728 x 90

قطعنامهٔ مصوب اجلاس سنای بلژیک

سخن روز
سخن روز

اجلاس سنای بلژیک روز جمعه ۳۱فروردین به‌اتفاق آرا «قطعنامهٔ نقض نگران‌کننده و فزاینده حقوق‌بشر توسط رژیم ایران» را به‌تصویب رساند. بلژیک در حال حاضر ریاست دوره‌یی اتحادیهٔ اروپا را برعهده دارد.

اهداف قطعنامهٔ سنای بلژیک، به پاسخگو کردن رژیم به‌خاطر۴ دهه جنایت علیه بشریت و حمایت از حق مقاومت مردم ایران برای برپایی یک جمهوری دموکراتیک، فراخوان داده است.

این قطعنامه ماه گذشته توسط شماری از سناتورها ارائه شده و به‌طور مبسوط به‌موارد نقض حقوق‌بشر در ایران از جمله کشتار ۷۵۰تن از معترضان در قیام۱۴۰۱ پرداخته است.

قطعنامهٔ سنای بلژیک خاطرنشان می‌کند که از نظر مقامات ایران، مخالفت با ولی‌فقیه رژیم به‌منزلهٔ مخالفت با خداست.

قطعنامه به‌بیانیهٔ اعضای مجمع پارلمانی شورای اروپا استناد می‌کند که در همبستگی با طرح ۱۰ماده‌یی پرزیدنت شورای ملی مقاومت ایران مریم رجوی، خواستار پاسخگویی رهبران رژیم در مورد جنایت‌هایشان، به‌رسمیت شناختن حق مردم ایران و حق مقاومت و مبارزه برای آزادی و قرار دادن سپاه پاسداران در لیست تروریستی است.

اهداف قطعنامه در چارچوب ریاست دوره‌یی بلژیک در اتحادیهٔ اروپا فرموله شده و به‌۴ماده فراخوان داده است:

-اتخاذ تدابیر فوری برای نجات جان هزاران زندانی، به‌ویژه زندانیان سیاسی که در خطر اعدام قرار دارند

- پاسخگو کردن رهبران رژیم ایران به‌خاطر ۴دهه جنایت علیه بشریت و نسل‌کشی

- حمایت از حق مقاومت مردم ایران در برابر رژیم سرکوبگر آخوندها برای برپایی یک جمهوری دموکراتیک با جدایی دین از دولت

- نامگذاری تروریستی سپاه پاسداران که باعث می‌شود حمایت مادی از آن قابل مجازات شود.

قطعنامه هم‌چنین از کلیه دولتهای ذیصلاح در اتحادیهٔ اروپا درخواست می‌کند از مقامات رژیم ایران خواهان لغو مجازات اعدام، ممنوعیت همهٔ اشکال شکنجه از جمله خشونت جنسی و ممانعت از اعدام افراد زیر ۱۸سال در هر شرایطی بشوند.

سنای بلژیک به‌اتفاق آرا از دولتهای اروپایی می‌خواهد فهرست فعلی افراد و سازمانهایی را که از سفر به‌اتحادیه اروپا منع شده‌اند و دارایی‌های آنها مسدود شده است به‌هر کسی که مسئول نقض حقوق‌بشر و آزادی بیان است، گسترش دهد.

قطعنامه از دولتهای اروپایی می‌خواهد حکم صادره علیه دکتر احمدرضا جلالی را قاطعانه محکوم کنند و از مقامات ایرانی خواستار آزادی فوری و بدون قید و شرط او و هم‌چنین تمامی اتباع اتحادیهٔ اروپا شوند که به‌ناحق در نتیجه دیپلماسی گروگان‌گیری ایران به‌زندان افتاده‌اند

سنای بلژیک از دولتهای اروپایی می‌خواهد تا اقداماتی را علیه فعالیت‌های غیرقانونی تهران که اپوزیسیون ایران در خارج از ایران را هدف قرار می‌دهد، اتخاذ کنند و حقوق اعضای اپوزیسیون ایران را بر اساس کنوانسیون۱۹۵۱ ژنو و کنوانسیون اروپایی حقوق‌بشر و حقوق بین‌الملل تضمین کنند.

در جریان تصویب این قطعنامه شماری از سناتورها سخن گفتند. از جمله سناتور وان د وائر گفت: «رژیم با استفاده از جنگ غزه به‌عنوان سرپوشی برای افزایش سرکوب در داخل ایران، اعدامها را افزایش داده است. این اعدامها که عمدتاً برای جلوگیری از قیامهای جدید صورت می‌گیرد، از اکتبر سال گذشته شتاب جدیدی یافته است».

سناتور وان د وائر دولت بلژیک را فراخواند تا همراه با سایر کشورهای عضو اتحادیهٔ اروپا سپاه پاسداران را در فهرست تروریستی قرار دهد.

خانم سناتور گائوچی گفت، ما باید از حقوق مردم ایران برای مبارزه با یک رژیم سرکوبگر و خودکامه حمایت کنیم. ما خواستار استقرار یک جمهوری دموکراتیک و امن در ایران هستیم که در آن حقوق‌بشر رعایت و حفاظت شود».

تصویب قطعنامه در سنای بلژیک در شرایطی است که حقانیت مواضع مقاومت ایران علیه مماشات با رژیم آخوندها و لزوم به‌رسمیت شناختن حق مردم و مقاومت ایران برای سرنگونی این رژیم بیش‌از‌پیش به اثبات می‌رسد.

سه روز پیش از تصویب قطعنامه سنای بلژیک، درکنگرهٔ آمریکا قطعنامهٔ «محکومیت تروریسم رژیم ایران، جنگ نیابتی منطقه‌یی و سرکوب داخلی» ثبت شد. در آن قطعنامه دوحزبی، ضمن حمایت از برنامه۱۰ ماده‌یی خانم رجوی خاطرنشان شده که اعتراضات سالهای ۱۴۰۱، ۱۳۹۸ و ۱۳۹۶ بازتاب خواست مردم ایران در رد ولایت فقیه و احراز حق حاکمیت مردم در یک جمهوری مبتنی بر آرای عمومی است.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/7a4a62ff-3c07-4b5a-902b-0e25f65b7754"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات