728 x 90

فوران بحرانها و تضادهای درون حاکمیت

فوران بحرانها...
فوران بحرانها...

بحرانهای درونی نظام آخوندی بر سر مسایل مختلف طوری بالا گرفته که هر موضوعی که در دستور کار دولت جلادان و مجلس ارتجاع قرار می‌گیرد، باعث تفرقه و تشتت بیشتر درونی رژیم به‌ویژه در میان باند خامنه‌ای می‌گردد.

بحران و تشتت طوری است که در بحبوحه‌ٔ بحث و جدال در مورد کلیات بودجه به‌ویژه حذف ارز ۴۲۰۰تومانی، به ناگاه طرح مسدودسازی فضای مجازی تحت عنوان «صیانت» به میان کشیده می‌شود و اعضای مجلس ارتجاع بیش‌از‌پیش دچار سردرگمی می‌شوند.

بحث محدودسازی فضای مجازی از طریق طرح صیانت بیش از ۶ماه است که وبال گردن تمامیت نظام و مجلس ارتجاع شده است. در حالی که کمیسیون ویژه رسیدگی به این طرح در روز سوم اسفند با ۱۸ رأی موافق در برابر یک رأی مخالف کلیات آنرا تصویب کرد، اما معاونت قوانین مجلس رأی‌گیری درباره کلیات را دارای ایراد فنی و قانونی دانست.

 

رشیدی کوچی عضو مجلس ارتجاع گفت: «متأسفانه خود اعضای کمیسیون مشترک نیز در زمان رأی‌گیری کلیات این طرح نمی‌دانستند که چه طرحی را دارند تصویب می‌کنند» (خبرگزاری حکومتی ایسنا ۵اسفند ۱۴۰۰).

موارد مورد اختلاف و نزاع در میان باند خامنه‌ای «آن‌چنان شیر تو شیر» است، که آخوند احمد خاتمی امام جمعه خامنه‌ای در تهران که در جریان جدال درونی حاکمیت به‌طور معمول به‌عنوان تیغ کش خامنه‌ای به میدان می‌آمد، این بار عاجزانه از دسته‌جات درونی باند خامنه‌ای خواست که این قدر به سرو کول هم نپرند و آنها را نصیحت کرد و گفت: «طرح (صیانت) که هنوز نه به‌بار است نه به‌دار، تازه دارد روی آن بحث می‌شود، چرا هتاکانه صحبت کنیم؟ چرا با عصبانیت صحبت کنیم؟ این بگوید خیانت است آن بگوید خباثت است این بگوید تجمع!». (رادیو رژیم ۶اسفند ۱۴۰۰). .

بسیاری از اعضای مجلس ارتجاع ضمن این‌که تمامیت لایحه بودجه را زیر سؤال برده و آنرا خیالی و غیرقابل تحقق، تورم‌زا و... . می‌دانند، در مورد حذف ارز ۴۲۰۰تومانی نیز سفت و سخت یقه دولت جلادان را گرفته‌اند. اینها همان کسانی هستند که تا چند ماه پیش زیر علم رئیسی جلاد سینه می‌زدند

آخوند میرتاج‌الدینی در مورد مخالفت اعضای مجلس با دولت رئیسی گفت: «... در این مجلس هم یک حرکت انتقادی آغاز شده است حتی در کسانی که موافق آمدن آقای رئیسی بودند» (تلویزیون شبکه پنج ۶اسفند ۱۴۰۰).

 

از دیگر موارد اختلاف درونی رژیم موضوع برجام و مذاکره دولت رئیسی در وین است،

در حالی‌که رئیسی و امیر عبداللهیان صحبت از این می‌کنند که از خط‌قرمزهایمان کوتاه نمی‌آییم، آخوند نبویان روز ۷اسفند در مجلس ارتجاع گفت: «آقایان گفتند تنها تحریم ۲۰نفر را برمی‌دارند. غربی‌ها فقط روی کاغذ می‌خواهند تحریم‌ها را بردارند، خبری از لغو تحریم‌ها نیست» ضمن این‌که مهره‌های باند مقابل هم دائم به باند غالب ضمن هشدار، توصیه صریح به توافق و زهرخوری هر چه سریع‌تر می‌کنند.

این شکاف در رابطه با بحران اکراین نیز برجسته شد. رئیسی و وزیر خارجه‌اش از حمله حمایت کردند در حالی‌که مهر‌ه‌هایی از رژیم با سنگین‌تر کلمات این مواضع را زیر سؤال بردند از جمله: این روزنامهٔ حکومتی آخوند رئیسی را نیز مورد حمله قرار داد و نوشت: «از آن بدتر! به‌رئیس‌جمهور کشور مورد تعرض هم زنگی می‌زدید! حداقل نمی‌گفتید امیدوارید که این مداخله به نفع ملت‌های منطقه تمام شود! آخر کدام جنگ و تجاوزی به نفع ملتها تمام می‌شود؟ (روزنامه اعتماد ۷اسفند۱۴۰۰)

 

این حد از جنگ‌وجدال و اختلافات در میان باند ولایت بیانگر ناتوانی «مقام عظما» از مهار و دهنه زدن بر دسته‌جات درونی باند خودش و بیانگر بحرانهای لاعلاجی است که گریبان رژیم ولایت را گرفته است.

البته این تضادها بازتاب تضاد مردم با حاکمیت آخوندی است. هم‌چنانکه آنهایی که با حذف ارز ترجیحی و یا با طرح صیانت مخالفت می‌کنند، هر دو نگران انفجار خشم مردم هستند، که به تعبیر یک مهره وابسته به باند مغلوب به‌مثابه «هاویه دهان گشوده است» که تمامیت نظام ولایت را در آتش خود می‌سوزاند و خاگسترش را به باد می‌دهد.

 

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/da714e43-5d0d-4808-9775-881fe88ac997"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات