728 x 90

مردم ایران در جستجوی آب

بحران آب در ایران
بحران آب در ایران

ایران در حال سوختن است و بحران آب به‌گفته مقامات رژیم به یکی از ۶ابر چالش کشور تبدیل شده‌ است.

اما ابعاد این بحران تا چه حد است و تا کجا رشد کرده است؟ روز ۳اردیبهشت ۹۷ تلویزیون شبکه خبر رژیم گفت: «۱۰۷شهر در وضع قرمز تنش آبی؛ معاون نظارت بر بهره‌برداری آبفا گفت ۳۳۴شهر کشور در معرض تنش آبی قرار دارند که ۱۰۷شهر در وضع قرمز می‌باشد. در این فهرست نام ۶شهر بزرگ اصفهان، شیراز، بندرعباس، بوشهر، کرمان و مشهد به‌چشم می‌خورند».

رضا اردکانیان، وزیر نیروی دولت روحانی، در خصوص وضعیت تنش آبی در سال ۹۷ گفت: «در تابستان سال جاری پیش‌بینی می‌شود ۳۳۴شهر با جمعیت حدود ۳۵میلیون نفر در معرض تنش آبی قرار بگیرند».(خبرگزاری  حکومتی تسنیم ۲اردیبهشت ۱۳۹۷)

عیسی کلانتری، رئیس محیط‌زیست، در مورد خشکسالی گفته بود: «این موضوع به‌معنای آن است که اگر به همین وضع ادامه دهیم حدود ۷۰درصد ایرانیان یعنی جمعیتی معادل ۵۰میلیون نفر برای زنده‌ماندن ناچار به مهاجرت از کشور هستند. از حدود ۲۰۰میلیارد مترمکعب آب‌ها‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ی شیرین زیرزمینی بالای ۱۵۰میلیارد آن مصرف شده و اگر با این ترتیب پیش رویم نسل بعد هیچ ذخیره آبی نخواهد داشت. علاوه بر آب‌های زیرزمینی آبهای تجدیدپذیر هم تماماً مصرف می‌شود».(خبر آنلاین ۳شهریور ۱۳۹۶)

طبق آمار وزارت نیرو، آب مصرفی ایران در سال حدود ۹۷میلیارد متر‌مکعب است. در حالی که کل آب‌ها‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ی زیرزمینی و جاری ۸۸میلیارد متر‌مکعب است یعنی حدود ۱۱۰درصد آب‌ها‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ی تجدیدپذیر مصرف می‌شود. این یعنی فاجعه‌‌یی هولناک.

در حالی‌که هیچ کشوری حق ندارد بیش از ۴۰درصد از آبهای تجدیدپذیر را مصرف کند.

 

دلایل ایجاد ابرچالش آب چیست؟

در ایران حداقل  ۷۰درصد آب صرف کشاورزی می‌شود، ۲۲درصد صرف صنایع می‌شود. از آنجا که رژیم آخوندی در عقب نگه‌داشتن جامعه ایران، رکوردهای ویژه‌یی از خود بر جای گذاشته در زمینه کشاورزی ایران هنوز هم آن را غرقابی نگاهداشته و به شیوه مادها مزارع آبیاری می‌‌شود، در بخش کشاورزی بیش از ۸۰درصد منابع آب به‌دلیل بهره نبردن از تکنولوژی‌های پیشرفته آبیاری هدر می‌رود.(باشگاه خبرنگاران جوان ۳۱اریبهشت ۹۳)

یعنی حداقل ۵۴میلیارد متر‌مکعب آب نابود می‌شود، اما حتی محصول تولیدشده هم تماماً ضرر می‌باشد.

در نمونه‌های تولید گندم، هندوانه، سیب درختی، سیب‌زمینی و مابقی محصولات آب‌بر بر اساس برآورد کارشناسان به‌دلیل همین نوع آبیاری قدیمی هزینه تولید شده آنان چند برابر قیمت جهانی این محصولات است. یعنی به جای گذار از کشاورزی عصر مادها به کشاورزی مدرن و مکانیزه آب‌های کشور را به اسم خودکفایی نابود کرده‌اند.

عامل بعدی سدسازی است، پیش از انقلاب در ایران فقط ۳۰سد بوده است اما الآن از ۶۴۷سد کوچک و بزرگ در ایران بهره‌برداری می‌شود و ۶۸۳سد دیگر در مرحله اجرا یا مطالعه قرار دارند.

 سدسازیهای بی‌رویه، ضربات مهلکی به منابع آبی کشور وارد کرده‌‌اند و آنها را بلعیده‌اند. سدسازی‌ها فقط درآمدزایی بسیاری برای سپاه پاسداران در مراحل طراحی، اجرا و بهره‌برداری داشته و دارد.

از طرف دیگر آب این سدها از جمله برای صنایع نظامی و صنایعی که در دست سپاه و ارگانهای این رژیم هستند مصرف می‌شود. به‌عنوان مثال مطابق آمار آبفای اصفهان، کارخانه فولاد مبارکه به‌عنوان بزرگ‌ترین کارخانه فولاد ایران، ۲۷میلیون متر‌مکعب آب مصرف کرده است. در حالی که آب مصرفی کل شهر اصفهان ۴۷۶میلیون متر‌مکعب بوده است.

 این کارخانه که متعلق به آستان قدس و بسیج می‌باشد، ۶درصد آب مصرفی اصفهان،‌ آب مصرف می‌کند.

کارخانه‌های دیگر آب‌بَر که در اصفهان هستند عبارتند‌ از: ذوب‌آهن، پتروشیمی، پالایشگاه، لوله‌سازی و نساجی. این صنایع از واحدهای پرمصرف آب به‌شمار می‌روند که محل احداث آنها به‌کلی غلط می‌باشد.

حفر چاهها عامل دیگر نابودی ذخایر آبی کشور است. حفر ۷۵۴هزار حلقه چاه که  ۳۰۱هزار حلقه‌ٔ آن غيرمجاز بوده نقش اساسی در نابودی آب‌های زیرزمینی داشته است، در حالی‌که در سال ۵۷ در ایران فقط ۳۶هزار حلقه چاه بوده است، با وجود افزایش ۲برابری جمعیت اما تعداد چاهها نزدیک به ۲۰برابر افزایش پیدا کرده است، این اقدام نیز تماماً به‌دلیل رشوه‌خواری و فساد گسترده کارگزاران رژیم در دادن مجوزهای غیرقانونی به خودیها و به‌خصوص حفاریهای سپاه پاسداران برای غارت آبهای زیر زمینی و تجدید‌ناپذیر ایران بوده است.

رژیم آخوندی تلاش می‌‌کند افزایش جمعیت و مصارف خانگی را عامل کمبود آب نشان بدهد و بر کاهش مصرف خانگی پافشاری می‌کند، یعنی مردم را مقصر جلوه می‌دهد. هم‌چنین به این بهانه قیمت آب را بالا می‌برد، اما آیا به‌راستی مصارف خانگی عامل این بحران آب است؟

به گفته شبکه خبر رژیم در ۴اریبهشت ۹۷ میانگین شاخص مصرف خانگی آب ۱۵۰ تا ۱۶۰لیتر است که طبق شاخصهای بین‌المللی در صورت کاهش این میزان تا ۱۱۰لیتر کیفیت زندگی مردم تغییری نخواهد کرد.

اما اگر مصرف خانگی را نه به ۱۱۰لیتر بلکه به صفر کاهش دهیم، آیا مشکل بحران آب حل خواهد شد؟ با یک محاسبه پاسخ این سؤال روشن خواهد شد.

جمعیت ایران ۸۱میلیون نفر می‌باشد، در بالاترین حد، سهم مصرف هر فرد ۱۶۰لیتر آب در شبانه روز می‌‌باشد، در نتیجه مصرف سالانه خانگی آب در ایران ۴میلیارد و ۷۵۰میلیون متر‌مکعب می‌باشد، با توجه به این‌که در ایران سالانه ۹۷میلیارد مترمکعب آب مصرف می‌شود سهم مصارف خانگی کمتر از ۵درصد آن می‌باشد. که قطعاً ۵درصد در این بحران نقش چندانی نمی‌تواند داشته باشد.

در نتیجه این رژیم با سدسازیهای بی‌رویه، با نابودی جنگل‌ها و تالاب‌ها برای سدسازی، کشاورزی به‌شدت عقب افتاده، دزدیدن آب و انتقال آن به صنایع نظامی و صنایع تحت کنترل سپاه پاسداران، حفر بی‌رویه چاه و... منابع آبی کشور را نابود کرده و ایران‌زمین را وارد تنش و بحران کم‌سابقه آب در بسیاری از استانها کرده است.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/0339ef81-d4e8-4d87-ab37-51c5b30fa628"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات