728 x 90

مروری بر رسانه‌های حکومتی - یکشنبه ۲۱مهر۹۸

گزیده روزنامه‌های حکومتی
گزیده روزنامه‌های حکومتی

روزنامه‌های حکومتی روز یکشنبه ۲۱مهر، مهم‌ترین عنوانهای خود را به سفر نخست‌وزیر پاکستان، حمله ترکیه به سوریه، و ادامه حملات به روحانی به‌خاطر اظهاراتش در مورد مجلس اول اختصاص داده‌اند. در کنار آن پاره‌یی از سایر بحرانهای رژیم از جمله موضوع کاهش تعهدات برجامی دیده می‌شود:

 

در روزنامه‌های باند روحانی برای کشتار کردهای سوریه اشک تمساح ریخته‌اند، یک روزنامهٔ این باند به سازش رژیم با ترکیه برای این سرکوب اذعان کرده است، و یک روزنامه دیگر هم از پیامدهای استراتژیک این واقعه برای نظام ابراز نگرانی کرده است:

ستاره صبح: علی بیگدلی: اردوغان با راضی نگه‌داشتن ایران و روسیه که مدافعان بشار اسد هستند، تلاش می‌کند تا اهداف خود را پیش ببرد. رئیس‌جمهور ترکیه طی هفته‌های گذشته تأکید داشته جمهوری اسلامی را علی‌رغم تحریم‌های آمریکا علیه تهران، همراهی خواهد کرد و از سوی دیگر به خریدهای نظامی خود از روسیه نیز ادامه می‌دهد.

جهان صنعت: مهدی مطهرنیا: آنچه اکنون در شمال سوریه در حال وقوع است، ایجاد نقاط اصطکاک در سوریه با برگ ترکیه در جهت شکل دادن به آینده منطقه و عزیمت به دوره‌ای دیگر از محتوابخشی حضور قدرتهای بزرگ منطقه‌یی و فرامنطقه‌یی در قالب‌های جدیدی است که در آینده بیش از امروز خود را به نمایش خواهد گذاشت. اکنون ما در دوران‌گذاری به‌سر می‌بریم که ممکن است جغرافیای نه تنها منطقه بلکه هندسه جهانی قدرت تغییر و تحولاتی محتمل را پذیرا شود و از این جهت نمی‌توان به لایه‌های رویی این فعالیت‌ها به تنهایی توجه داشت.

 

در روزنامه‌های حکومتی پیش از رسیدن عمران خان نخست‌وزیر پاکستان به تهران برای صلح بین رژیم و عربستان هر گونه پیشرفت را موکول به کوتاه‌آمدن عربستان کرده‌اند.

سیاست روز: عمران خان عملاً در تهران کار چندان دشواری برای جلب رضایت ایران ندارد و بخش سخت تحرکات وی قطعاً در ریاض خواهد بود. مواضع دولتمردان سعودی تا همین امروز نشان می‌دهد که آنها هم‌چنان در تصورات و تخیلات خود ساخته‌ای هستند که هیچ پشتوانه‌ای برای آنها وجود ندارد. آنها هم‌چنان از زبان تهدید و مقابله سخن می‌گویند.

همدلی: اگر ریاض بتواند تحت فشار اسلام‌آباد و نقش واسطه‌ای عمران‌خان، به کاهش تنش و عادی‌سازی روابط روی آورد، قطعاً از حجم فشار‌های واشنگتن و اقدامات ایذایی آن بر تهران کاسته می‌شود.

 

تک و پاتک در پی اظهارات روحانی در مورد مجلس اول و حضور مجاهدین در آن در رسانه‌های حکومتی ادامه دارد.

فرهیختگان: اگر باقی افرادی که حسن روحانی از آنها نام می‌برد در مجلس اول حضور داشتند، به این علت بود که مجاهدین تا انتخابات اسفند ۱۳۵۸عناد تمام و کمال خود را با اسلام و انقلاب نشان نداده بودند که اگر این‌طور بود ماجرا تفاوت می‌کرد... بد نیست بگوییم مجری اولین نظارت استصوابی یا حتی بالاتر از آن بنیانگذار نظارت، سیدمحمد موسوی‌ خوئینی‌ها است

او توانست ۱۰۶نفر را از گردونه رقابت خارج کند. همین‌جا باید از جناب روحانی پرسید که چرا در خلال اظهارات خود از این ماجرا حرفی نمی‌زند و نمی‌گوید که این حذف افراد خوب بوده یا خیر؟

سیاست روز: بسیاری از صاحبنظران تمجید روحانی از مجلس اول و ترکیب نمایندگان آن را رویکردی انتخاباتی می‌دانند و بر این باورند که حرف‌های روحانی ناشی از «خالی بودن دست او برای انتخابات» و جلب نظر برخی جریانهای سیاسی است.

همدلی: وقتی که شکل‌گیری یک مجلس تا این حد شامل تحدید حقوق انتخاب شوندگان و انتخاب کنندگان می‌شود، طبیعتاًً نمی‌توان از آن مجلس انتظار داشت که بتواند در تمامی مسائل کشور مبدع نظراتی مستقل باشد... از دل نهادهای انتصابی و نظارتی انتخابات به هیچ‌وجه یک مجلس مستقل، به وجود نخواهد آمد.

 

در روزنامه حکومتی یکشنبه وضعیت بن‌بست نظام در رابطه با اروپا و موضوع کاهش تعهدات برجامی که به‌صورت بحرانی به درون خود رژیم ریخته، دیده می‌شود:

جوان: کماکان کشور‌های اروپایی هیچ علاقه و اراده‌ای برای اجرایی کردن کف خواسته‌های طرف ایرانی صورت نداده‌اند و هم‌چنان بر نظریه خود دال بر آغاز مذاکرات موشکی و منطقه‌یی میان ایران و غرب تأکید دارند و به اشکال مختلف اجرای کف تعهدات برجامی خود را منوط و مشروط به چنین موضوعی کرده‌اند... تعیین اولتیماتوم رفتار و رویکرد اروپایی‌ها را دچار کمترین تغییری نکرده و در مقابل روحیه زیاده‌خواهی و گستاخی آنها را در رویارویی با ایران به طرز محسوسی افزایش داده است،

و در حوزه‌های مهمی، چون بانکی، تجاری و اقتصادی و پتروشیمی و فروش نفت ایران نیز همانند آمریکایی‌ها عمل کرده‌اند با این توجیه که ایران باید مطالبات آنها در حوزه‌های موشکی و منطقه‌یی را اجابت کند.

رسالت: عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس با انتقاد از دولتمردان که قول تصویب جزئیات جدید در برجام و تغییر در آن را به طرف مقابل دادند گفت: متأسفانه دولت مجلس را فرمایشی تصور کرده و احساس می‌کنند که پشت‌شان به چیزی گرم است... تغییر در جزئیات برجام به هیچ‌وجه راهی ندارد و نباید از مواضع خود عقب‌نشینی کنیم ضمن این‌که ما در برجام هزینه‌های سنگینی داده و باخته‌ایم و نباید از این باخت قبلی خود برای باخت جدید برنامه‌ریزی جدیدی صورت گیرد.

 

رابطه رژیم با روسیه در برخی از روزنامه‌های باند روحانی انعکاس یافته است:

ستاره صبح: چرخش روسیه به سمت عربستان و امارات

رئیس‌جمهور روسیه در گفتگویی با شبکه «روسیا الیوم» حمله به تأسیسات نفتی آرامکو را محکوم کرده و گفته است هر کشوری که فکر می‌کند با حمله به زیرساخت‌های نفتی، دوستی روسیه با کشورهای عرب را خدشه‌دار خواهد کرد، اشتباه می‌کند. وی همچنین از نقش عربستان و امارات متحده عربی در منطقه و سطح بین‌المللی تمجید کرد. او در عین‌حال گفته که ایران و ترکیه باید از سوریه خارج شوند. نکته قابل‌تأمل این است که واکنش روسیه به حمله به نفت‌کش ایرانی که صبح روز جمعه در دریای سرخ رخ داد، خنثی بوده است... فریدون مجلسی،

گفت: «روسیه‌ای که ۳۰۰سال چشم طمع به ایران داشته، نمی‌تواند مدعی حمایت از ایران باشد.

ایران: پوتین در آستانه سفر به ریاض و ابوظبی: عربستان و امارات با ایران گفتگو کنند

 

برخی از مشکلات اقتصادی اجتماعی در تیترهای صفحات اول دیده می‌شود:

ابرار اقتصادی: تقویت ۴۰درصدی پول ملی در برابر کاهش ۳۰۰درصدی ارزش!

اسکناس: افزایش ۲برابری قیمت داروهای خاص داخلی

اسکناس: آسیب صنعت برق از نوسان نرخ ارز

جوان: زبان انگلیسی برای پولدار‌ها با طرح خانه ملت

جهان صنعت: راه‌کار نوبخت برای تأمین کسری بودجه؛ منابع یارانه‌ها جایگزین درآمدهای نفتی

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/47412fc1-8b01-4623-8542-0a0bb21868d4"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات