728 x 90

فاضلاب بی‌مسئولیتی! یا گنداب غارت - مروری بر رسانه‌ها

گزیده روزنامه‌های حکومتی
گزیده روزنامه‌های حکومتی

روزنامه‌های حکومتی در روز چهارشنبه ۲۹بهمن صفحات اول خود را با هشدارهای مقامات حکومتی در مورد موج چهارم کرونا پر کرده‌اند و طبق معمول در صورت بالارفتن تلفات، پیشاپیش مردم را مقصر معرفی کرده‌اند. اما بیشترین حجم مطالب به بحرانهای درون رژیم اعم از دعوای باندی بر سر کرسی ریاست‌جمهوری و شکایت روحانی از لباس شخصیهای خامنه‌ای به‌علت شعار «مرگ بر روحانی» که داده بودند. وضعیت بن‌بست نظام بر سر اجرای مصوبه مجلس برای خروج از پروتکل الحاقی از یک‌سو و استقبال روزنامه‌های حکومتی از حمله تروریستی به فرودگاه اربیل از دیگر مطالب روزنامه‌های چهارشنبه است. ابعاد مسائل اجتماعی و اقتصادی در روزنامه بسیار گسترده است.

فاضلاب بی‌مسئولیتی! یا گنداب غارت

«مرگ دانیال به کدامین گناه» گزارش آفتاب یزد است از مرگ یک کودک اهوازی در اثر افتادن در جوی فاضلاب. این روزنامه تأکید کرده این «تراژدی غمبار» در اهواز تمامی ندارد. و به‌نقل از کاربران شبکه اجتماعی نوشته این فاجعه ۲۰سال است ادامه دارد و بعد افزوده است: «آیا این فاضلابِ بی‌مسئولیتی نیست که کودکان بی‌گناه را به کام مرگ می‌کشد!؟».

«رابطه فساد اقتصادی با شاخص فلاکت» در روزنامه حکومتی آرمان اعتراف دیگری است به آن‌روی سکهٔ مرگ کودکان اهوازی در فاضلاب. این روزنامه ضمن تأکید بر کاهش قدرت خرید مردم حتی برای اقلامی مثل شامپو، ماسک، نان و تخم‌مرغ نوشته است: «اگر امروز برخی مجبور به نسیه‌خواری و نسیه‌بری حتی در زمینه «نان» شده‌اند، باید به‌دنبال پول‌های خارج‌شده از ایران که در کشورهای دیگر به وسیله آقازاده‌ها بذل و بخشش می‌شود، گشت».

«قربانیان تورم دو رقمی» وجه دیگری از این فاجعه است که در اقتصادسرآمد آمده و از جمله نوشته است: «بخش‌های وسیعی از مردم به‌شدت از تورم آسیب می‌بینند و در مقابل صاحبان و دارندگان اموال و‌کالاها از افزایش قیمت‌ها و تورم سود کلانی عایدشان می‌شود». این مقاله در ادامه به نظام گوشزد کرده است: «این روند به‌شدت جامعه را به سوی دوقطبی شدن هدایت می‌کند که نتایج گسترده آن از قبیل ناامنی و آشوب دامن همه افراد جامعه را خواهد‌گرفت».

«افزایش ۱۰برابری قیمت کالاها به مردم تحمیل شد». این اعتراف از خوانساری رئیس اتاق تهران است که روزنامه رسالت انعکاس داده و از یک فقره غارت نجومی از جیب مردم خبر داده و از جمله نوشته است «افزایش قیمت دلار در مدت سه سال تنها سه برابر بود، اما افزایش ۱۰برابری در قیمت کالا‌ها به مردم تحمیل شد و هر روز مشکلات مردم را بیشتر کرد».

ناکارآمد در «گفتمان» - کارآمد در اختلاس

این بحرانها در زمینه‌های بن‌بست و بی‌راه‌حلی، جنگ باندها برای کرسی ریاست جمهوری، شکست وعده‌درمانیها برای مهار کرونا، و اعتراف به ناکارآمدی باندهای حاکم.

رسالت در سرمقاله‌اش با عنوان «وظیفه بر زمین مانده انقلاب» نوشته است: «در وادی اصول‌گرایان ما با ۴۰ و ۵۰حزب و در وادی اصلاح‌طلبان حداقل با ۳۵حزب روبه‌رو هستیم» و در ادامه نوشته: «تشکل‌های موجود گرفتار سه بحران «رهبری»، «سازمان» و «گفتمان» هستند و قادر به همنوایی و هماهنگی و همخوانی در حوزه سیاست‌ورزی نیستند».

اقتصاد سرآمد هم به‌نقل از رئیس کمیسیون اقتصاد مجلس به‌صورت سربسته از گم و گور شدن بودجه اختصاص کرونا در دولت روحانی خبر داده و نوشته است: «یک میلیارد یورو به این ستاد اختصاص یافت که مشخص نیست به چه شکل هزینه شده است لذا لازم است رئیس‌جمهور به‌صورت شفاف هزینه کرد این مبلغ را گزارش کند».

«برخی نکات پیرامون کووید۱۹» عنوان مطلبی در روزنامه مستقل است که از وجه دیگری هزینه نکردن و چپاول را در دعوای باندی برملا کرده و نوشته است: «سرانه تست پی سی آر در ایران نسبت به جمعیت کم است. ۷۵۰۰۰هزار نفر به ازای یک میلیون نفر که در مقایسه با خیلی کشورها رقمی پایین است». در ادامه هم نوشته است: «وقتی می‌گوییم که از مهر ۱۴۰۰ واکسن تولید داخلی خواهیم داشت، اولاً اگر بخش بزرگی از مردم را تا آن زمان واکسینه نکرده باشیم، عملاً زمان را به خرج هزینه انسانی و اقتصادی از دست داده‌ایم و دیگر این‌که تضمینی وجود ندارد واکسنهای داخلی موفق عمل کنند».

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/e2ddaf0d-037f-47f8-93e1-07e9e409d254"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات