. به این می‌گویند شیادی آخوندی! و بازگذاشتن رسمی غارتگران برای غارت و از هستی ساقط کردن مردم.

روزنامهٔ حکومتی ابتکار ۷مهر ۹۸ شیادانه، گرانی نان را این‌گونه توجیه کرد: «...بحث قیمت نان مختص به روزهای اخیر نیست، اما در هفته گذشته و تأیید برخی از مسئولان در خصوص افزایش نرخ نان باعث شده است نانوایان که تا پیش از این به شکل غیر‏رسمی قیمت‌های خود را افزایش داده‌ بودند حالا با خیالی آسوده و کاملاً قانونی نرخ‌های جدید را به اطلاع مصرف‌کنندگان خود برسانند».

 

هشدار کارگزاران و وحشت از قیام

ابراهیم نکو، دبیر دوره نهم کمیسیون اقتصادی مجلس آخوندی، به‌ناچار به شیادیهای مسئولان در زمینه افزایش قیمت نان اذعان می‌کند و می‌گوید: «من گمان می‌کنم که کنترل امور از دست دولت خارج شده است. در این میان برخی از مسئولان به‌جای این‌که توضیح منطقی برای شرایط به‌وجود آمده[گرانی نان]... داشته باشند، به توضیحات و مصاحبه‌هایی روی می‌آورند که تنها خودشان را دلخوش می‌کند».(ابتکار ۷مهر ۹۸)

این به‌اصطلاح کارشناس مسائل اقتصادی کارگزاران شیاد را نصیحت می‌کند که: «تکذیب کردن و حاشیه‌ رفتن در این میان برای دولت خوب نیست و در واقع این‌گونه رفتارها حکایت از یک دروغ آشکار دارد... خانوارها در پایان ماجرا شاهد توضیحات بی‏‌منطق در خصوص گرانی‌ها هستند و این مسأله برای دولتی که شعار پیشرفت و بهبود وضعیت اقتصادی را می‌دهد برازنده نیست... اگر حرفی برای گفتن نمانده، سکوت بهترین خدمت به مردم است تا حداقل رنجی به رنج‌های آنان اضافه نشود».

او با زبان بی‌زبانی می‌گوید که اگر رنجی به رنج‌های مردم اضافه شود، عاقبت خوشی در انتظار حاکمان چپاولگر باقی نخواهد داشت!

حال دیگر حتی بحث از «کوچک شدن سفرهٔ مردم» نیست، بحث مرگ و زندگی است. نان غذای بخورونمیر بسیاری از خانوارهای ایرانی است. گرانی قیمت نان، از یک‌سو بیانگر فروپاشی اقتصاد آخوندی در سراشیب سرنگونی و از دیگرسو نشان‌دهندهٔ دنائت خامنه‌ای و چنگال فرورفتهٔ او در سفرهٔ مردم برای غارت آخرین ذرات هستی و زندگی آنهاست. این البته مانند پاشیدن بنزین بر آتش اعتراضات است و در شرایط انفجاری جامعه، آثار و پیامدهای خودش را خواهد داشت.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/c01fe994-eb0c-4b83-baf5-f6815dd9593e"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات