728 x 90

مروری بر رسانه‌های حکومتی - چهارشنبه ۱۶بهمن۹۸

گزیده روزنامه‌های حکومتی
گزیده روزنامه‌های حکومتی

در روزنامه‌های حکومتی امروز چهارشنبه ۱۶بهمن سه موضوع عمده دیده می‌شود. یکی همین جنگ بر سر حذف کاندیداهای باند مغلوب است. دوم پیامدهای سفر بورل و موضوع رابطه با اروپا و مذاکره با آمریکا و سوم بحرانهای اجتماعی اقتصادی گریبانگیر نظام است. که شامل موضوع سقوط هواپیمای اوکراینی ویروس کرونا و ادامه پرواز هواپیماهای رژیم به چین و بحرانهای اقتصادی، اجتماعی به‌خصوص اشاره به فضای انفجاری جامعه و تهدید شعله‌ور شدن آتش زیر خاکستر قیام آبان و دی امسال است.

در روزنامه‌های باند ولی‌فقیه دود و دم در مورد نظام ولایت و آه و ناله از هلاکت پاسدار سلیمانی و انداختن تقصیر به گردن باند مغلوب برای در بردن ولی‌فقیه ارتجاع بیشترین موضوعات را به خودش اختصاص داده است. اما در روزنامه‌های باند مغلوب و هم‌سو با روحانی خبرها و موضع‌گیریها حاکی از بازگشت‌ناپذیری ولی‌فقیه در حذف باند مغلوب از مجلس آخوندی است. این‌طور که خود روزنامه‌های باند مغلوب نوشته‌اند نه تنها خبری از حتی خرده امتیاز به اینها نیست بلکه مواضع باند ولی‌فقیه حاکی از تشدید فشار بر باند مغلوب است. مثلا کیهان خامنه‌ای ادعایی را که باند مغلوب به زبان نیآورده را تحت عنوان تحریم انتخابات علم کرده و برای آنها خط‌ و نشان کشیده است.

در روزنامه‌های باند مغلوب هم مطالب بسیاری حول این فشارها و تصمیم به جارو کردنشان از مجلس از سوی خامنه‌ای دیده می‌شود. نکته برجسته در این خبرها همسویی آنها با خامنه‌ای برای حفظ نظام و تن‌دادن به این تسویه حقارت‌بار است.

مستقل: عبدالله ناصری: من اول اعلام کردم که شرکت در انتخابات بی‌قید و شرط و کاملاً باز، یک نوع پفیوزی و بی‌احترامی به جامعه مدنی است. الآن هم معتقدم برخورد شورای نگهبان در این دوره نشان داد که شمشیر از رو بسته شده است.

آرمان: بیانیه شورایعالی اصلاح طلبان: به همه آحاد ملت به‌ویژه اصلاح‌طلبان توصیه می‌کنیم با مشارکت جدی و مؤثر در انتخابات دوم اسفند به مانند گذشته نسبت به استیفای حق و وظیفه خود در شکل‌گیری مجدد مجلس شورای اسلامی و ناامید کردن بد خواهان از هیچ کوششی دریغ ننمایند... امکان حضور کاندیداهای این جبهه به‌صورت کامل در سطح ۲۰۸حوزه انتخابیه سراسر کشور فراهم نیست و امکان رقابت عادلانه میسر نمی‌باشد.

اعتماد: غلامرضا انصاری: در این دوره هم شمشیر نظارت استصوابی به‌گونه‌یی عمل کرد که شاهد بودیم نزدیک به ۹۰درصد نامزدهای‌ جریانی چون اصلاح‌طلبان، رد‌صلاحیت شدند. من شخصاً سال‌ها افتخار خدمت در نظام و حضور در جبهه‌های جنگ را داشتم. در حساس‌ترین دستگاهها مسئولیت برعهده من بوده است اما امروز به‌دلیل عدم التزام به اسلام رد‌صلاحیت می‌شوم. اگر من اعتقادی به اسلام ندارم چگونه استاندار، سفیر یا رئیس سازمان بوده‌ام؟ کسی با من تماس گرفت و گفت شما را به‌دلیل حضور کمرنگ در نماز جمعه و جماعت رد‌صلاحیت کرده‌اند. بنده به‌دلیل عدم حضور در نماز جمعه و جماعت که اتفاقاً با اعتقاد راسخ در آن حضور داشته‌ام، رد شده‌ام اما از آن سو افرادی با اسناد متقن و چندین پرونده تخلف تأیید صلاحیت شده‌اند.

 

موارد آه و ناله و چانه‌زنیهای ضعیف از سوی باند مغلوب به این موارد که اشاره شد محدود نیست. نمونه‌ها خیلی زیادند. مثلا روزنامه‌های باند مغلوب از ستاره صبح تا اعتماد و بقیه اظهارات محمد هاشمی، برادر رفسنجانی را انعکاس داده‌اند که از خامنه‌ای درخواست کرده لیست حذف‌شدگان را به یک هیأت معتمد خودش بسپارد یا به مجمع تشخیص مصلحت بفرستد. این ترفندها برای گرفتن ولو یک سهم بیشتر با کشیدن پای خامنه‌ای به این ماجرا از روزهای قبل هم در روزنامه‌ها بود. و فکر می‌کنم امروز خامنه‌ای با آمدن به صحنه و دفاع از شورای نگهبان ارتجاع آب پاکی را روی دست همهٔ آنها ریخت.

اولا خبری از مذاکره نکردن حتی در روزنامه‌های باند خامنه‌ای نبود. روح حاکم بر مطالب روزنامه‌ها در مورد موضوع سفر بورل و مذاکره کردن، بن‌بست نظام در تنگنای تحریم‌ها و فشار جامعه جهانی اعم از اروپا و آمریکا بر رژیم برای پذیرش برجامهای موشکی و منطقه‌یی و اتمی بیش از هر چیز برجسته است. تا آنجا که روزنامه‌های باند مغلوب اظهارات مهدی طائب سرکردهٔ قرارگاه چماقداران خامنه‌ای در تأیید مذاکره جوییهای ظریف را برجسته کرده و بر لزوم مذاکره مستقیم با آمریکا اصرار کرده‌اند. نمونه‌ها را ببینیم گویا هستند

مستقل: مهدی طائب گفت: بی‌گدار به آب زدن و خروج از برجام خسارتی محض برای ایران خواهد بود و نباید اجازه دهیم که طبق خواسته آمریکا و غربی‎ها ایران این توافق بین‌المللی را ترک کند. مواضع ظریف در مصاحبه با نشریه آلمانی درست است چرا که در صورت خروج از آن پرونده ایران به شورای امنیت روانه می‌شود و در این وضعیت وزیر خارجه سخن صحیحی داشته است... اگر آمریکا به تعهدات برجامی خود بازگردد امکان ادامه تعامل در قالب گروه اقدام مشترک ۵+۱مسیر تعامل و مذاکره مانند سابق فراهم است... این‌که این روزها برخی مدعی خروج از «ان پی تی» هستند سخن بی‌منطقی است، معنی این سخن ساخت بمب اتم است که نتیجه آن ارجاع پرونده ایران به شورای امنیت می‌باشد.

مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپایی هم‌چنین در اظهارات خود تصریح کرد با تروئیکای اروپا توافق کرده است که محدوده زمانی ۱۵روزه برای حل اختلافات را به‌طور متوالی به تعویق بیندازند، هر چند حصول پیشرفت در این زمینه منوط به ادامه حضور آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ایران برای راستی‌آزمایی و نظارت بر فعالیت‌های هسته‌یی این کشور است.

مستقل: این‌که در شرایط کنونی اتحادیه اروپا و جمهوری اسلامی گمان کنند می‌توانند بدون حضور آمریکا مشکلات را رفع و برجام را نجات دهند؛ در آن صورت باید به هوش و شعور سیاسی آنان شک کرد... آنچه که نظام جمهوری اسلامی اعم از حاکمیت و دولت اکنون با آن روبه‌رو است، اتحادیه اروپایی است که عملاً کاری از آن ساخته نیست به‌ویژه‌ این‌که دولت بریتانیا با خروج از اتحادیه اروپا و نزدیکی‌های «بوریس جانسون» نخست‌وزیر این کشور با ترامپ، اتحادیه اروپا را ضعیف‌تر از پیش در پیشبرد اهداف خود کرده است.
نظام جمهوری اسلامی تاکنون باید دریافته باشد که از اروپا، در صورتی‌که اراده‌ای هم برای حل بحران کنونی وجود داشته باشد، آبی گرم نخواهد شد و تردیدی نیست که امروز یا فردا، در صورتی این بحران مهار خواهد شد که جمهوری اسلامی و ایالات متحده به‌صورت مستقیم و بی‌واسطه وارد گفتگو شوند.

جهان صنعت:‌ بورل با هدف حل ماجرای اختلاف اخیر ایران و اتحادیه اروپا به تهران آمده است. هر چند مسائل دیگری قاعدتاً مطرح خواهد شد از جمله مسائل منطقه، موضوع تنش و درگیری بین ایران و آمریکا و پرتاب موشک به عین‌الاسد و(سایر مسائل)… ولی گمان می‌رود اصل موضوع برجام باشد.

این وضعیت بن‌بست که در این موضع‌گیریها دیده می‌شود را در کنار بحرانهای اقتصادی و اجتماعی رژیم به‌خصوص در کنار نفرت عمیق مردم از تمامی باندهای حاکم که بگذارید تصویر جامع تری از موقعیت بن نظام و شکست تاریخی نظام ولایت و چشم‌انداز روشن پیروزی مردم را می‌گیرید.

کیهان: در این میان همواره عده‌یی در داخل با اغراض بعضاً متفاوت ولی هم‌سو با رسانه‌های بیگانه تلاش کرده‌اند این ذهنیت را به جامعه القا کنند که انقلاب اسلامی خدمت چندانی حداقل در بخش اقتصادی به مردم نکرده و وضعیت معیشتی توده‌ها در پیش از انقلاب بهتر بوده است!

سیاست روز: آنچه از آمار و اطلاعات منتشر شده توسط مراجع رسمی بر میآید نفس تولید دیر زمانی است که به شماره افتاده... بر اساس نقطه‌نظر کارشناسان و تحلیلگران اقتصادی حوزه تولید در کشور با مشکلات کلیدی هم‌چون تأمین نقدینگی؛ محدودیت تبادلات پولی؛ بدهی معوق؛مالیات بر ارزش افزوده،هزینه‌های سربار و از همه مهمتر تورم ناشی از اقدامات یک‌شبه دولت مانند افزایش ۳۰۰درصدی بنزین که عرصه بر آنها تنگ‌تر کرده است.

اعتماد: بعد از جنگ تحمیلی، تمام تعهدات دولت نسبت به مردم به ‌شدت تضعیف و سست و بعضاً نادیده گرفته شد تا امروز که محصول نادیده گرفتن تعهدات حاکمیت در قبال مردم، در اشکال مختلف اعتراضات و نابسامانی‌های اجتماعی و از جمله در اعتراضات آبان ۱۳۹۸بروز کرده و اگر نسبت به این تغییر ایدئولوژی که در سه دهه گذشته بر جامعه حاکم شده و پیامدهای بسیار منفی هم برای کشور و جامعه داشته، بی‌توجه باشیم اعتراضات گسترده‌تر و عمیق‌تر از اتفاقات آبان ۹۸را شاهد خواهیم بود.

 

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/b6fa63de-27bf-4df4-bb8d-cb4917ae6e62"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات