728 x 90

مروری بر رسانه‌های حکومتی – شنبه ۱۷فروردین ۹۸

مروری بر رسانه‌های حکومتی – شنبه ۱۷فروردین ۹۸
مروری بر رسانه‌های حکومتی – شنبه ۱۷فروردین ۹۸

روزنامه‌های حکومتی در روز شنبه هفدهم فروردین‌ماه ۹۸ بعد از ۱۷روز تعطیلی در سال جدید، عمده مطالب خود را به بازنویسی خبرهای ایام تعطیل اختصاص داده‌اند. در این میان سیل بیشترین مطالب و تیترها را به خودش اختصاص داده. در کنار موضوع سیل مشکلات اقتصادی و کشمکش‌ها بر سرFATF هم دیده می‌شود.

در تیترهای اقتصادی، گرانی بیشتر مورد توجه قرار گرفته است:
آفتاب اقتصادی: ایر لاینها سیل را بها افزایشها کردند

آفتاب اقتصادی: دبیر انجمن قطعه سازان: ۴۰۰واحد قطعه‌سازی تعطیل یا نیمه تعطیل شدند

اقتصاد ملی: تمرکز بر اصلاحات ساختاری اقتصاد

ثروت: یک کارشناس اقتصادی: فساد جذابیت اقتصاد را برای شرکای خارجی کاهش می‌دهد

جهان صنعت: ضربه کاری گرانی

 

کشمکش‌ها بر سر FATF موضوع روزنامه‌های هر دو باند حاکم است:

تجارت: ضرورت پیوستن به کنوانسیونهای سی‌اف‌تی، پالرمو و اف‌.ای‌.تی‌اف

ستاره صبح: روایت تازه از ضرورت تأیید لوایح FATF – علی لاریجانی: اگر قوانین FATF خلاف استقلال کشور و منافع ملی بود چرا در سال ۸۶ به تصویب رسید؟

سیاست روز: توهم کارگشایی اف.ای.تی.اف را سیل برد

صدای اصلاحات: منتجب نیا: چکیده محتوای FATF را در اختیار مردم قرار دهیم تا رأی دهند

 

در روزنامه‌های حکومتی سیل موضوع جنگ باندها و اعتراف به شانه خالی کردن دولت از جبران خسارتها است.

جهان صنعت هم‌سو با روحانی در مطلبی با عنوان « بررسی پیآمد کمک به سیل‌زدگان از کانال خلق پول‌، طغیان تورم »نوشته است: « تازه‌ترین سیاستی که نمود بارز سیاست‌های بحران‌زای پوپولیستی است، اعطای تسهیلات تکلیفی از سوی نظام بانکی در مواجهه با سیلاب‌های اخیر اقتصادی است » و در ادامه افزوده است:« چون بسیاری از مردم‌ از بینش اقتصاد کلان برخوردار نیستند احتمالاً متوجه نخواهند شد بابت بذل و بخشش مسئولان محترم از کیسه‌ بانکها، چه بلایی سر نظامِ پول- بانکیِ کشور می‌آید و در نهایت آحاد جامعه، تاوان این مسأله را می‌پردازند». این روزنامه در ادامه هشدار داده است: « آنچه تحت عنوان اعطای تسهیلات ارزان‌ قیمت مطرح می‌شود معنایی جز افزایش پایه پولی و در نتیجه رشد تورم ندارد؛ موضوعی که خود می‌تواند یکی از عوامل اصلی ایجاد بحرانهای جدیدی باشد که در حوزه اقتصاد به‌وقوع می‌پیوندد و امکان طغیان نرخ تورم و فروپاشی اقتصاد را تقویت می‌کند».

 

در روزنامه‌های باند ولی‌فقیه ارتجاع، ضمن انداختن تمام تقصیرهای ویرانیها و خسارات ناشی از سیل بر گردن باند رقیب تلاش کرده‌اند سپاه پاسداران را به‌خاطر پروژه‌های خسارت آفرینش در ببرند.

کیهان: در روزهای ابتدایی وقوع سیل اهمال کاری بعضی مسئولان از جمله غیبت چند روزه رئیس‌جمهور و موضوع سفرهای خارجی برخی مدیران ذیربط در بزنگاه خطر تلخی این اتفاقات را برای مردم دوچندان کرد و واکنش‌های بسیاری را نیز برانگیخت... مدیریت پشت میزنشین، کُند، راکد و متمرکز، معمولاً از تحولات بزرگ عقب می‌ماند. این سبک از مدیریت با انفعال در تصمیم‌گیری و کُندی در اجرا و عدم درک و شناخت و تشخیص به موقع، نمی‌تواند رفع‌کننده مشکلات باشد.

کیهان: حسین شریعتمداری: کاش روحانی بلافاصله بعد از انتشار خبر سیل ویرانگر در استانهای گلستان و مازندران از سفر ظاهراً تفریحی خود در جزیره قشم چشم‌پوشی می‌کردند و برای همدردی با مردم مصیبت دیده عازم استانهای سیل‌زده می‌شدند

جوان: «کشور در حوزه مدیریت بحران دچار آشفتگی و بی‌برنامگی مفرطی است. با وجود آگاهی از این‌که کشور ما حادثه‌خیز است، اما مدیریت بحران در جایگاه واقعی و حقیقی خود قرار ندارد. اگر به اخبار و مباحث این حوزه به‌دقت رجوع شود، فقط بلد رسانه‌یی «مدیریت بحران» به چشم می‌آید. با یک آتش‌سوزی یا وقوع زمین‌لرزه، سیل و سیلاب با وجود اطلاع پیش‌بینی از بحران، «غافلگیری» حرف اول مسئولان می‌شود».

 

یک روزنامه باند روحانی هم روی پروژه‌های سدسازی سپاه به‌عنوان عامل تشدید ویرانی محیط‌زیست تأکید کرده و از تلاش باند رقیب برای در بردن سپاه خبر داده است:

آرمان: با اشاره به مافیای سدسازی در کشور گفت: در کشور ما رایج است که در چارچوب مناسبات رانتی و وسط هر دعوایی، هر کسی نرخ‌های رانتی خود را مطرح می‌کند. مثلاً عده‌یی خرده می‌گیرند چرا درباره مافیای سدسازی در ایران تا این اندازه صحبت شده، در واقع این افراد دنبال گرفتن ماهی از آب گل‌آلود سیل هستند... این افراد در حال حاضر به‌دنبال گرفتن ماهی از آب گل‌آلود هستند تا مافیای سدسازی را تبرئه کنند.

 

 

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/542acd40-c33e-47da-9a44-0e1e3b918b41"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات