728 x 90

قیام تشنگان آب و آزادی بال می‌گسترد

تظاهرات در تهران با شعار خامنه‌ای حیا کن مملکتو رها کن
تظاهرات در تهران با شعار خامنه‌ای حیا کن مملکتو رها کن

علی‌رغم اقدامات سرکوبگرانه رژیم و برقراری حکومت نظامی در خوزستان قیام مردم محروم علیه بیداد آخوند‌ها از خوزستان به تبریز دلاور رسید و در دوازدهمین روز در تهران، کرمانشاه و کرج قهرمان شعله کشید؛

واشنگتن پست۴مرداد ۱۴۰۰ به‌نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس از قیام مردم تهران با عنوان، "در بحبوحه اعتراضات آب، مردم به راهپیمایی دست زده‌اند" گزارش کرد: «با این‌که نیروهای امنیتی اخیراً حضور سنگین‌تر از حد معمول را در پایتخت ایران حفظ کرده‌اند، اما تظاهر کنندگان در خیابان جمهوری شعار می‌دادند"مرگ بر دیکتاتور". اعتراضات در خوزستان در حالی صورت می‌گیرد که ایران از طریق افزایش مکرر عفونتها در بیماری همه‌گیر ویروس کرونا درگیر است و هزاران کارگر در صنعت نفت این کشور برای دستمزد و شرایط بهتر دست به اعتصاب زده‌اند».

شعله‌های قیام در تهران- "خامنه‌ای حیا کن، مملکتو رها کن"

آری قیام سر بازایستادن ندارد و آخوندها باز دیگر غافلگیر شدند و از جایی خوردند که فکرش را نمی‌کردند. جوانان دلیر تهرانی در میان دود دم پاسدار سلامی و ماشین سرکوب خامنه‌ای ساعت ۱۱صبح در قلب تهران با شعار "تا آخوند کفن نشود این وطن، وطن نشود" دست به تظاهرات زدند.

سایت العربیه (عربی) ۴مردادنوشت: «تهران با تظاهراتی که بدون اعلام قبلی در مرکز پایتخت برگزار شد و دولت را غافلگیر کرد، در همبستگی با اعتراضات اهواز به شهرهای ایران می‌پیوندد».

سایت العین الاخباریه (ابوظبی) ۴مرداد در انعکاسی از قیام تهران نوشت: «تجمعات و اعتراضات امروز تهران به‌صورت خودجوش و بدون اعلام قبلی برگزار شده است. شعار «‌خامنه‌ای حیا کن مملکتو رها کن»، «‌نه غزه نه لبنان جانم فدای ایران»، «مرگ بر دیکتاتور» و «‌توپ تانک فشفشه، آخوند باید گم بشه» از جمله شعارهایی بود که در اعتراضات تهران سرداده شده است و سردادن این شعارها بازتاب بسیاری در شبکه‌های اجتماعی داشت».

قیام تهران در شرایطی انجام شد که پاسدار سلامی در وحشت از همبستگی مردم کردستان به سنندج رفته بود. وی ضمن «اغتشاشگر» نامیدن مردم بپا خاسته گفت: «با همراهی مردم درصدد رفع تمام مشکلات به‌نحو احسن برخواهیم آمد و هدف دشمنان برای ایجاد اغتشاش در کشور محقق نخواهد شد» (شبکه خبر رژیم ـ ۴مرداد).

سایت دویچه وله فارسی در گزارشی از تظاهرات تهران نوشت: «اعتراض در تهران۴ مرداد (۲۶ ژوئیه) دو روز پس از تظاهرات همبستگی مردم تبریز با خوزستان برگزار شد. معترضان با راهپیمایی در خیابان جمهوری تهران شعار "خامنه‌ای حیا کن، مملکتو رها کن"، و"توپ تانک فشفشه، آخوند باید گم بشه" سردادند».

تظاهرات ایران به تهران می‌رسد

مجله نیوزویک ۴مرداد ۱۴۰۰ در انعکاسی از تظاهرات تهران در مصاحبه با یک "کانون شورشی"از تهران نوشت: «تظاهرات ایران به تهران می‌رسد. فیلم‌ها جمعیتی را نشان می‌دهد که شعار سرنگونی رژیم را می‌دهند... تلاشهای رژیم برای خاموش کردن ناآرامی‌ها با سرکوب توسط نیروهای امنیتی، تظاهراتهایی که از جنوب غربی ایران هفته گذشته شروع شده بود به تهران پایتخت گسترش یافت. یکی از فعالان سازمان مجاهدین خلق ایران، هادی مهندس ۴۹ساله به نیوزویک از تظاهراتی که در خیابان جمهوری در قلب تهران است؛ گفت:"او در میان هزاران تن از مردمی بوده که در خیابان شعار سرنگونی رژیم و مرگ بر خامنه‌ای می‌دادند". هادی گفت:"این تظاهراتها پایانی ندارد» وی افزود که "این تظاهرات‌ها فراتر از کمبود آب رفته است. فکر می‌کنم تظاهرات امشب و فردا و روزهای آینده ادامه خواهد یافت و مردم ایران خواستار صلح، دموکراسی و آزادی می‌باشند».

خبرنگار کانال یک آلمان ۲۶ژوئیه ۲۰۲۱ شعارهای تظاهرات تهران را با دو توئیت گزارش کرد و نوشت: «شعارهایی چون «توپ، تانک، فشفشه، آخوند باید گم بشه»، به‌دلیل خشم نسبت به قطع برق و کمبود آب. به مدت چند روز در ایران اعتراضاتی صورت گرفته».

توئیت دوم: «اعتراضات در تهران. از سال۲۰۱۹ اولین بار است. در شعارها مردم به رژیم انتقاد می‌کنند: نه غزه، نه لبنان، جانم فدای ایران. آنها با این شعار تزریق پول میلیونی به حماس و حزب‌الله در حالی‌که آنها در تاریکی نشسته‌اند، را مورد انتقاد قرار می‌دهند».

اعتراضات سراسری با خواست سرنگونی رژیم

روزنامه پست میلینکال کانادا ۲۰ژوییه ۲۰۲۱ در مطلبی با عنوان، "اعتراضات در سراسر ایران با خواست تغییر رژیم آغاز شد" نوشت: «موجی از اعتراضات به‌دلیل کمبود آب در کشور در حالی است که ایرانیان خود را برای شرکت در عاشورا در ماه آینده آماده می‌کنند، مراسمی که در آن مردم برای درگذشت امام حسین عزاداری می‌کنند. امام حسین بیش از ۱۰۰۰سال پیش بعد از این‌که دشمنان او را از آب محروم کردند درگذشت… بدتر شدن کمبود آب و برق، اعتراضاتی را در سراسر کشور از جمله در لرستان و تهران برانگیخته است».

خبرگزاری آسوشیتدپرس، ۲۶ ژوییه۲۰۲۱ با اشاره به قیام تهران نوشت: «در میان اعتراضات مداوم در مورد کمبود آب در جنوب غربی ایران، مردم در خیابان اصلی تهران راهپیمایی کردند. تظاهر کننده فریاد زدند: "مرگ بر دیکتاتور!". در یک هفته اخیر تظاهرات گسترده‌یی در دیگر استانها نظیر آذربایجان شرقی، اصفهان، لرستان و چهارمحال و بختیاری هم اعتراضاتی در حمایت از مردم خوزستان شکل گرفته است».

شکست فضاسازی و جنگ روانی در فرار از جنایت – محکومیت‌های بین‌المللی

رژیم آخوندی، در یک کر هماهنگ در جمعه‌بازار و مطبوعات حکومتی در دفاع از نیروهای سرکوبگر و فرار از عواقب جنایت‌های خامنه‌ای در به رگبار بستن مردم تشنه خوزستان طبق سیاق ثابت، مدعی شد که «عوامل ضد انقلاب» تجمع خوزستان را به سمت هنجارشکنی برده و نهایتاً تعدادی از آن‎ها در جهت «کشته‎سازی» با اسلحه ساچمه‌ای به سمت مردم تیراندازی کردند. در الیگودرز معاون فرماندهی انتظامی لرستان مدعی شد «درپی ایجاد تنش و درگیری که توسط عوامل خرابکار و ضد انقلاب ایجاد شد، متأسفانه یک نفر جان خود را از دست داد و ۷نفر نیز زخمی شدند» (خبرگزاری سپاه پاسداران، فارس ۱مرداد۱۴۰۰).

سازمان عفو بین‌الملل روز جمعه اول مرداد (۲۳ ژوئیه) با صدور یک بیانیه سرکوب مردم تشنه آب و آزادی خوزستان را به‌شدت محکوم کرد. این سازمان اعلام کرد، «با بررسی ویدئوها و تصاویری که از اعتراضات منتشر شده به این نتیجه رسیده است که نیروهای امنیتی ایران برای سرکوب اعتراضات عمدتاً مسالمت‌آمیز که در سراسر استان جنوبی خوزستان برگزار می‌شود، نیروهای غیرقانونی از جمله شلیک گلوله‌های جنگی و بیردشات (ساچمه یی) را به کار گرفته‌اند... . از زمان اعتراضات به‌علت کمبود شدید آب در خوزستان در ۱۵ژوئیه، نیروهای امنیتی دست کم ۸معترض و حادثه دیده را از جمله یک پسر نوجوان را در ۷شهر مختلف کشته‌اند. استفاده از مهمات زنده علیه معترضان غیرمسلح که تهدیدی قریب‌الوقوع برای جان انسان‌ها نبوده‌اند نقض وحشتناک تعهد مقامات در محافظت از زندگی انسان‌ها می‌باشد».

عفوبین‌الملل در گزارش خود به استناد از کلیپ‌های دریافتی نوشت: «طبق تجزیه و تحلیل کارشناس اسلحه عفو بین‌الملل، صدای شلیک سلاحهای خودکار در چندین فیلم مربوط به اعتراضات در استان خوزستان که از ۱۵ژوئیه در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است، از جمله از شهرهای ایذه، اهواز، کوت عبدالله، سوسنگرد و شوشتر شنیده می‌شود. در یک فیلم، جایی که تک تیرها قابل شنیدن است، نیروهای امنیتی با لباس ضدشورش در حال پیشروی هستند که برخی از آنها با موتورسیکلت به سمت تجمع معترضان غیرمسلح حرکت می‌کنند. در یک فیلم دیگر، یک مقام پلیس در حالی که اعضای مسلح نیروهای امنیتی در نزدیکی نارنجک‌اندازها را شلیک می‌کنند، به سمت جمعیتی در حال شلیک است. در تمام دو کلیپ که توسط عفو بین‌الملل بررسی شده است، معترضان، غیرمسلح هستند و به‌وضوح تهدیدی برای جان کسی نیستند» (سایت عفو‌بین‌الملل ـ۲۳ ژوئیه۲۰۲۱).

عفو بین‌الملل، محکومیت دستگیریهای گسترده

در گزارشی از دستگیریهای فله‌ای نیروهای امنیتی و اطلاعاتی رژیم در خوزستان «دیانا التاوی»، معاون مدیر خاورمیانه و شمال آفریقای عفوبین‌الملل گفت: «معترضان در ایران که برای ابراز نارضایتی‌های قانونی و اقتصادی و سیاسی به خیابان‌ها آمده‌اند با رگبار گلوله، گاز اشک‌آور و دستگیری گسترده روبه‌رو شده‌اند... . مقامات ایران سابقه هولناک استفاده از نیروی کشنده غیرقانونی داشته‌اند. وقایع رخ داده در خوزستان بازتاب‌های مهیب نوامبر ۲۰۱۹ را به همراه دارد؛ زمانی که نیروهای امنیتی صدها معترض و اطرافیان را به‌طور غیرقانونی کشتند اما هیچگاه مورد حسابرسی قرار نگرفته‌اند... در ۲۱ژوئیه، مأموران امنیتی و اطلاعاتی چندین معترض مجروح را از بیمارستانی در سوسنگرد دستگیر کردند» (همان منبع).

آب یک حق است

کمیسر عالی حقوق‌بشر سازمان ملل «میشل باشلت» روز جمعه ۲۳ژوئیه از بازداشت‌های گسترده و تیراندازی به معترضان و مرگ و جراحت شماری از حاضران در اعتراضات خوزستان را محکوم کرد (سایت دیدبان حقوق بشر).

سایت تلویزیون سی.ان.اس، ۴مرداد۱۴۰۰نوشت: «میشل باشلت تأکید کرد که "آب یک حق است" و افزود: «اگر چه دسترسی به آب آشامیدنی سالم یکی از حقوق اساسی بشر است، اوضاع فاجعه‌بار است و این طی سال‌ها تشدید شده است. مقامات باید این موضوع را تشخیص دهند و طبق آن رفتار کنند». باشله گفت: «به نظر می‌رسد نیروهای امنیتی ایران با نیرویی نامتناسب نسبت به معترضان غیرمسلح و صلح‌آمیز واکنش نشان می‌دهند».

دیوید لیگا (پارلمانتر اروپا از سوئد و عضو کمیته روابط خارجی پارلمان اروپا)، ۲۵ ژوییه۲۰۲۱ در توئیتر نوشت: «مردم ایران به آب محتاجند! استفاده بیش از حد نیروی قهر، تیراندازی به مردم و دستگیری آنها که توسط رژیم ایران اعمال می‌شود، قطعاً کمبود مزمن آب را پایان نخواهد داد. من در کنار مردم ایران در عطش آنها برای آب، رفاه و آزادی می‌ایستم».

انتشار اسامی ۱۲تن از شهدای قیام تشنگان

سایت صوت الامة- مصر۲۶ژوئیه۲۰۲۱ در مطلبی با عنوان، «اسامی شهدای اهواز که به‌خاطر قطع آب در ایران از دست رفتند»، نوشت: «سازمان مجاهدین خلق ایران، یکشنبه ۳مرداد ۱۴۰۰، اسامی ۱۲تن از شهدای قیام مردم خوزستان و دیگر شهرها که به حمایت از خوزستان بپا‌خاستند را منتشر نمود. شمار واقعی شهیدان بیشتر است که پس از تدقیق هویت سایر شهیدان به اطلاع عموم خواهد رسید... مقاومت ایران از دبیرکل و شورای امنیت ملل متحد و اتحادیه اروپا و کشورهای عضو خواست تا ضمن محکوم کردن این جنایات ضدبشری، تصمیمات لازم‌الاجرا برای مقابله با رژیمی که بیش از ۴دهه است به جنایت علیه بشریت مشغول است، اتخاذ کنند».

آتش قیام گسترش می‌یابد

قیام خوزستان و گسترش آن به سایر استانها و شهرها و در دوازدهمین روز به تهران پایتخت بیانگر شرایط عینی به‌غایت آماده برای خیزش و قیام است. شرایطی که وقتی رژیم یک جا را می‌چسبد، خیزش از جای دیگر سر بر می‌آورد. این همان واقعیتی است که رژیم به‌غایت از آن وحشت دارد. اعترافات و هشدارهای سردمداران و مهره‌ها و رسانه‌های رژیم به وضعیت بحرانی جامعه و تنفر انفجاری مردم که با کد واژه «بی‌اعتمادی» از آن یاد می‌کنند، بیانگر تغییر کیفی تعادل‌قوا بین مردم و حاکمیت و از علائم دوران پایانی نظام است.

آری قیام سر بازایستادن ندارد.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/1724f70a-9850-4a55-9c17-311ecb740b1c"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات