728 x 90

ماورای وقاحت روحانی؛ اقتصاد ۳٪ آسیب دیده است!

زیان ٪۳ درصدی اقتصاد
زیان ٪۳ درصدی اقتصاد

حسن روحانی در هفته دولت در برابر عمود خیمه نظام قرار گرفت و سعی کرد تبعیت و سرسپاری خود را نشان دهد. اما خامنه‌ای حوصله خنده و تبسم نداشت به‌خصوص این‌که در برابر کارنامه‌ای که روحانی از خودش ارائه داد، او هم چندتا از گافهای کوچک دولت بنفش را یادآوری کرد تا بفهماند با چه کسی طرف است. از جمله «ازکاهش ارزش پول ملی ایران و خروج سرمایه برای خرید خانه در خارج از کشور... تا فروش خاک جزیره هرمز و فرآوری نشدن زعفران جنوب خراسان (؟!). ». . سخن به میان آورد.

اقتصادمقایسه‌ای از نوع آخوند روحانی

یک شیوه رایج برای سنجش اقتصاد هر کشوری مقایسهٔ آن با کشورهایی است که شرایط مشابهی دارند؛ تا بتوان نشان داد نقاط ضعف و قوت اقتصاد آن کشور در چه سطح و مداری قرار دارد و تا برنامه‌ریزان و سیاست‌گذاران برای رفع کمبودها و تقویت مزایای کشور، نقشه و طرح‌های خود را ترسیم کنند. روحانی اما پای خود را از گلیم کوچک و مندرس دولتش در سراب ناکجاآباد چنان فراتر گذاشت که بهت و حیرت کارشناسان و دست‌اندرکاران رژیم آخوندی را برانگیخت.

رئیس‌جمهور ارتجاع در تشریح وضعیت ابتدا گفت:

«پیش از شیوع کرونا کشور در دوره دولت تدبیر و امید با ۲تکانه بیرونی جدی مواجه شده بود که یکی سقوط قیمت نفت در اوایل سال۹۳ و دومی تحریم‌های شدید و ظالمانه آمریکا از سال۹۷ بود».

وی سپس اقدامات دولت را برشمرد و افزود:

«اگر چه سقوط قیمت نفت و به‌ویژه تحریم‌های بی‌سابقه و ظالمانه آمریکا مشکلاتی را نیز برای مردم ایجاد کرد اما دولت در مواجهه با این مشکلات، کشور را به‌خوبی اداره کرد و با بهره‌گیری از تجربه مواجهه موفق با این دو تکانه، توانست کشور را در برابر مشکلات ناشی از همه‌گیری کرونا نیز به‌خوبی مدیریت کند».

روحانی در نهایت بیلان دولتش را نه با کشورهای مشابه بلکه با کشورهای بزرگ مقایسه کرد و مدعی شد:

«در حالی که اقتصاد بسیاری از کشورهای بزرگ دنیا تا ۲۰درصد کوچک شد اما اقتصاد ایران در برابر مشکلات ناشی از شیوع کرونا تنها ۳درصد آسیب دید که این نشان توانمندی دولت در ایستادگی در برابر این مشکل و مدیریت آن است» (اقتصادآنلاین. ۲ شهریور۹۹).

به‌راستی آیا بحرانهای تو در توی اقتصادی در ایران نظیر تورم و نقدینگی غول آسا، رکود تولید و بیکاری چند میلیونی، بحران زیست‌محیطی و نبود آب شرب و کشاورزی، معضل صندوق های بازنشستگی و کسری بودجه و بسته شدن راه صادرات، سقوط بهای نفت و انزوای بین‌المللی و منطقه‌ای، فرار سرمایه‌ها و مغزها، فساد و رانت‌خواری و ... تنها ۳درصد به اقتصاد آسیب‌زده است؟

راستی دلار بالای ۲۰هزار تومانی و دهها میلیارد دلار ارز برنگشته، رشد منفی ۷درصدی، ماندن در لیست سیاه اف.ای.تی.اف و تعطیلی واحدهای تولیدی و صنفی چقدر به اقتصاد آسیب‌زده است؟

راستی فقدان امنیت شغلی کارگران و نگرفتن ماهها دستمزد بخور و نمیر، فقدان حق اعتراض صنفی و قرض گرفتن نان شب از نانوایی محل، دست فروشی مادران و پدران کهنسال و کودکان کار، خودکشی کارگران بیکار و فارغ‌التحصیلان در خانه مانده، حقوق آبرو برباد ده بازنشستگی و... چه میزان خود را در آن ۳درصد نشان می‌دهد؟

آسیب ۱۵درصدی کرونا به تولید ناخالص داخلی

گرچه وضعیت وخیم اقتصاد ایران را باید روزانه مورد واکاوی قرار داد تا درک بهتری از بحرانهای متعدد آن پیدا کرد و در عین‌حال دروغ‌بافیهای حسن روحانی را نیز هویدا ساخت؛ ولی بررسی ۳ماههٔ وزیر امور اقتصادی روحانی در مورد مؤلفه‌های اقتصادی نیز می‌تواند اشراف نسبی به ما بدهد. دژپسند در خرداد گذشته میزان آسیب دیدگی اقتصاد کشور را این‌چنین گزارش کرده بود:

«بیماری کرونا ۱۵درصد به جی. دی. پی کشور (تولید ناخالص داخلی) آسیب زد، و حتی اگر صادرات نفت بدون تحریم و مشکل انجام شود، باز هم به همه منابع، دسترسی نخواهیم داشت».

دژپسند افزود: «آثار استقراض از بانک مرکزی زیانبار است و لذا تمایل نداریم که به آن تن دهیم».

دژپسند یادآور شد: «رشد اقتصادی کشور در سال گذشته با احتساب نفت، منفی بوده که برای بهبود شرایط اقتصادی باید به سیاست‌های تحریک تقاضا روی آورد» (خبرآنلاین. ۱۸خرداد ۱۳۹۹).

۳ماه پیش که اوضاع بدتر از اکنون نبود بنا به‌گفته وزیر اقتصاد، ۱۵درصد به تولید کشور خسارت وارد شده است اما پس از سه ماه که وضعیت اقتصادی خراب‌تر شده و نقدینگی روزی ۱۰۰۰میلیارد تومان افزایش یافته، روحانی نزد آقا (؟!) مدعی می‌شود که تنها ۳درصد اقتصاد آسیب دیده است!

۷.۵ تا ۱۱درصد سقوط تولید ناخالص داخلی و نابودی ۲ تا ۶میلیون شغل در نتیجهٔ کرونا

اتفاقا بسیاری از کارشناسان حکومتی از راه‌کارهای بی‌نتیجه دولت آخوند روحانی به فغان آمده‌اند و مرتب هشدار می‌دهند که طوفان اجتماعی در راه است. یکی از همین اقتصاددانان که در حسرت دوران سپری شده امامش هم‌چنان پریشان است در یک جمعبندی مختصر از اوضاع نابسامان اقتصادی، به واقعیتهای بدخیمی اشاره می‌کند:

«گزارشی که مرکز پژوهش‌ها می‌دهد می‌گوید فقط در اقتصاد ایران و فقط از ناحیه‌ٔ کرونا پیش‌بینی می‌شود در سال۱۳۹۹ بین ۷.۵ تا ۱۱درصد سقوط در تولید ناخالص داخلی داشته باشیم. در مطالعه‌هایی که مرکز پژوهش‌های مجلس اخیراً منتشر کرد بررسیها نشان می‌دهد فقط از ناحیه‌ٔ کرونا پیش‌بینی می‌شود در سال۱۳۹۹ در ایران بین ۲میلیون و ۸۷۰هزار تا ۶میلیون و ۴۳۱هزار شغل از دست برود. این نشان می‌دهد ما چوبهای بزرگی که می‌خوریم بابت سهل انگاریهایی هست که در ساختار نهادی به رانت و ربا و دلالی و واردات بیشتر از تولید صنعتی مدرن بهاء داده شده و ما اینجا هم تاوان آن خسارتها را می‌دهیم... متأسفانه در ایران بسیار بدتر و نگران کننده‌تر (از کشورهای در حال توسعه) یک درهم‌تنیدگی و تعامل و سینرژی بین روندهای رکود آفرین و تورم‌زا وجود دارد ... آسیب‌های نظام حمایت‌های اجتماعی ایران هم به شکل کاملاً عریانی به نمایش درآمد... مسائل بنیادی در شرایط بحران باید به‌مراتب جدّی‌تر گرفته شوند ولی چیزی که اکنون مشاهده می‌کنیم این‌که جهت‌گیریها عموماً به‌گونه‌یی هستند که امروز را به فردا برسانیم. یک سطح بی‌سابقه و نگران کننده‌ای از کوته نگری و اکنون زدگی در فرآیندهای تصمیم‌گیری و تخصیص منابع مشاهده می‌شود» (سایت جماران. ۱شهریور۹۹).

یک اعتراف تکان‌دهندهٔ دیگر

به‌رغم خیال‌بافی‌ها و پشت‌هم اندازیهای حسن روحانی، آینده اقتصاد ایران در یک رسانهٔ حکومتی این‌گونه تصویر شده است:

«متوسط رشد اقتصادی کشور از سال۱۳۹۱ تا ۱۳۹۸ نزدیک به صفر درصد بوده است. بر اساس پیش‌بینی صندوق بین‌المللی پول، در سال۹۹ میزان رشد اقتصادی بدون نفت و بر پایه صادرات غیرنفتی بیش از منفی ۵درصد خواهد بود. از سال۹۹ به بعد حداقل شش سال زمان نیاز داریم تا به سطح درآمد سرانه سال۹۰ بازگردیم. متوسط نرخ تورم بلندمدت اقتصاد ایران ۲۰درصد بوده است.درآمد سرانه کشور نیز از سال۱۳۹۰تا ۱۳۹۸ با شیب تندی مواجه بوده و کاهشی ۳۴درصدی را تجربه کرده است. با توجه به سهم بالاتر خوراکیها در سبد هزینه خانوارهای فقیرتر، نرخ تورم بالاتر خوراکیها و آشامیدنیها در سال‌های اخیر بیانگر بدتر شدن وضعیت معیشتی خانوارهای با درآمد پایین‌تر نسبت به سایر خانوارها است. قدرت خرید هر فرد ایرانی نسبت به سال۹۰ حدود یک‌سوم کاهش یافته است. » (اقتصادنیوز. ۲۰خرداد۹۹).

البته کار عوامل نظام ولایت فقیه با ۴۰سال جنایت و ستم و ظلم و بی‌عدالتی از این حرفها گذشته است. فسادها و رانتها و مال مردم خوری و به باد فنا دادن میلیاردها دلار از دارایی مردم ایران... اعلام ۳درصد یا ۱۱ و ۱۵درصد آسیب به اقتصاد و تولید و این قبیل آمارسازیها و ارقام بازیهای مشعشع، دیگر افاقه نمی‌کند. واقعیت تباهکارانهٔ این حاکمیت بیش از هر زمان برای مردم ایران رو شده است. تنها کسی که هنوز برای مقاصد دجالگرانه، شیادانه و مردم فریبانه، اوضاع را گل و گلاب جلوه می‌دهد، حسن روحانی است و در صدهای اعلام شده از سوی او جز سایهٔ خودش را نمی‌فریبد.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/4b6ef727-3ad8-4cc9-83c9-78136fe8d632"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات