728 x 90

مردم را کف خیابان خواهیم دید - مروری بر روزنامه‌های حکومتی

گزیده روزنامه‌های حکومتی
گزیده روزنامه‌های حکومتی

در روزنامه‌های حکومتی چهارم آبان بحرانهای اقتصادی اجتماعی و پیک ششم کرونا بیشترین تیترها را به خودشون اختصاص دادند. عقب‌نشینی دولت رئیسی از حذف ارز ۴۲۰۰ در وحشت از پیامدهای آن، و دروغ‌های آماری برای خوب نشان دادن اوضاع اقتصادی از جمله این مطالب هستند. بحرانهای خارجی نظام از بن‌بست مذاکرات وین تا بحران قره باغ و افغانستان هم در تیتر روزنامه‌های مختلف دیده می‌شوند.

بحرانهای اقتصادی اجتماعی طیف وسیعی از موضوعات را در بر می‌گیرند، از تورم و گرانی تا مسکن و فقر و اعتراض، آیا مضمون مشترکی در میان آنها دیده می‌شود.

مردم را کف خیابان خواهیم دید!

در طرح مسائل اقتصادی اجتماعی یک حرف مشترک هست، آن هم هشدار نسبت به قیام و بپا خاستن مردم.

«اقتصاد ایران را پیر کردید» عنوان مطلب روزنامه فرهیختگان است که خرابی اوضاع را به گردن باند مغلوب انداخته و به‌نقل از یک اقتصاددان حکومتی نوشته: «اگر از امروز جلوی فرسودگی زیرساختها و سرمایه‌ها را نگیریم، در آینده خدای ناکرده بسیاری از مردم را کف خیابان‌ها خواهیم دید. قطعی برق، آب و قطعی گاز مسائل ساده‌ای نیست که بشود از کنار آنها به‌راحتی گذشت.

«جان سختی دلار ۴۲۰۰تومانی» عنوان مطلبی است در صفحه اول جهان صنعت که او هم به بیان دیگری نسبت به قیام مردم هشدار داده و ضمن یادآوری پیامدهای حذف ارز ۴۲۰۰تومانی نوشته: «با توجه به این‌که در حال حاضر و با تخصیص دلار ۴۲۰۰تومانی تورم مواد غذایی با شتاب به سوی نرخ‌های بالا در حرکت بود و شهروندان ایرانی از مصرف مواد لبنی و نیز گوشت سفید و قرمز به‌شدت کاسته‌اند اگر واردات نهاده‌های دامی با دلار نیمایی انجام شود نرخ تورم این کالاها به‌سرعت سر به آسمان می‌کشد و پیامدهای ناشناس دارند».

موارد دیگری از هشدار و ابراز وحشت از قیام در روزنامه‌های امروز هست که در میان آنها ابراز وحشت مراجع قم از پیآمد سختی معیشت مردم هست. که در روزنامه‌های مردم‌سالاری، آرمان و همدلی دیده می‌شود.

همدلی در صفحه اولش با تیتر: «گلایه علمای قم از گرانی و فشار به مردم» نگرانی برخی از آنها از پیامدهای تنگنای معیشتی مردم را نقل کرده، از جمله به‌نقل از صافی گلپایگانی هشدار داده: «امروز برای رفع این مشکلات و گرانیها کاری نشود و مردم عزیز ما از این وضعیت نجات پیدا نکنند، فردا دیر است».

خفگی اقتصادی در فضای جامعه انفجاری!

یکی از تیترهای روزنامه‌های باند خامنه‌ای درشت نویسی ادعای مرکز آمار رژیم مبنی بر کاهش تورم است.

«کاهش جزیی تورم ذوق‌زدگی ندارد» عنوان مطلب آفتاب یزد است که به‌نقل از یک اقتصاددان باند مغلوب خطاب به دولت رئیسی نوشته: «این کاهش تورم به‌دلیل کاهش تقاضای ناشی از درآمد نداشتن مردم است. این‌که ما نقدینگی را کم کنیم می‌تواند مطلوب باشد اما از طرف دیگر اگر این نقدینگی جیب مردم را بیشتر خالی کرده باشد که سبب کاهش تقاضا شده باشد، مطلوب نیست... . شواهد نشان می‌دهد در شرایطی که فقر در جامعه افزایش می‌یابد طبیعی است که تقاضای مؤثر نیز کاهش یابد اما این به آن معنا نیست که تورم کاهش پیدا کرده است».

روزنامه مردم‌سالاری به یک فقره از سرکوب اقلیتها اشاره کرده و نوشته: «اهل تســنن در بعد از انقلاب برای دریافت انباشــت مطالبات بی‌پاسخشان به هر دری کوبیدند تا جایگاهی مناسب و در شأن این جماعت قابل توجه کســب کنند ولیکن با در بســته روبه‌رو شدند» در ادامه افزوده: «ســنیهای ایران وقتی به کشــورهای همجوار چشم میدوزند و می‌بینند در کشوری نظیر عراق که اکثریت آن را شیعیان تشکیل می‌دهند رئیس‌جمهور از کردهای سنی و رئیس مجلس از اهل تسنن است و در ایران از کمترین جایگاه برخوردارند احساس غبن می‌کنند».

موضوع مهم دیگه در روزنامه‌ها پیآمد سیلی است که یک پاسدار به سرکردهٔ خودش یعنی استاندار آذربایجان زد. آرمان نوشته: «سیلی تبریز پیام عوام به خواص بود!».

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/edf039c6-c1af-4cc7-b222-ae64ee3c4409"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات