728 x 90

قطعنامهٔ اکثریت کنگرهٔ آمریکا

سخن روز
سخن روز

قطعنامهٔ اکثریت کنگرهٔ آمریکا با امضای ۲۲۳ نماینده از هر دو حزب دموکرات و جمهوریخواه ایالات متحده، همراه با بیانیه‌های ۳۴ اکثریت مجلس قانونگذاری، شامل ۴۰۰۰ پارلمانتر از ۸۴ پارلمان در ۵۰ کشور جهان، بیانگر حمایت فراگیر جهانی از مقاومت مردم ایران در برابر فاشیسم مذهبی است که از سوی نمایندگان منتخب مردم این کشورها اعلام می‌شود.

قطعنامهٔ شمارهٔ ۱۱۴۸ با امضای اکثریت مجلس نمایندگان آمریکا در محکومیت تروریسم رژیم آخوندی، جنگ نیابتی منطقه‌یی و سرکوب داخلی توسط ۱۱ تن رؤسای کمیته‌های مجلس نمایندگان و رؤسای ۵۳ زیرکمیته در کنگره، از جمله رئیس کمیته اطلاعات، رئیس کمیته تخصیص بودجه و رئیس کمیته امنیت امضا شده است.

به‌رسمیت شناختن حقوق مردم ایران و مبارزه آنها برای برقراری جمهوری دموکراتیک مبتنی بر جدایی دین و دولت و یک ایران غیراتمی، حمایت از برنامهٔ ۱۰ ماده‌یی خانم رجوی، حمایت از حقوق مجاهدین در اشرف۳ و به‌رسمیت شناختن مبارزه کانون‌های شورشی با سپاه پاسداران در قطعنامه ۱۱۴۸مورد تأکید قرار گرفته است.

در این قطعنامه ضمن تأکید بر ضرورت مقابله با «سر مار تروریسم و جنگ در منطقه»، آمده است: «نادیده گرفتن دخالت مستقیم حکومت تهران در درگیری و بحرانهای متعاقب آن، ولی‌فقیه علی خامنه‌ای و سپاه پاسداران را ترغیب می‌کند تا به این درگیری دامن بزنند. بقای رژیم ایران به‌طور جدی به سرکوب داخلی و فعالیت‌های تروریستی آن در خارج از کشور با استفاده از تروریستهای نیابتی خود بستگی دارد».

اکثریت نمایندگان کنگره آمریکا در این قطعنامه یادآوری کرده‌اند که «اعتراضات چشمگیر در سال‌های۱۳۹۶، ۱۳۹۸ و ۱۴۰۱ بازتاب خواست مردم ایران در رد ولایت فقیه و حق حاکمیت مردم در یک جمهوری مبتنی بر آرای عمومی است. مردم ایران از آزادیهای اساسی خود محروم شده‌اند و هم‌چنان که در شعارهای آنها دیده می‌شود. دیکتاتوری سلطنتی و استبداد مذهبی را رد می‌کنند».

در قطعنامه۱۱۴۸ هم‌چنین آمده است: «بر اساس اعلامیه جهانی حقوق‌بشر ضروری است حقوق‌بشر توسط حاکمیت قانون حمایت شود تا انسان به‌عنوان آخرین علاج مجبور به قیام علیه ستمگری و سرکوب نشود. اعلامیه استقلال ایالات متحده تأکید می‌کند حق و وظیفهٔ مردم است که حکومت ستمگر را ساقط کنند و برای امنیت آینده خود حافظان جدیدی فراهم کنند. رژیم به‌طور فزاینده از فعالیت کانون‌های شورشی علیه سپاه و نیروهای بسیج در اعتراضات سراسری به‌ویژه در سال ۴۰۱ نگران است».

اکثریت نمایندگان مجلس آمریکا در این قطعنامه خاطرنشان می‌کنند: «اعدام بیش از ۳۰ هزار زندانی سیاسی با فتوای خمینی در مورد تمام کسانی که به سازمان مجاهدین وفادار بودند با تشکیل هیأت‌های مرگ در ۱۹ژوئیه ۱۹۸۸ که ابراهیم رئیسی از اعضای آن بود به اجرا درآمد. بیش از ۹۰۰زن و مرد مستقر در اشرف۳ زندانیان سیاسی سابق هستند که شاهد جنایات رژیم ایران در زندانهای رژیم بوده‌اند و بسیاری از آنها شاهد قتل‌عام۱۳۶۷ و سایر قتل‌های سیاسی در ایران هستند و از جمله برخی از آنها شاهدان عینی جنایات رئیسی هستند لذا آنها باید به‌طور کامل برای شهادت‌های احتمالی در برابر هر دادگاه بین‌المللی که در مورد قتل در ایران تحقیق می‌کند محافظت شوند».

در اجلاس جهانی ایران آزاد در روز ۹تیر دکتر رائول روییز و خانم نانسی میس، نمایندگان کنگره از دو حزب دموکرات و جمهوریخواه، در سخنرانیهای خود بر حمایت دو حزبی از مقاومت ایران و برنامهٔ ده ماده‌یی خانم رجوی تأکید کردند.

دکتر رائول روییز، نمایندهٔ کنگرهٔ آمریکا و عضو کمیتهٴ انرژی در مجلس نمایندگان گفت: من به‌عنوان یک عضو دموکرات کنگره، و خانم نانسی میس، که یک عضو جمهوریخواه کنگره است، از قطعنامه ۱۱۴۸مجلس، که از خواست مردم ایران برای یک جمهوری آزاد و غیراتمی در ایران حمایت می‌کند و نقض حقوق‌بشر در ایران را محکوم می‌کند، با افتخار حمایت می‌کنیم. این قطعنامه چهار دهه مبارزه‌ٔ ایرانیان برای رسیدن به دموکراسی به رهبری زنانی که قتل‌عام ۱۳۶۷، شکنجه، خشونت جنسی و جنسیتی و مرگ را تحمل کرده‌اند، به‌رسمیت می‌شناسد. این، بیانگر رد دیکتاتوری سلطنتی و استبداد مذهبی توسط مردم ایران است. بنا بر این، امروز ما در یک حمایت دو حزبی بسیار قوی در کنار شما هستیم».

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/26541ff3-752f-41f7-9271-7f780325301e"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات