728 x 90

لیست‌گذاری سپاه پاسداران یک ضرورت ایرانی و جهانی

لیست‌گذاری سپاه پاسداران
لیست‌گذاری سپاه پاسداران

پارلمان کانادا، چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت با ۳۲۷رأی مثبت لیست‌گذاری تروریستی سپاه پاسداران خامنه‌ای را تصویب کرد. به این ترتیب حلقهٔ انزوا بر گرداگرد فاشیسم دینی بیش از پیش تنگ‌تر شد. خانم مریم رجوی ضمن تبریک به نمایندگان پارلمان کانادا، ابراز امیدواری کرد دولت کانادا مصوبه پارلمان و کاری را که سال‌ها به تأخیر افتاده است، به اجرا در بیاورد و سپاه شیطانی ظلمت و جنایت را رسماً لیست‌گذاری کند.

خاطر‌نشان می‌شود که سایت سی‌. تی. نیوز در ۲۶آذر ۱۴۰۲ به‌نقل از ملانی جولی، وزیر خارجهٔ کانادا گفته بود که کانادا لیست‌گذاری تروریستی سپاه پاسداران را رد نمی‌کند. او به مجری برنامهٔ CTV Question Period گفته بود: «دولت فدرال باید «ابزارهای مناسب را برای رسیدگی به این موضوع داشته باشد». در حال حاضر نیروی تروریستی قدس سپاه در فهرست سازمانهای تروریستی کانادا قرار دارد.

 

مصوبهٔ پارلمان کانادا یک پیروزی مهم برای مردم و مقاومت ایران است؛ مهم از این بابت که می‌تواند الگویی برای دیگر کشورهای جهان باشد.

لیست‌گذاری سپاه پاسداران یکی از نقاط گرهی و تعیین‌کننده در رویارویی بین سیاست مماشات با مقاومت در برابر فاشیسم دینی است. متولیان رسمی سیاست مماشات این لیست‌گذاری را عملی ناپسند و مغایر با عرف دیپلماتیک جلوه می‌دهند و چنان می‌نمایند که گویی این یک خواست نامعمول و غیرمترقبه است و اوضاع را از آنچه که هست بسا پیچیده‌تر می‌کند. این استدلال به‌شکلی سخیف یادآور عملکرد چمبرلین در قبال فاشیسم هیتلری است. او در وضعیتی که هیتلر خود را برای بلعیدن اروپا آماده می‌کرد به این خرسند بود که صلح و آرامش به ارمغان آورده است. او در حقیقت داشت با کرنش ذلیلانه به تمساحی خوراک می‌رساند که در حال پروار شدن و سربرآوردن از مغاک هولناک خود بود.

تاریخ در تداول عبرت‌انگیز خود دربرگیرندهٔ بسیاری از آموزه‌ها و تجاربی است که پیشینیان ما برایمان به یادگار گذاشته‌اند. اکنون تجربهٔ دردناک مماشات در برابر فاشیسم و نازیسم دیگر بار بر روی میز جامعهٔ جهانی قرار دارد.

پارلمان اروپا در اجلاس خود به تاریخ ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳، با ۳۵۷رأی مثبت در مقابل ۲۰رأی منفی و ۵۸رأی ممتنع، خواست نمایندگان مردم اروپا را برای نامگذاری تروریستی سپاه پاسداران به تصویب رساند. این پارلمان در ۲۹دیماه۱۴۰۱نیز با صدور قطعنامه‌یی با ۵۹۸رأی مثبت در برابر۹رأی منفی و ۳۱رأی ممتنع بر این خواسته تاریخ پای فشرده بود. هر دو بار این خواسته به‌حق با دیوار ممنوع و محذوریت‌های خطیر سیاست مماشات مواجه شد؛ تا جایی که اعجاب و برانگیختگی گی فرهوفشتاد، نمایندهٔ پارلمان اروپا و نخست‌وزیر پیشین بلژیک را برانگیخت. او با کلماتی شعله‌ور به جوزپ بورل گفت:

«ما خواهان تغییر استراتژی شما هستیم. استراتژی دیپلوماسی مماشات به هیچ جایی نمی‌رسد. این پارلمان از شما می‌خواهد این استراتژی را تغییر دهید تا اولا، بر اساس تحریم‌های واقعی علیه رهبری رژیم ایران باشد. ثانیا، سپاه پاسداران را به‌عنوان یک سازمان تروریستی نامگذاری کنید. نمی‌فهمم چرا این‌کار را نمی‌کنید! در نهایت، کار با این رژیم را با دیپلوماسی از سر نگیرید، بلکه زمان آن است که اپوزیسیون را به‌رسمیت بشناسید و رابطهٔ مستقیم با آنها برقرار کنید. آنها نمایندهٔ واقعی مردم ایران هستند».

متولیان رسمی مماشات در حالی با تلسکوپ به‌دنبال دلیل برای تروریستی بودن سپاه پاسداران می‌گردند که این نیروی فاشیستی در آرم و اساسنامهٔ خود هیچ هویت ایرانی برای خود قائل نیست و رسالت خود را دفاع از انقلاب اسلامی [بخوانید فاشیسم مذهبی] می‌داند. در هر جنایت، مصیبت و بحران می‌توان رد پای سپاه پاسداران را به چشم دید. از خام‌فروشی و حراج منابع ملی ایران گرفته تا قاچاق کالاهای اساسی و کمرشکن کردن مردم با گرانی و تورم؛ از به‌انحصار درآوردن صادرات و واردات گرفته تا تجارت مواد مخدر؛ از چنگ‌اندازی بر اقتصاد کشور گرفته تا نابودی بخش خصوصی در ایران؛ از سد‌سازیهای بی‌رویه و خشکاندن آبها گرفته تا تخریب جنگل‌ها و نابودی زمینهای کشاورزی و مراتع برای پروژه‌های منفعت‌طلبانه؛ از پولشویی گرفته تا تصاحب بانکها و بالاکشیدن سرمایه‌های سپرده‌گذاران در مؤسسات اعتباری و... از ساخت و تکثیر سلاحهای کشتار جمعی و پیشبرد پروژهٔ ساخت بمب‌اتمی تا دخالت جنایتکارانه در امور کشورهای منطقه و جنگ‌افروزی در غزه و...

بنابراین لیست‌گذاری سپاه پاسداران یک ضرورت مبرم ایرانی و جهانی است.

البته تا آنجا که به مقاومت ایران برمی‌گردد، لیست‌گذاری قدم اول است، گام بعدی انحلال سپاه پاسداران است.

«سپاه پاسداران ارگان محوری قهر و سرکوب نظامی و ابزار اصلی حفظ دیکتاتوری دینی است. لیسـت‌گذاری آن کافی نیست. باید منحل شود» (مسعود رجوی ـ ۳خرداد ۱۴۰۱).

ورود ترم‌هایی مانند «لیست‌گذاری» و «انحلال» سپاه پاسداران به ادبیات سیاسی به همت مقاومت ایران و رشادت و فداکاری اعضا، کادرها، اشرف‌نشانان و هواداران مجاهدین امکان‌پذیر شده است. همانها هستند که جهان خو کرده به مماشات با فاشیسم دینی را به مخالفت با آن برمی‌انگیزند و بهای سهمگین آن را می‌پردازند. اگر این نیروی تعیین‌کننده نمی‌بود شیب خودبه‌خودی به سمت سیاست مماشات بود.

مصوبهٔ نمایندگان مجلس کانادا بعد از پارلمان اتحادیهٔ اروپا برداشتن گام‌های بعدی را بیش‌از‌پیش ضروری می‌نماید.

 

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/d49767d9-c3de-44bd-8d17-1a912d69deca"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات