728 x 90

مروری بر رسانه‌های حکومتی - سه‌شنبه ۹مهر۹۸

گزیده روزنامه های حکومتی
گزیده روزنامه های حکومتی

روزنامه‌های حکومتی در روز سه‌شنبه نهم مهر، مهم‌ترین عنوانهای خود را به دود و دم حول عربستان و اذعان تلویحی به حملات تروریستی رژیم به تأسیسات نفتی این کشور اختصاص داده‌اند. در کنار آن ضدونقیض‌گوییهای باند روحانی در مورد مذاکره با عربستان و همچنین مذاکره با آمریکا و دعواهای باندی حول برجام دیده می‌شود. تناقض‌گوییهای وزیر نفت رژیم هم در صفحات اول روزنامه‌ها در کنار سایر بحرانهای اقتصادی اجتماعی دیده می‌شود.

 

ضدو نقیض گویی در مورد برجام در روزنامه‌های سه‌شنبه جلب توجه می‌کند

عصر ایرانیان: نقوی حسینی: تغییر جزییات برجام توطئه جدید غرب است

عصرآزادی: جهانگیری: ماندن یا نماندن اروپا در برجام تاثیری برای ایران ندارد

عصرآزادی: سخنگوی دولت: مسئولیت گریزی آمریکا توجیه کننده عدم اجرای تعهدات اروپا نیست.

سیاست روز: سخنگوی وزارت‌خارجه همچنین در پاسخ به این سؤال که آقای روحانی در جریان سفر به نیویورک اظهار کردند که ایران آمادگی دارد تغییرات جزیی در برجام ارائه دهد و آیا این پیشنهاد رئیس‌جمهور از پشتوانه داخلی برخوردار است و ایشان پیش از مطرح کردن این پیشنهاد با مقامات داخل کشور رایزنی و گفتگو در این ارتباط داشته‌اند، گفت: حتماً برای طرح این موضوع هماهنگی‌های صورت گرفته است.

 

در روزنامه‌های هم‌سو با باند روحانی برای حفظ برجام ضدو نقیض گویی دیده می‌شود:

آرمان: شرایط و چشم‌انداز برجام، شرایط روشنی نیست...گفت‌ و گوهای ایران و اروپا نیز به‌نظر نمی‌رسد که دیگر در چارچوب برجام بخواهد دستاوردی داشته باشد مگر این‌که راه‌کار دیگری برای گفتگو و مذاکره و حل و فصل اختلافات میان ایران و آمریکا و اروپا پیدا شود.

 

جمهوری اسلامی: بدون استثنا هیچ‌یک از محورهای ۱۱گانه تعهدات برجامی سه کشور اروپایی عضو برجام تا این لحظه عملیاتی نشده...تصمیمات و عملکرد همین کشورها طی روزهای اخیر دچار نوسانات پرشتابی شده که عملاً فاصله ظاهری مواضع آمریکای ترامپ با مواضع منافقانه سه کشور اروپایی عضو برجام را به حداقل ممکن رسانده است... تکرار ادعای پوچ و بی‌اساس آمریکا در مورد نقش ایران در حملات پهپادی ارتش و مقاومت یمن به تأسیسات نفتی آرامکو که هر سه کشور اروپایی بدون تحقیق و بدون ارائه هیچگونه مستنداتی مطرح کرده‌اند.

 

روزنامه‌های باند روحانی پالس های مجدد مذاکره جویی روحانی و باندش بر سر برجام با آمریکا را انعکاس داده‌اند:

آرمان: رئیس‌جمهور گفت: در ۱+۴در سطح وزرا بحث و جلسه داشتند؛ البته آمادگی‌هایی برای ۱+۵به وجود آمده بود. چارچوبهای ۱+۵مورد توافق همه طرف‌ها یعنی ۷کشور قرار گرفت... به اعتقاد من یک گام و قدم مهم برداشته شد که البته چهارشنبه در دولت بیشتر در موردش توضیح خواهم داد. این گام می‌تواند به شکل‌های دیگر ادامه پیدا کند. مسأله بسیار مهم این است که ما بتوانیم مسأله هسته‌یی را در روال قانونی و بین‌المللی خود قرار دهیم و دیگران را به توبه تشویق کنیم و این زمینه‌اش آماده بود حالا می‌شود این را در شرایط بهتری آماده کرد.

 

مردم‌سالاری: سخنگوی دولت: مسئولیت عدم گفتگو در نیویورک با آمریکاست... رئیس‌جمهوری در سفر به مقر سازمان ملل نشان داد میز مذاکره ۱+۵هم‌چنان باقی است و این آمریکایی‌ها بودند که از این میز کنار رفتند و حالا که خودشان رفته‌اند باید خودشان هم بازگردند و آنچه را از میز مذاکرات برده‌اند، به میز باز گردانند.

 

در روزنامه‌های حکومتی برخی از بحرانهای اقتصادی اجتماعی و رد برخی از ادعاهای دولت روحانی در مورد دستاورد توافقات روحانی با روسیه و ترکیه دیده می‌شود:

 

آفتاب یزد: مشارکت سه جانبه ایران، ترکیه و روسیه برای تولید خودرو باید به سمت طراحی یک پلتفرم مشترک پیش برود. موضوع اول آن است که هیچ‌کدام از این کشورها به‌صورت مستقل تاکنون تکنولوژی تولید و طراحی پلتفرم را تجربه نکرده‌اند... باید گفت به‌لحاظ فنی این طرح پختگی لازم را ندارد.شرایط طراحی و تولید پلتفرم عملاً وجود ندارد و این سه کشور از بازار بزرگی برخوردار نیستند و زنجیره تأمین قطعاتشان در تولید رقابتی، کافی وقابل حساب نیست.

 

سیاست روز: در شرایطی که نرخ تورم بالای ۵۰درصد است اجرای طرح (حذف ۴صفر)در شرایط کنونی می‌تواند به رشد تورم و کوچک شدن سبد معیشتی مردم و مشکلات روزافزون در اقتصاد کشور می‌شود.

آفتاب یزد: وزیر نفت: باید برای سهمیه‌بندی احتمالی بنزین آماده باشیم

بهار: حذف صفر تورم را کنترل نخواهد کرد

کیهان: دریافتی برخی مدیران طبق قانون بودجه ۴۰میلیون تومان است!

کیهان: «خانه کارگر» غیر از رسیدگی به امور کارگران همه کاری می‌کند!

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/15fec127-c910-457d-bbb5-739a6f0227d8"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات