728 x 90

مروری بر رسانه‌های حکومتی – سه‌شنبه ۶آذر ۹۷

گزیده روزنامه‌های حکومتی
گزیده روزنامه‌های حکومتی

 

روزنامه‌های حکومتی در روز سه‌شنبه ششم آذر مهم‌ترین موضوعات و تیترهای خود را به دعواهای باندی حول استیضاح ظریف، بسته اروپا و برجام اختصاص داده‌اند در کنار آن بحرانهای اقتصادی – اجتماعی به‌خصوص وضعیت معیشت کارگران مورد توجه قرار گرفته. در کنار آن البته چنگ و دندان نشان‌دادن آملی لاریحانی سردژخیم قضاییه رژیم برای کارگران اعتصابی دیده می‌شود.

روزنامه‌های حکومتی به جز چند مورد در بارهٔ شرایط بغرنج زلزله‌زدگان سکوت کرده‌اند.

به برخی از نکات اعتراف شده در مورد زلزله‌زدگان نگاه می‌کنیم:

قانون: کرمانشاه ۳۷۸روز بعد! مصدومیت ۷۷۶نفر به‌دلیل فرار یا خرابی واحدهای مسکونی

مردم‌سالاری: چادرها دوباره برپا شدند

آرمان هم نوشته است« دقیقاً ۳۸۰روز از زلزله سال گذشته می‌گذرد؛ زلزله‌ای که در یک شب سرد پاییزی بر سر مردم کرمانشاه آوار شد. تصاویر و ویدئوها حاکی از این است که شهرهای زلزله‌زده هنوز از مصیبت پیش آمده کمر راست نکرده و در غبار درد و اندوه، به فراموشی سپرده شده‌اند و با بارش باران و برف در روزهای اخیر وضعیت زندگی در بیشتر شهرها و روستاهای کرمانشاه، از جمله شهر سرپل‌ذهاب که باز هم بیشترین آسیب را از این اتفاق دید، مختل شده و مشکلات زلزله‌زدگان دو چندان شده است. این در حالی است که آذر ۹۶، عبدالرضا رحمانی ‌فضلی، وزیر کشور گفته بود بر اساس زمان‌بندی ۴۵روزه قرارگاه خاتم مکلف به ساخت هشت هزار مسکن موقت است، اما به گزارش ایرنا، فقط دو هزار و ۷۰۰مورد از مسکن موقت به‌طور کامل ساخته شده است». این روزنامهٔ ‌حکومتی افزوده است:« از سوی دیگر کمبود سرویس بهداشتی و حمام، بهداشت محیط و تجمع نخاله‌های ساختمانی و زباله‌ها، سردرگمی در اسکان موقت، سرمای هوا و نبود امکانات و وسایل سرگرمی برای کودکان، تخریب فضاهای آموزشی و از همه مهم‌تر مسائل روحی و روانی از جمله مشکلاتی است که مردم این دیار با آن دست و پنجه نرم می‌کنند».

 

بحران اقتصادی و چشم‌انداز تیرهٔ آن موضوع مقالات روزنامه‌های مختلف امروز است.

کیهان:‌ با وجود تورم ۳۴درصدی افزایش ۲۵درصدی دستمزدها دردی را دوا نمی‌کند

کیهان در مطلب دیگری نوشته است« سرمنشا اغلب گرانی‌ها در انفعال و سوء‌مدیریت دولت نهفته است... تا زمانی که دولت هزینه‌هایش را کاهش نمی‌دهد، شفاف‌سازی در پرداختها نمی‌کند، به توانمندی داخلی برای احیای اقتصاد توجه جدی نمی‌کند و در یک کلام... نمی‌توان انتظار کاهش قیمتها را داشت».

آرمان به‌نقل از راغفر در مورد نظام بانکی نوشته است« آنچه در حال اتفاق افتادن است، نجات نظام بانکی از جیب مردم و به هزینه مردم است. آیا از نظامی که ورشکسته است و با حمایت دولت سرپاست می‌توان انتظار حمایت از تولید را داشت؟!». این کارشناس حکومتی در ادامه افزوده است« منتفعین قدرتمندی در نظام تصمیم‌گیری حضور دارند از این رو سیاست‌هایی که اتخاذ می‌شوند به نفع آنها و به زیان مردم هستند. متأسفأنه تنها صدای اصحاب قدرت و ثروت در کریدورهای مجلس امکان شنیده شدن را دارد».

ایران ارگان دولت روحانی هم شرط بهبودی اقتصاد را از گردن دولت برداشته و به گردن کل نظام انداخته و نوشته است:« ملاحظات اقتصادی باید در صدر ملاحظات حاکمیت و دولت قرار گیرد و این مهم نمی‌تواند اتفاق بیفتد مگر این‌که دولتمردان و مجموعه مسئولان استراتژی، قالب فکری و فلسفه مشخصی برای مدیریت اقتصادی داشته باشند و هر روز از این شاخه به آن شاخه نپرند».

جهان صنعت هم نوشته است:« اگر دولت به‌دنبال افزایش ۲۰تا ۳۰درصدی دستمزدها باشد، هیچ‌یک از مشکلات معیشتی خانوارها قابل حل نخواهد بود و جلب رضایت عمومی را به‌دنبال نخواهد داشت. براین اساس تزریق پول به اقتصاد از یک طرف افزایش نقدینگی و تورم و بالا رفتن قیمت ارز را به‌دنبال خواهد داشت و از طرف دیگر دولت را در معمای چگونگی تأمین آن گرفتار خواهد کرد».این روزنامهٔ حکومتی در ادامه موقعیت بن‌بست نظام در تنگنای معیشت مردم را توصیف کرده و هشدار داده است« به‌دلیل آن که از سال‌ها پیش اقتصاد در نابرابری، مشکلات اقتصادی و اتخاذ سیاست‌های ارزی نامناسب گرفتار است، افزایش بیکاری، مشکلات کارگری، کاهش قدرت خرید مردم و مشکلات اجتماعی دست به دست هم داده‌اند تا سازنده یک شرایط ناامن داخلی باشند. بر این اساس‌ اگر دولت به‌دنبال جلب رضایت مردم در سطوح داخلی نباشد، باید همزمان تنشهای داخلی و بین‌المللی را بپذیرد».

جهان صنعت در مطلب دیگری هشدار داده است« دور باطل سیاست‌گذاری اقتصادی دولت، به تکرار تاریخ تورم‌های افسارگسیخته دامن زده و حتی دامنه خطر آن را افزون‌تر از قبل کرده است. هر چند روند رو به جلوی قیمتها کاملا محتمل و قابل پیش‌بینی است، با این حال این موضوع اهمیت پیدا می‌کند که آیا خطر شکل‌گیری ابر تورم بیخ گوش اقتصاد است؟».

سیاست روز در مورد وضعیت پارادوکسیکال نظام در رد یا قبول FATF نوشته است«، اگر ایران به این کنوانسیون نپیوندد اروپا نیز خود را از برجام بیرون خواهد برد، اگر هم تصویب شود، باز هم نباید انتظار داشت که اروپا تمام قد پشت برجام می‌ایستد و تعهدات خود را اجرا می‌کند. با توجه به این‌که کارشناسان کشور مان اعتقاد دارند در صورت ایجاد کانال ویژه اس پی وی (کانال ویژه اقدام مالی اروپا) تنها ۲۰درصد از مشکلات تحریم برای ایران حل می‌شود».

 

در روزنامه‌های باند ولی‌فقیه ارتجاع در مورد استیضاح ظریف دوگانه گویی دیده می‌شود.

رسالت: حاجی دلیگانی: «استیضاح ظریف جدی است»

جوان به قلم سر دبیرش نوشته است« «استیضاح ظریف را فراموش کنید».و افزوده است« برخی نمایندگان مجلس درپی جمع‌آوری امضا برای استیضاح ظریف هستند، کاری بیهوده و البته مضر. در این اقدام نه وقت شناسی هست، نه موضوع شناسی، نه وزیر شناسی و نه خود (مجلس) شناسی».

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/d1eb9269-7c7e-4f17-b481-b4b638657d5d"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات