728 x 90

ماله‌کشی کابینهٔ فرمایشی و موقعیت بحرانی نظام

سخن روز
سخن روز

پس از معرفی کابینه توسط پزشکیان که در آن مشخص گردید ۱۱تن از ۱۹وزیر معرفی شده، در دولت رئیسی حضور داشته‌اند، رئیس‌جمهور نورسیده ارتجاع با موجی از اعتراض از سوی حامیان و نزدیکانش رو‌به‌رو شد که با ابراز سرخوردگی از دو رویی و بند و بستهای پشت پرده، کابینهٔ معرفی شده را «دولت دوم رئیسی» نامیدند.

به‌عنوان نمونه سایت حکومتی رویداد ۲۴ (مورخ ۲۲مرداد۴۰۳)، حرفهای یک اقتصاددان حکومتی به‌نام محسن رنانی را که از اعضای شورای راهبری ظریف برای معرفی اعضای کابینه بوده، درج کرده که خطاب به رئیس‌جمهور رژیم می‌گوید:

«دکتر پزشکیان سلام! نکند در پشت صحنه با اصحاب قدرت بسته‌ای؟ آیا با وجود آن‌که اصلی‌ترین وزیرانت را زدند؛ و مجبورت کردند همان که قبلاً تو را برای مجلس و ریاست‌جمهوری رد صلاحیت کرده بود، اکنون وزیر کنی؛ و یک نظامی اصول‌گرای حامی حصر و برخورد با حجاب اختیاری را برای وزارت کشور به تو تحمیل کردند؛ و یک بوروکرات چفیه‌انداز را گفته‌اند بگذاری وزیر آموزش؛ تو باز هم مانده‌ای که بمانی؟ مگر این قدرت چقدر مزه دارد که رهایش نمی‌کنی؟ آقای پزشکیان آبروی ما را بردی! امید ما را ناامید کردی! هنوز رئیس‌جمهور نشده رفوزه شدی!‌».

در برابر این موج اعتراض، رئیس‌جمهور سرسپرده ولایت ککش هم نگزید و با وقاحتی کم نظیر کابینهٔ فرمایشی را «وفاق ملی» و «همدلی» نامید و برانگیخته شدن نفرت نزدیکانش را هم با سخافتی مضحک «یک گام به جلو»! توصیف کرد! پزشکیان در حساب ایکس خودش نوشت: «توجه و حساسیت شما در انتخاب اعضای کابینه ارزشمند است. بی‌تفاوتی به رفتار سیاستمداران جای خود را به انتقاد داده است. این یعنی ما یک گام به جلو رفته‌ایم. در مرحله انتخاب و بررسی کابینه از صاحبنظران متعددی مشورت گرفتیم و تلاش کردیم با رویکرد وفاق و همدلی، بهترین وضعیت ممکن را با ظرفیت‌های موجود رقم بزنیم. صبر کنید کابینه کار کند و آن‌را از روی عملکردش نقد کنید»!

آخوند شیاد محمد خاتمی هم که در میان باند خودش هم به‌خاطر کاسه لیسی و بزدلی مورد طعن و تمسخر است، از سرخوردگان، خواست «نا امید» نشوند و «انتظار معجزه» نداشته باشند! آخوند شیاد نوشت: «انتخاب اعضای هیأت دولت در مجموع روند قابل فهم و طبیعی داشته است. طبعاً هر کار تازه‌یی ممکن است اشکالاتی داشته باشد و این امر نباید موجب ارزیابی‌های شتاب‌زده و نومیدی شود و نباید از موضع حمایت رئیس‌جمهوری که هنوز کار خود را شروع نکرده است، به‌وادی انتقاد سخت و مخالفت افتاد... از ایشان انتظار معجزه در هر شرایطی نداریم».

در این میان، جواد ظریف نیز، به‌رغم طرد و تحقیر و برکناری و دریافت انواع اتهامات جاسوسی، در یک مجیز گویی مهوع برای رئیس‌جمهور خلیفه، نوشت: «دقایقی پیش ریاست محترم جمهوری بزرگوارانه تماس گرفتند و بسیار لطف فرمودند و گفتگوی صمیمانه‌ای داشتیم. همان ‎پزشکیانی بود که با افتخار ‎برای ایران به‌او رأی دادیم و همان عزیز صادق، مردمی و شجاعی که هر جا که باشم از او و دولتش پشتیبانی خواهم کرد».

البته این کرنشهای خفت‌بار، کارتراش دادن کابینه پزشکیان توسط آقا بالاسرها را متوقف نکرده است. کیهان خامنه‌ای (۲۴مرداد) می‌نویسد: «در میان وزرای معرفی شده به‌مجلس... افرادی با سابقه فتنه‌گری دیده می‌شوند. مسأله‌ای که خط قرمز نظام است. از این‌رو، مجلس می‌بایست از اعتماد به‌فتنه‌گرانی که در آستانهٔ نفوذ به‌دولت هستند، پرهیز کند».

هم اصرار باند غالب برای خالص سازی کابینه فرمایشی و هم اصرار پزشکیان و شرکا برای ماله کشی، یک مخرج مشترک دارد و آن شدت نگرانی همگی آنها از موقعیت بحرانی نظام در بن‌بست کنونی است. کم نیستند کارشناسان حکومتی که در این روزها از وضعیت انفجاری جامعه و چشم‌انداز تیره و تار نظام اعلام خطر می‌کنند. یکی از آنها هشدار می‌دهد: «سرنوشت بدی برای آقای دکتر پزشکیان تو دوره جنگ پیش خواهد آمد و او را به‌سقوط خواهد کشاند... اگر آقای پزشکیان درست عمل نکند من این را به‌شما قول می‌دهم ۴ماه دیگر ما در خیابانهای تهران اعتراضات بزرگ خواهیم داشت و کشت و کشتار در این کشور شکل خواهد گرفت» (آزاد ارمکی ـ یوتیوب ـ ۲۲مرداد).

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/8f24a02d-bcfb-45dc-9b41-3d6998b12386"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات