728 x 90

مروری بر رسانه‌های حکومتی – یکشنبه ۲۵فروردین ۹۸

گزیده روزنامه‌های  حکومتی
گزیده روزنامه‌های حکومتی

روزنامه‌های رژیم در روز یکشنبه بیست و پنجم فروردین مهم‌ترین عنوانهای خود را به سیل و لیست‌گذاری سپاه توسط آمریکا اختصاص داده‌اند. در کنار آن کشمکشهای باندی بر سر لوایح FATF و سیاست‌های تلویزیون رژیم دیده می‌شود.

 

در روزنامه‌های هر دو باند حاکم اعتراف به ناکارآمدی و واقعیتهای مربوط به سیل دیده می‌شود:

ایران: سیل علاوه بر تهدید جان و ثروت افراد موجب از دست دادن راه معاش، کسب و کار‌ها و تولید، آسیب‌های روحی و روانی، مهاجرت، تبعاًت سیاسی برای کشور و به‌طور کلی کاهش رشد و توسعه اقتصادی می‌شود. وضع اقتصاد ایران احتمالاً تا مدتها تحت تأثیر این سیلاب‌های ویرانگر خواهد ماند.

جمهوری اسلامی: پیش‌بینی کارشناسان حاکی است وضعیت طغیان رودخانه‌ها و جاری شدن سیلاب در خوزستان تا مدتها ادامه خواهد داشت و خسارتها سنگین و بیشتر از حد تصور است. سیل بسیاری از روستاها و شهرهای خوزستان را به زیر آب برده و اهالی آنها را آواره کرده است

جمهوری اسلامی: فقدان مدیریت بقدری مشهود و آزار دهنده است که حتی تهیه غذا در مواردی بیش از اندازه نیاز است و در عین‌حال عده‌یی بی‌غذا می‌مانند! صدها روستا در محاصره سیل و یا در آب غوطه‌ور هستند و اهالی آنها در مناطق مرتفع‌تر سرگردانند. هشدارهای هواشناسی که در زمستان گذشته بارها از بارانهای فراوان ماه‌های آخر سال ۹۷و اوایل سال ۹۸داده بود، اقدامات لازم برای خالی کردن سدها به‌ویژه در خوزستان صورت نگرفت و امروز به‌رغم برخورداری از این‌همه سد، با مشکل سیل و آب‌های رها شده مواجه هستیم.

رسالت: هنوز سند جامعی برای مدیریت بحران نداریم و بالاتفاق، حاضران در مناطق سیل‌زده از حیرانی در بحرانها گلایه دارند

وطن امروز: کمبود اقلام بهداشتی اعم از سرویس بهداشتی و حمام در مناطق سیل‌زده خود بحران‌آفرین است، آنچه بیش‌از‌پیش بر عصبانیت مردم افزوده و آنها را دچار اضطراب کرده فقدان برخی امکانات است. دولت تاکنون موفق به تأمین بسیاری از نیازهای سیل‌زدگان نشده و مردم در وضعیت نامطلوبی به‌سر می‌برند.

 

لیست‌گذاری سپاه در روزنامه‌های هر دو باند موضوع حمله به باند رقیب است. دو نمونه از کیهان خامنه‌ای:  

کیهان: با اقدام آمریکا در قرار دادن سپاه در فهرست گروه‌های تروریستی، انتظار می‌رفت حامیان پیوستن ایران به گروه اف.ای.تی.اف، متنبه شده و از اصرار بر اجرای خواسته‌های این نهاد تحت مدیریت آمریکا دست بردارند، اما مواضع این افراد در روزهای اخیر نشان داد آنها بر سیاست یکجانبه امتیازدهی به غربی‌ها در هر شرایطی اصرار دارند.

کیهان: حسین شریعتمداری: آنجا که از مقابله به‌ مثل پا پس کشیده و یا به انفعال روی آورده‌ایم، دشمن را برای برداشتن گام‌های بعدی ترغیب کرده‌ایم. وادادگی در مقابل زورگویی‌ها و باج‌خواهی‌های آمریکا در برنامه هسته‌یی کشور مان که تحمیل خسارت محض و فاجعه‌بار برجام را در‌ پی ‌داشت، نمونه‌یی گویا از این ماجراست.

قرار ‌دادن سپاه پاسداران در فهرست گروه‌های تروریستی تازه‌ترین اقدام است که بی‌تردید، آخرین نمونه از این دست نخواهد بود.

 

ابراز وحشت از پیآمد لیست‌گذاری سپاه در روزنامه‌های هر دو باند حاکم دیده می‌شود: 

رسالت: آنها کلیت بحث براندازی و اصطلاحا رژیم چنج و تغییر نظام را هدف گرفته‌اند. چالشهایی که کاخ سفید در منطقه ایجاد می‌کند؛ بحثهای مربوط به تروریسم، هسته‌یی و حقوق‌بشر نشان می‌دهد که آمریکا جایی فراتر از کمک‌رسانی‌ها، حوادث و اتفاقات را نشانه گرفته است.

آرمان: نصرت الله تاجیک: استراتژی دونالد ترامپ نه جنگ با ایران است و نه حتی درگیری محدود نظامی بلکه او درصدد است با ایجاد التهاب اجتماعی به تنشهای داخلی دامن زده و از طریق شورشهای سیاسی گسل‌های سیاسی اجتماعی را فعال کند.

 

 فساد، انزوا و بحرانهای اقتصادی اجتماعی از دیگر موضوعات روزنامه‌های یکشنبه است:

آفتاب اقتصادی: بحرانها بی‌مسئولیتی مدیران را نشان می‌دهد

ابرار اقتصادی: به مردم دروغ نگوییم که کالاها گران نمی‌شود

جهان صنعت: خود کامگی تولید، کارشناسان نسبت به فراگیری رکود تولید در کشور هشدار دادند

جوان: ادامه رانت‌خواری با بلاتکلیفی ارز ۴۲۰۰تومانی کالاهای اساسی

حمایت: اداره پست انگلیس ارسال مرسولات پستی به ایران را متوقف کرد

شرق: کشف فساد جدید در پرونده دکل گمشده

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/3edc0ced-94b2-49f8-abf1-7216680c46aa"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات