728 x 90

فساد سیستماتیک در نظام ولایت فقیه و پیامدهای آن

فساد سیستماتیک
فساد سیستماتیک

وقتی در سال۱۳۹۷ بحث فساد سیستماتیک در درون نظام آخوندی بالا گرفته بود خامنه‌ای در جلسه‌یی که با مزدوران رژیم در ۲۲مرداد ۹۷ داشت، منکر آن شد و گفت: «آن کسی که فساد را سیستمی می‌بیند، در مغز خودش فساد هست».

البته از آن روز تا امروز، مردم ایران نمونه‌های بسیاری از این فساد سیستمی را در نظام سراپا فاسد آخوندی، هم به چشم دیده‌اند و هم مستمراً در جنگ درونی باندهای حکومتی گوشه‌هایی از آن فاش می‌شود. به چند نمونه اخیر در این رابطه توجه کنید:

روز ۲۰تیر ۱۴۰۲ سایت حکومتی خبرآنلاین یک نمونه از این فساد سیستماتیک و همدستی دزدها در پوشاندن رانت‌خواری حکومتی را از زبان غلامعلی جعفرزاده‌ایمن‌آبادی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس دهم برملا کرد. وی گفته بود: «فساد در کشور سیستماتیک شده است، حالا هر چقدر هم که ما این موضوع را پنهان هم بکنیم تبدیل به یک واقعیت انکارناپذیر شده است. زمانی یک فساد سیستماتیک می‌شود که اراده‌ای برای برخورد با فساد وجود ندارد و یا وجود ترس یا قوی بودن رانت و یا حتی همه‌گیر شدن فساد آن‌قدر زیاد هست که کسی اهمیتی به موضوع نمی‌دهد».

وی با اشاره به موضوع نامه مخبر، معاون اول رئیسی در خصوص خوراک پتروشیمی‌ها و تأخیر ۵۰ روزه در ابلاغ آن‌که باعث نزولی شدن کل بورس برای چند هفته شد گفت: «زمانی که نامه صادر شد از طریق هیأت دولت مخفی ماند و در این ۵۰روز، رانت بزرگی به یک سری از افراد خاص رسید که به نظر من بزرگترین سرقت بیت‌المال در سال۱۴۰۲ بوده است. اما چیزی که بحث برانگیز است، سکوت قوه قضاییه، مجلس، دستگاههای نظارتی و نهادهای امنیتی در این باره است، تا به امروز هیچکسی این موضوع را شفاف‌سازی نکرده است».

نمونه دیگر این فساد و غارت سیستماتیک مردم، توسط سایت حکومتی خبربان روز ۲۱تیر ۱۴۰۲ انعکاس یافت. این سایت نوشت: سانسور فضای مجازی در ایران نه تنها گردش مالی رویایی برای فروشنده‌های سرویس‌های فیلترشکن خلق کرده، بلکه بازار کسب‌وکار‌های موازی با آن را نیز سکه کرده است. ماهانه هزار و ۸۰۰میلیارد تومان ناقابل، تنها برای خرید وی‌پی‌ان از جیب شهروندان هزینه می‌شود.

به گزارش روزنامه اینترنتی فراز، در آستانه یک‌سالگی آغاز فیلترینگ گسترده در ایران، در حالی‌که بازار فیلترشکن به گردش مالی رویایی و نجومی دست یافته، وزیر وزارت‌خانه‌یی که متهم ردیف اول خلق این بازار سیاه بزرگ در کشور است، کاربران را از استفاده از «فیلترشکنهای رایگان» بر حذر داشت... از آبا‌ن‌ماه سال گذشته تا امروز، دور زدن فیلترینگ برای کاربران ایرانی، در بهترین حالت حدود ۱۶هزار و ۲۰۰میلیارد تومان آب خورده است.

این رقم، چیزی حدود ۲ تا ۳برابر درآمد عملیاتی شرکت مخابرات ایران است.
نمونه بعدی این فساد و رانت‌خواری سیستماتیک دستگاههای حکومتی را که از چند نرخه بودن ارز صورت می‌گیرد، همتی، رئیس کل سابق بانک مرکزی رژیم گفت: «متولیان امروز دولت و مجلس، چرا این روز‌ها در مورد رانت چند ارزی یعنی اختلاف دلار ۲۸٫۵۰۰ با دلار ۳۸ الی ۴۱هزار مرکز مبادله ارزی و دلار مرکز مبادله با دلار ۵۰٫۰۰۰ بازار آزاد یا به‌گفته مسئولان بازار غیررسمی در ماه‌های اخیر ساکتند؟ مگر عمده نیاز مردم از مرغ و تن ماهی گرفته تا مسکن و خدمات... با دلار بازار آزاد شکل نگرفته؟ چرا برای این رانت ناشی از اختلاف زیاد نرخ‌های ارز چاره‌جویی نمی‌شود؟» (سایت حکومتی انتخاب ـ ۱۹تیر ۱۴۰۲).

نمونه دیگرِ این فساد سیستماتیک، غارت مردم محروم از طریق چاپ بی‌دنده و ترمز پول و گرفتن مالیاتهای سرسام‌آور است که معلوم هم نیست این پولها کجا می‌رود! جعفریان، مشاور مالیاتی اتاق اصناف تهران در گفتگو با سایت حکومتی انتخاب در ۱۷تیر۱۴۰۲ در این رابطه اعتراف کرد: «‌نمی‌دانیم مالیاتها کجا خرج می‌شود؛ دولت گزارش نمی‌دهد که این پول‌ها کجا می‌رود / دولت دو دستی دستش را در جیب مردم کرده؛ در دوره رکود که مالیات را افزایش نمی‌دهند. ساعتی ۴۲۰میلیارد تومان اسکناس چاپ می‌شود و تورم ایجاد می‌کنند؛ از تورم هم مالیات می‌گیرند
با ذکر همین چند نمونه می‌توان به‌وضوح دید که نظام غرق در فساد ولایت فقیه در انتهای عمر ننگینش، برای ادامه بقای خود و تأمین هزینه‌هایش، با تمام قوا به غارت مردم محروم و ستمزده مشغول است و اگر با همبستگی و عزم ملی با تمام قوا به سرنگونی و از ریشه‌برکندن این حکومت منحوس همت نکنیم، تا نابودی کامل ایران و ایرانی پیش خواهد رفت.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/a1d74a49-f385-46b4-9046-b401000e3dda"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات