728 x 90

قدرشناسی جهانی از رزم زن ایرانی در برابر استبداد دینی

سخن روز
سخن روز

به‌مناسبت روز جهانی زن بیش از ۴۰۰شخصیت از زنان سراسر جهان طی بیانیه‌یی حمایت خود را از حق زنان ایرانی برای شورش علیه استبداد دینی حاکم بر ایران، اعلام کردند.

خانم کندیس برگن، رهبر حزب محافظه‌کار کانادا (۲۰۲۲) در اجلاس بین‌المللی روز جهانی زن در پاریس، با اشاره به بیانیهٔ تاریخی حمایت از حق زنان ایرانی برای شورش علیهٔ نظام زن‌ستیز حاکم بر ایران گفت: «در یک همبستگی پرشور، ائتلافی از شخصیتها از زنان جهان پشت آرمان زنان ایرانی متحد شده‌اند که علیه رژیم ظالم (حاکم بر) ایران می‌جنگند... امضاکنندگان شامل رهبران پیشین جهان، وزیران و مقامات، برندگان جایزه نوبل، گزارشگران سازمان‌ملل، نمایندگان پارلمان، روزنامه‌نگاران و نویسندگان مشهور، متخصصان زن در همهٔ جنبه‌های تحصیلی در دنیای دانشگاهی و رؤسای سازمانهای غیردولتی هستند. تصور کنید تأثیری که ما زنان می‌توانیم در تمام این مکانها برای آزادی داشته باشیم».

در بخشی از بیانیهٔ ۴۰۰شخصیت از زنان در ۴۰کشور از ۵قارهٔ جهان آمده است: «سرکوب سیستماتیک زنان توسط رژیم ایران برای مدت طولانی سنگ‌بنای این حکومت بوده است، از اعمال قوانین سختگیرانه پوشش تا محدود کردن دسترسی آنها به اشتغال و مشارکت سیاسی. عفو بین‌الملل در ۶دسامبر ۲۰۲۳ گزارش تکان‌دهنده‌یی منتشر و خاطرنشان کرد: ”مأموران اطلاعاتی و امنیتی در ایران از تعرض جنسی و سایر خشونت‌های جنسی برای شکنجه، تنبیه و وارد کردن آسیب‌های جسمی و روانی ماندگار به معترضان، از جمله کودکان ۱۲ساله استفاده کردند”».

در بیانیه۴۰۰شخصیت زن با اشاره به ضرورت «همبستگی زنان شجاع و درخواست آنها برای تغییر رژیم و استقرار دموکراسی، برابری جنسیتی و عدالت»، آمده است: «طرح ۱۰ماده‌یی خانم مریم رجوی پرزیدنت شورای ملی مقاومت برای آینده ایران و طرح ۱۲ماده‌یی او در مورد زنان شایستهٔ حمایت قاطع ماست. این طرح، با نفی قوانین سرکوبگرانه رژیم، بر تساوی کامل سیاسی و فرهنگی و اقتصادی زن و مرد، حق تصدی هر مقامی از جمله ریاست‌جمهوری و رهبری سیاسی و قضاوت، آزادی پوشش، آزادی کامل در ازدواج، ممنوعیت ازدواج قبل از سن قانونی، حق برابر طلاق، ممنوعیت چندهمسری و برابری در شهادت و ارث تأکید می‌کند».

امضا کنندگان بیانیه با استناد به «اعلامیهٔ جهانی حقوق‌بشر، که حق انسان‌ها را ”برای شورش علیه استبداد و ستم“ به‌عنوان آخرین راه‌حل، به‌رسمیت می‌شناسد» خاطرنشان می‌کنند: «حمایت از اپوزیسیون ایران و کانون‌های شورشی آن، به‌ویژه زنان، برای رویارویی با ماشین سرکوب رژیم تهران در تسهیل تغییرات بسیار مهم است. این باید در خط مقدم استراتژی ما قرار گیرد تا راه را برای یک ایران با ثبات و دموکراتیک هموار کند و تهدید صلح و امنیت منطقه را یک بار برای همیشه ریشه‌کن کند».

خانم امیلیا سرکی‌را، عضو کمیتهٴ امور قانون‌اساسی پارلمان پرتغال، در سخنرانیش در کنفرانس بین‌المللی زنان به‌مناسبت روز جهانی زن با قدردانی از فداکاری زنان شورشگر ایرانی در برابر دیکتاتوری زن‌ستیز آخوندها گفت: به این زنان که جان و همه‌چیز خود را در این راه فدا کرده‌اند. درود می‌فرستم به دختران و زنان شجاع ایران در کانون‌های شورشی که در کنار مردان برای آزادی مردم و میهن خود می‌جنگند».

در این کنفرانس خانم مریم رجوی، هژمونی زنان را عامل اصلی شکستن طلسم نابرابری و جهش در مسیر شورش علیه نظام زن‌ستیز توصیف کرد و افزود: «این یک تحول رهایی‌بخش است. رهبری زنان، در کسب کرسی‌های مدیریت محدود نمی‌شود. و سهیم‌شدن در قدرت مردانه نیست؛ بلکه تغییر دادن سرشت این قدرت است. به‌قول مسعود ”خلق جدیدی در کار است که یگانگی و کمال انسانی را مد نظر دارد. طغیان و شورش علیه فرهنگی است که بر استثمار زن و کالایی دیدن او بنا شده که هم برای زنان و هم برای مردان اسارت‌بار است ”... راه‌حل این بحران فراگیر، حضور زنان در رهبری است. این همان تحول نو و شکوهمندی است که جهان را دگرگون می‌کند».

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/7befc97f-6e36-4997-a4c6-658d2d3fcd7f"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات