728 x 90

مروری بر رسانه‌های حکومتی – سه‌شنبه ۲۲مرداد۹۸

روزنامه های حکومتی
روزنامه های حکومتی

روزنامه‌های حکومتی در روز ۲۲مرداد مهم‌ترین عنوانهای خود را به بحرانهای اقتصادی اجتماعی اختصاص داده‌اند. در کنار آن مطالب مربوط به بحرانهای منطقه‌یی و بین‌المللی رژیم دیده می‌شود. اغلب عنوانهای روزنامه‌های حکومتی به تکرار دود و دمها در جریان نمایش حکومتی عید قربان اختصاص یافته است.

 

بحرانهای اقتصادی – اجتماعی موضوع مشترک روزنامه‌های هر دو باند است.

آفتاب یزد: عضو هیأت مدیره جامعه متخصصان نساجی ایران: با پول واردات چادر مشکی می‌توانیم ۵کارخانه تولید چادر راه بیاندازیم

اخبار صنعت: ‌الزامی شدن سوخت‌گیری با کارت شخصی

افکار: حسینی کیا: دولت با بودجه ۱۴میلیاردی برای کالاهای اساسی چه کرده است؟

جوان: کنکور ۹۸از بی‌عدالتی آموزشی پرده برداشت

هدف و اقتصاد: معاون وزیر صمت: ۹۸۵۰واحد صنعتی راکد وجود دارد

 

روزنامه‌های باند خامنه‌ای ضمن اذعان به برخی از غارتگری‌ها، تلاش کرده‌اند علت بحرانهای اقتصادی - اجتماعی را به پای باند رقیب بگذارند.

رسالت: عدم شفافیت در انجام واگذاریهایی که در خفا و پشت درهای بسته صورت گرفت، باعث خاموش شدن چراغ بسیاری از کارخانه‌های تولیدی و بیکاری حجم زیادی از نیروی انسانی شد. در این جریان به منافع افراد بیشتر از حیات، تداوم رشد و توسعه بنگاههای اقتصادی توجه شد و در نتیجه بسیاری از کارخانه‌های تولیدی بزرگ به جای «پیشرفت» با «پسرفت» مواجه شدند. در نتیجه واگذاریها به افراد غیرمتخصص بسیاری از کارخانه‌های بزرگ از بین رفته و اوراق شدند و طرح خصوصی‌سازی شکست خورد. افرادی با استفاده از ارتباط‌های خود به‌دنبال رسیدن به کارخانه‌هایی با قیمت مفت بودند.

سیاست روز: اگر ‌چه تخصیص ارز ۴۲۰۰تومان به نگاه متولیان دولتی تخصیص ارز مورد نیاز برای تأمین کالاهای اساسی مورد نیاز مردم بوده است اما برآیند تمام این نگاه‌ها آن شده که حجم قابل توجهی از ارزهای تخصیص یافته ناپدید شده و یا اگر هم ناپدید نیست به کالاهایی تخصیص یافته که هیچ‌یک در جرگه کالاهای اساسی نبوده و نیست.

 

یک روزنامه باند روحانی هم تلاش کرده است علت بحرانهای اقتصادی را به تحریم‌ها رأی دهد و اما ناگزیر به «بی تدبیری» اذعان کرده است:

ستاره صبح: دولت فکر نمی‌کرد که تا این حد تحریم‌ها شدید و سنگین باشد. کشور حتی زمانی که توسط شورای امنیت سازمان ملل تحت تحریم بود، این‌قدر تحت‌فشار نبود. در واقع دولت تصور می‌کرد فقط ایالات‌متحده ما را تحریم خواهد کرد که تجربه آن‌هم از گذشته وجود داشت و مشکلی در معامله با بازارهای جهانی پیش نیامده بود؛ صرفاً قیمت تمام‌شده اجناس وارداتی از آن کشور کمی بالا می‌رفت ولی در هر صورت خرید بدون مشکل انجام می‌شد. دولت باید تدبیر می‌کرد و این مسائل را پیش‌بینی و احتیاط می‌کرد.

 

در روزنامه‌های حکومتی دعوای باندی بر سر پذیرش مسئولیت جنایت منا توسط رژیم بالا گرفته است.

جمهوری اسلامی: تکذیب ادعای سازش با عربستان درباره شهدای منا

واکنش قاضی‌عسکر به ادعای «رکن‌آبادی» در صدا و سیما؛ مسئولان صدا و سیما باید مراقب باشند با حرف‌های بی‌اساس عزت کشور را خدشه‌دار نکنند... قاضی‌عسکر نماینده سابق ولی‌فقیه در امور حج و زیارت در پاسخ به حرف‌های «مرتضی رکن‌آبادی»، برادر غضنفر رکن‌آبادی (دیپلمات ایرانی و از جان‌ باختگان فاجعه منا) که در یک برنامه تلویزیونی گفته است «ایران مسئولیت فاجعه منا در سال ۱۳۹۴را به عهده گرفته تا راه حج باز شود»، در گفتگو با ایسنا این‌گونه اظهارنظر کرد: این یک دروغ مسلم است.

 

ابتکار: مناقشه بر سر پذیرفتن مسئولیت فاجعه منا از سوی ایران ادامه دارد

همزمان با چهارمین سالگرد شهدای منا، حضور برادر یکی از شهدای این فاجعه در یک برنامه تلویزیونی از شبکه افق، دوباره این حادثه تلخ را بر سر زبانها انداخت. اگر چه عدم پرداختن دیه شهدای ایرانی در منا هم‌چنان یکی از موارد مورد مناقشه بین سازمان حج و زیارت ایران و عربستان و از موانع از سر گیری دوباره اعزام حجاج ایرانی بوده‌ اما اظهارات رکن‌آبادی، برادر یکی از شهدای منا پس از سومین سال حضور دوباره ایرانیان در مناسک حج پس از این فاجعه انتقادات بسیاری را هم به سوی سازمان حج و زیارت و هم وزارت‌ امور خارجه ایران روانه کرد.

 

روزنامه‌های هم‌سو با باند روحانی در دعوای سهم‌خواهی، موضوع همه‌پرسی و ضرورت بازنگری در قانون اساسی و اختیارات مقامات را پیش کشیده‌اند:

ابتکار: به درستی گفته می‏شود که حل، توسعه، پیشرفت و موفقیت در امور اقتصادی، سیاسی، امنیتی، علمی، صنعتی، فرهنگی و... منوط به حاکمیت قانون است. اما نکته‌ای که بزرگان ضرورتاًً باید در نظر بگیرند، این است که چگونه قانون می‏تواند حاکم شود وقتی ریشه‏های عقلانی، نظری و تحقیقی آن هنوز ترویج، مورد اجماع نظر بزرگان و بومی‏سازی نشده است.

در کشور ما همانند بسیاری کشورهای به‌اصطلاح در حال توسعه حل و فصل امور گوناگون اجتماعی و ملی وابسته به خواست و توانایی افراد معدودی است.

ستاره صبح: اکنون مسائل سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی فراوانی در کشور وجود دارد که حتی اگر در مجلس هم مطرح شوند، بعضاً با مخالفت شورای نگهبان مواجه می‌شوند. اصل همه‌پرسی در بسیاری از مجالس کشورهای دیگر کاربرد فراوان دارد. کشورهایی مانند سوئیس نمونه‌های بارز این موضوع هستند. این در حالی است که در ایران مراجعه به آراء عمومی با قانون اساسی موجود با دشواری روبه‌روست؛ چرا که قانون اساسی می‌گوید برای مراجعه به آراء عمومی می‌بایست دوسوم رأی نمایندگان مجلس پشتیبان آن باشد. حال پرسش این است که اگر دوسوم نمایندگان مجلس در مورد موضوعی اتفاق‌نظر داشته باشند، دیگر چه نیازی به مراجعه به آرای عمومی وجود دارد؟

 

بن‌بست نظام در رابطه با اروپا و آمریکا در روزنامه‌های سه‌شنبه دیده می‌شود:

آرمان: فرانسه سعی دارد از هر طریق ممکن مانع از فروپاشی برجام شود. اکنون یک وضعیت بسیار پیچیده در خصوص پیروزی و یا شکست طرح مدنظر امانوئل مکرون در کاهش تنش تهران - واشنگتن وجود دارد. نکته بسیار مهم به این واقعیت باز می‌گردد که در ماههای منتهی به انتخابات سال ۲۰۲۰بسیار بعید است که دونالد ترامپ بخواهد در سایه طرح انجماد در برابر انجماد ترمزی در تحریم‌های کاخ سفید ضد جمهوری اسامی ایران شکل دهد، چرا که این مسأله می‌تواند به‌عنوان عقب‌نشینی وی از مواضع انتخاباتی‌اش قلمداد شود

ستاره صبح: زمانی که کشوری مانند فرانسه که خود از تنشهای موجود متضرر است، پیشنهادی را مطرح می‌کند، تنها به وضعیت حال نگاه نکرد، بلکه با توجه به آنچه در آینده ممکن است رخ دهد، پیشنهاد ارائه شده را مورد ارزیابی و بررسی قرار داد. اگر مسئولان به این نکته توجه کنند، ممکن است بتوانیم به تفاهماتی در این راستا دست‌یابیم که تا اندازه‌ای از مشکلات کنونی کاسته شود.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/204b38dd-8864-4db6-aed2-a11d197c022e"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات