728 x 90

«مردگان آواره!» «سیاه‌تر از سیاه» - مروری بر رسانه‌ها

گزیده روزنامه‌های حکومتی
گزیده روزنامه‌های حکومتی

در روزنامه‌های حکومتی یکشنبه هفدهم مرداد اوجگیری تلفات کرونا و اعتراف به نقش نظام در این فاجعه در روزنامه‌های هر دو باند دیده می‌شود. موضوع مشترک دیگر روزنامه‌ها بروز شکاف و جنگ قدرت در باند خامنه‌ای است. بن‌بست برجام و ضرورت تمکین به غرب موضوع دیگری است که روزنامه‌های باند مغلوب به آن پرداخته‌اند. سایر بحرانهای اجتماعی اقتصادی از اعتصاب کارگران هفت‌تپه تا سیل مهاجرت ورزشکاران به‌خاطر سیاست‌های سرکوبگرانه رژیم، گرانی و حاشیه‌نشینی از دیگر موضوعات مطرح روزنامه‌های امروز است.

«مردگان آواره!» «سیاه‌تر از سیاه»

روزنامه‌های هر دو باند حاکم اعتراف کرده‌اند که وضعیت کشور به‌لحاظ قربانیان کرونا، از مهار و کنترل رژیم خارج شده. «مقصر تأخیر واکسیناسیون و هزینه مردم؟» عنوان مطلب آرمان است که به‌نقل از محبوب‌فر کارشناس حکومتی ضمن اشاره به وعدهٔ دروغ تولید واکسن برکت که تاکنون باید ۱۳۶میلیون دز تولید می‌شد اما یک عدد هم به بازار نداده‌اند، نوشته است: «وضعیت فوق بحرانی کرونا در بیمارستانهای ایران آژیر مرگ‌های فله‌ای و دسته‌جمعی بیماران را به صدا درآورده است... در این شرایط ظرفیت آرامستانها در تعدادی از شهرها نیز اشباع شده است. «مردگان آواره» پدیده جدید این روزهای کشور است... در ایران یک کشتار بی‌سابقه به راه افتاده است. وضعیت کشور و بسیاری از نقاط شهری از جمله تهران و اصفهان و مشهد و کرمان از سیاه هم سیاه‌تر است».

به همین فضای کشتار جمعی در روزنامه‌های باند خامنه‌ای هم اذعان شده. رسالت با عنوان «دلتا ساز مرگ را کوک کرده» نوشته است: «هیچ دورنمای روشنی برای خروج از این بحران وجود ندارد... میزان مرگ‌ومیر ناشی از کرونا در بسیاری از استانهای کشور تصاعدی است. ». . این روزنامه در ادامه با اشاره مسئولان آرامستانهای شهرهای اصفهان و مشهد اوضاع قربانیان کرونا در این دوشهر را «حاد و بحرانی» توصیف کرده.

«خطر عزاداری در میانهٔ کرونا» عنوان مطلب ستاره صبح است که نوشته «در این شرایط سخت که بیمارستانها مملو از بیماران کرونایی شده و تخت خالی وجود ندارد و بعضاً بیماران در خودرو شخصی معاینه می‌شوند، کلیپ‌هایی توسط برخی روحانیان در فضای مجازی منتشر شده که به مردم توصیه می‌کنند از کرونا نترسند و مراسم عزاداری را برگزار کنند».

«زور آزمایی» برای سهم قدرت در رأس باند خامنه‌ای

جنگ قدرت در دورن باند خامنه‌ای بین رئیسی و قالیباف از یک‌سو و بروز شکاف در باند خامنه‌ای با در افتادن پاسدار علی لاریجانی با شورای نگهبان خامنه‌ای به‌خاطر حذفش از نمایش انتخابات تیترهای زیادی در روزنامه‌های حکومتی را اشغال کرده.

«زور آزمایی قالیباف و رئیسی» عنوان مطلبی در جهان صنعت است که نوشته امروز دوباره بحث شهردار تهران در شورای قلابی شهر تهران مطرح میشه. بعد توضیح داده رقابت بین قالیباف و رئیسی هست. هر کدام می‌خواهند گزینه خودشان را روی کرسی شهرداری تهران بنشانند.

این روزنامه در ادامه در مورد رودست زدن رئیسی به قالیباف نوشته: «رئیسی و دولت جدید که قصد دارد زاکانی را شهردار پایتخت کند. برای این کار اما دلایل متعددی دارد. اول از همه این‌که با این کار مزد پوشش در جریان مناظرات انتخاباتی را خواهد داد بدون این‌که از وی در دولت استفاده کرده باشد. دوم آن که این تسویه‌حساب را از جیب قالیباف انجام داده و کرسی مورد نظر وی را از آن جریان خود خواهد کرد». جهان صنعت در مطلب دیگری با عنوان «سامانه دعوت از مدیران شایسته، تبلیغاتی و صوری است» به یک فقرهٔ دیگر از شیادی رئیسی جلاد اشاره کرده و نوشته است: «راه‌اندازی این سامانه برای دعوت از مدیران شایسته دولت، یک اقدام صوری و شکلی و تبلیغاتی بود». در ادامه هم به جنگ قدرت در کابینه رئیسی اشاره کرده و نوشته است: «کابینه دولت به یک شرکت سهامی و تعاونی تبدیل شده است که هر کسی تمایل دارد سهم خودش را از آن داشته باشد».

بحران برجسته دیگر در روزنامه‌ها وضعیت بن‌بست مذاکرات برجام و انزوای روزافزون رژیم بعد از اقدامات تروریستی‌اش در کشتی‌ها و محکومیت‌های جهانی است. آرمان به‌نقل از علی بیگدلی کارشناس حکومتی نوشته است: «نظام نباید فرصت برای تجدیدنظر در برجام جدید را طولانی‌مدت کند. شرایط حساسی است مسأله برجام از یک طرف پیچیده شده و از طرف دیگر آمدن رئیسی، مشکلی را در کوتاه‌مدت حل نمی‌کند، برای این‌که از جهت منابع داخلی در تنگنا هستیم، معیشت مردم با مشکل مواجه است. پس باید نوع نگاه‌مان را به برجام تغییر دهیم؛ سیاست خارجی‌مان را مورد باز بینی قرار دهیم، نوع داوری‌مان را نسبت به جهان تغییر دهیم. این بی‌اعتمادی نسبت به قواعد بین‌المللی مشکلاتی را برای ما به‌وجود آورده است».

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/bd2eb102-ca54-46be-8b10-8be30d843754"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات