728 x 90

مروری بر رسانه‌های حکومتی – سه‌شنبه۲ مرداد۹۷

گزیده روزنامه های حکومتی
گزیده روزنامه های حکومتی

مطالب روزنامه‌های حکومتی امروز آینه‌یی از بحرانهای گریبانگیر نظام اند.

واکنش به توئیت ترامپ و سخنرانی پمپئو وزیر خارجه آمریکا، موضوع مشترک روزنامه‌های هر دو باند حاکم است که از قضا مضمون مشترک ترس و دلواپسی هم دارند. در کنار این موضوع فساد و بحران اقتصادی تیترهای متعددی دارد که همگی حاکی از وخامت بیشتر اوضاع است. بحرانهای دیگر مثل گرانی، رکود مسکن، انزوای جهانی و منطقه‌یی رژیم را هم در عنوانهای صفحات اول روزنامه‌های سه‌شنبه دوم مرداد ماه می‌شود دید.

اما در مورد واکنش روزنامه‌ها به حرفهای رئیس‌جمهور و وزیر امور خارجه آمریکا در روزنامه‌های باند خامنه‌ای غیر از فحاشیهای آخوندی – لمپنی به مقامات آمریکا، بیشتر دود و دم است که در پشت آن رگه‌های ترس هم دیده می‌شود:

مثلاً روزنامه حکومتی وطن امروز زیر عنوان « بهترین دفاع حمله است ضمن تأیید مواضع روحانی نوشته است: « آنچه در چند هفته و چند روز گذشته از دولت دیده‌ایم ستودنی است. تهدید تنگه‌ها- که ابتدا برخی تصور می‌کردند ناظر به تنگه هرمز است و حالا مشخص است فراتر از آن در نگاه مسئولان است- که ابتدا با استقبال رمزگشایانه سردار سلیمانی و سپس تأیید رهبر انقلاب مواجه شد، استفاده از راهبردهای آمریکایی‌ها علیه خودشان است. به‌قول توماس شلینگ باید آن‌قدر هزینه اتخاذ راهبرد برای طرف مقابل بالا برود که از آن منصرف شود. علاوه بر این رویکرد تهاجمی وزیر امور خارجه به وضعیت حقوق‌بشر، اقدامات بی‌ثبات‌ساز، تهدیدات امنیتی شهروندان و هزینه‌ کرد نظامی به جای رفاه آمریکایی‌ها، از این حیث که کشور را از وضعیت دفاعی، خارج کرده و به «نقطه کانونی» دشمن می‌تازد، قابل ستایش است».

روزنامه جوان وابسته به سپاه پاسداران هم برای روحیه دادن به نیروهای نظام زیر عنوان حرف مفت با حروف درشت نوشته:

«توئیت دموکرات‌های مجلس آمریکا: فریب ترامپ را نخورید، به ایران حمله نمی‌شود».

 

واکنش روزنامه‌های باند روحانی و روزنامه‌های همسو با او به این موضوع متناقض و در عین‌حال هراس‌آلود است و هم به روحانی هشدار داده‌اند. مثلاً

علی بیگدلی در روزنامه آرمان به روحانی هشدار داده: « در شرایط فعلی حداقل برای آرامش جامعه خودمان هم که شده باید با احتیاط حرکت و اظهارنظر کنیم».

روزنامه ابتکار همسو با روحانی در یک مطلب با عنوان « شیخ دیپلمات یا سرهنگ تهدید» به روحانی حمله کرده و نوشته:

« روحانی از مسیر اعتدال دوری گزید و راه به تقابل و تهدید گشود. تا جایی که در بدترین مکان، یعنی در سویس و در نامناسبترین زمان، یعنی درست زمانی که اروپا در مقابل آمریکا قد علم کرده بود و بسته پیشنهادی خود را برای حفظ برجام تهیه کرده بود، زبان به تهدید گشود... اکنون و در زمان حاضر هر چند گفتگو و مذاکره مستقیم با تیم حاکم بر آمریکا راه به جایی نمی‌برد، ولی تهدیدهای مکرری که دوستان و همراهانی مانند چین و اروپا را نیز برنجاند و از ما دور کند و در جبهه مقابل ما قرار دهد نیز خردمندانه و از روی حزم و احتیاط نیست...رویکردهای سرهنگ مابانه شیخ دیپلمات حالا دیگر نه فقط سیاست خارجی که بازار سکه و ارز داخلی را نیز به خشم واداشته و ملتهب ساخته است. ایران در حال حاضر بیش از هر زمان دیگری به دیپلمات و دیپلوماسی نیازمند است».

همین روزنامه ابتکار در سرمقاله‌اش دود و دم روحانی برای آمریکا را خیلی شعاری تأیید کرده و نوشته: «اگر روحانی با تکیه بر همین وحدت مورد انتظارش هشدار بازی نکردن با دم شیر را می‌دهد، ایرانیها باید در صورت آغاز این بازی، پوست کرگدن داشته باشند».

جالب است که روزنامه حکومتی آرمان دود و دمهای روحانی علیه آمریکا را جدی نگرفته و با اشاره به سابقه مواضع روحانی در مطلبش با عنوان « جدال لفظی روحانی- ترامپ فاصله اعلامی و اعمالی » این دود و دم‌ها را سوخت «تصمیم های سخت » بعدی نظام ارزیابی کرد ه و نوشته:

« روحانی چرخشی در مواضع و یا به تعبیری «گردش به راست» نداشته ‌است. در هر حال باید منتظر ماند و دید حرکتها و مواضع بعدی آقای روحانی چگونه خواهد بود. معتقدم مواضع اخیر ایشان چرخش نیست. شاید در پس چنین سخنان و یا در ورای نظر روحانی ایجاد یک نوع انسجام داخلی قوی‌تری مطرح باشد و در بین گروه‌های سیاسی و مردم یک انسجامی را برقرار کند. حالا این انسجام در خدمت مصالحه، مذاکره و یا کنار آمدن با غرب است یا نه ادامه و در عین‌حال افزایش تنشها مطرح خواهد بود. با شناختی که از ایشان داریم کار و نیت دوم کمی دور از ذهن است. به‌نظر می‌رسد رئیس‌جمهوری به‌دنبال این است که مقداری از مخالفت‌های سیاسی رقبای داخلی خود بکاهد و یک اجماع نسبی را در بین گروه‌های سیاسی ایجاد کند که این اجماع نسبی می‌تواند نوعی سوخت سیاست خارجی و لازمه و مقدمه این امر باشد. سیاستهایی که ایران باید در چند ماه آینده اتخاذ کند. این تصمیمات به‌طور قطع با توجه به تحریم‌های پیش رو سخت خواهد بود که نیازمند همراهی و پشتیبانی طیف وسیع‌تری از نظام سیاسی و تصمیم‌گیر داخلی است».

روزنامه حکومتی آرمان در مطلب دیگری با یادآوری «شرایط خطیر نظام» ضرورت «همسویی با امواج» را گوشزد کرده و نوشته است:« مشخص نیست تا چند ماه آینده که انتخابات کنگره در پیش است این روند به چه شکل باقی خواهد ماند. از این رو در فضای مبهم داخلی آمریکا و در حالی که سیاست خارجی آمریکا در آن سوی مرزهایش بعضاً بدون نتیجه و در خلأ باقی مانده، نیاز است تا بادبانها را جمع‌ کرده و کشتی برجام را همسو با امواج برانیم. به‌طور قطع در هوای متلاطم فعلی درگیر شدن با موج‌های بلند و سهمگین کارساز نخواهد بود».

 

سایر بحرانهای داخلی، منطقه‌یی و جهانی هم در سایر عنوانهای روزنامه‌ها دیده می‌شود:

آرمان: رئیس کمیسیون پول و سرمایه اتاق بازرگانی تهران: مشکلات داخلی بیشتر از تحریم‌ها اثرگذار است/ هنوز زیرساخت روابط بانکی بین‌الملل را نداریم/ باید فکری به‌حال نقدینگی بالای امروز کرد

آرمان:‌ نمایندگان اتهام همراهی با مفسدان را از خود دور کنند

آرمان: دانه درشته‌ای زیر زمینی پشتوانه نامریی دارند

آفتاب یزد: محمد سلامتی: مذاکره با آمریکا اکنون خطرناک است

آفتاب یزد: بازار سکه و ارز در تب می‌سوزد

ابرار: الجبیر: از هر تحریمی علیه ایران حمایت می‌کنیم

ابرار: دبیرکل بانک مرکزی استعفا کرد؛ معرفی جایگزین سیف تا آخر هفته

ابرار اقتصادی: معرفی جایگزین سیف تا آخر هفته

ابتکار: ققنوس رسانه در آتش بحران

اقتصاد پویا: رئیس اتحادیه طلا: مباحث فضای مجازی درباره سخنان روحانی و ترامپ سکه را گران کرد

رسالت: از تغییر کابینه تا لزوم تحول در سیاست‌گذاری ها

رسالت: رئیس مجلس: پس از برجام در بانک و نفت دستاوردی ندیدیم

جهان صنعت: سفره خالی مردم

خراسان: افشای فساد وزارت صنعت در دوران نعمت‌زاده از زبان معاونش

سیاست روز: عراقچی: گزینه‌های متعددی برای مواجهه با تحریمهای نفتی داریم

شرق: جدال لفظی ایران و آمریکا شدت گرفت: برای جنگ یا صلح

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/92bd780c-9596-4cd8-b6cb-89ccf96894f2"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات