728 x 90

مروری بر رسانه‌های حکومتی –شنبه ۱۸خرداد۹۸

گزیده روزنامه‌های  حکومتی
گزیده روزنامه‌های حکومتی

روزنامه‌های حکومتی در روز شنبه ۱۸خرداد، مهم‌ترین عنوانها و مطالب خود را به وقایع روزهای قبل که تعطیل بودند اختصاص داده‌اند. حرفهای خامنه‌ای در نمایش حکومتی عید فطر در صدر این اخبار است. تیترهای مربوط به منع مذاکره و «مشکل داریم و اما بن‌بست نداریم» را اغلب انتخاب کرده‌اند. خبرهای مربوط به سفرهای میانجیهای مذاکره با آمریکا، از دیگر تیترهای مشترک روزنامه‌های حکومتی است. روزنامه‌های روز شنبه در یک رویکرد فرمایشی مشترک کوچکترین خبری در مورد بحرانهای اقتصادی اجتماعی انتشار نداده‌اند.

 

روزنامه‌های حکومتی تحریم‌های جدید آمریکا را هم به‌صورت محدود و با تیترهای کوچک‌ و بعضاً در صفحات فرعی انعکاس داده‌اند و تلاش کرده‌اند آنرا بی‌اثر وانمود کنند، اما ابعاد و اهمیت آنرا نتوانسته‌اند کتمان کنند:

جهان صنعت: تحریم‌های پتروشیمی هم رسید... وزارت دارایی آمریکا به جز شرکت پتروشیمی خلیج‌فارس، شبکه‌یی از ۳۹شرکت تابعه و شرکت‌های عامل فروش ثبت شده در خارج از ایران را هم تحریم کرده است.

صادرات محصولات پتروشیمی در کنار صادرات نفت، از مهم‌ترین منابع درآمدهای ارزی ایران محسوب می‌شوند.

جوان: سفسطه مذاکره ترامپ روی قهقهه تحریم پتروشیمی‌ها

رئیس‌جمهور آمریکا در ادامه دست و پا زدن رندانه‌اش برای دستاوردسازی در موضوع ایران ضمن توهین مجدد به ایرانیان با تکرار تروریست خواندن ایرانی‌ها و داستان‌سازی درباره موفق بودن سیاست مهارش علیه ایران، دوباره خود را مشتاق گفتگوی مستقیم با تهران نشان داده است.

 

روزنامه‌های باند ولی‌فقیه شکست نظام در برجام را بر سر باند رقیب زده‌اند:

کیهان: مدعیان اصلاحات بخوانند؛ نوبت به دشمنی با ایران که رسید ترامپ و ماکرون اختلافات را کنار گذاشتند

پروژه ضدایرانی یا همان کارزار «فشار حداکثری» با سناریوی «پلیس خوب و پلیس بد» که برخی مدعیان اصلاحات که هنوز رؤیای برجام، ذهن خیال‌اندیش آنان را نوازش می‌دهد با غفلت از آن و سخن گفتن از لزوم مذاکره با اروپایی‌ها در هفته‌ها و ماه‌های گذشته، خواسته یا ناخواسته تکمیل‌کننده پازل این پروژه بوده‌اند.

رسالت: سخنان اخیر ماکرون، به‌معنای اصرار فرانسویها در "نبرد با ایران" است. بدیهی است که راه مواجهه با اصرار یک مجرم بر جرم خود، صدور بیانیه‌های دیپلماتیک و تکراری نیست! در چنین شرایطی، استمرار حضور سفیر فرانسه (به‌عنوان عنصری نامطلوب) در تهران دیگر معنا و مفهومی ندارد و باید "اخراج سفیر فرانسه" در دستور کار دستگاه دیپلماسی و سیاست خارجی کشور مان قرار گیرد.

وطن امروز: سیاست وقت دادن به اروپا کاملا بی‌فایده بوده و صرفاً کشور را معطل می‌کند. ضمن این‌که هزینه این رویکرد را نیز مردم متأثر از اوضاع اقتصادی کنونی خواهند پرداخت. از این رو باید ضرب‌الاجل ۶۰روزه به اروپا را در روز بیست‌و نهم تمام‌شده تلقی کرد.

سیاست روز: شاید برخی تصور کنند، اگر تسلیم خواسته دشمنان شویم، مشکلات حل خواهد شد و نیازی به مقاومت نیست. چنین تفکراتی، هزینه مقاومت را بیشتر از تسلیم شدن می‌دانند، این‌گونه تفکر بر این باور است که می‌توان با دشمن به تفاهم و توافق دست یافت و به دشمنی‌ها پایان داد در حالی که در پس چنین اندیشه‌ای، تنها یک نکته نهفته است و آن شکست مقاومت و نابودی جمهوری اسلامی ایران است.

 

در روزنامه‌های باند روحانی به‌رغم منع مذاکره توسط خامنه‌ای مستقیم و غیرمستقیم بر ضرورت حفظ مذاکره تأکید شده برخی هم از ثمر بخش بودن آن ابراز تردید کرده‌اند.

آرمان: تناقض در اظهارات مقامات آمریکایی و برخی اختلاف‌نظرها در داخل کشور، ایران را در شرایط ویژه‌یی قرار داده و تصمیم‌گیری برای انتخاب راهبرد مقابله با اقدامات خصمانه آمریکا را بسیار سخت‌تر از قبل کرده است. نکته مهم این است که حتی اگر ایران (به فرض) بخواهد نرمش نشان دهد، باز هم ایالات متحده بهانه‌یی جدید مطرح خواهد کرد و به‌دنبال امتیازگیریهای بیشتر در حوزه‌های دیگر خواهد بود.

ایران: یکی از عرصه‌های جدی که آمریکا برای رویارویی با ایران برگزیده است بهره‌گیری از ابزار تحریم و تحت فشار قرار دادن اروپایی‌ها جهت متوقف کردن مناسبات اقتصادی‌شان با تهران است.

همدلی: غلامعباس توسلی: قرار است که بنای مقاومت و خنثی‌سازی فشار دولت آمریکا و متحدانش به مدت خاصی در نظر گرفته شود. این مدت نیز به‌نظر می‌رسد تا اتمام دوره ریاست‌جمهوری ترامپ طول بکشد. بهترین مقاومت همان است که منافع ملی ما به اندازه‌‍‌ای که اگر مذاکره می‌کردیم تأمین می‌شد، در مقاومت نیز تأمین شود.

 

دعوای اختیارات دولت موضوع کشمکش روزنامه‌های باند روحانی است:

جمهوری اسلامی: سخن بر سر این نیست که قانون اساسی اختیاری به دولت نداده، سخن این است که اجازه نمی‌دهند آنچه قانون اساسی مقرر کرده در اختیار رئیس‌جمهور و دولت باشد. در شرایط کنونی که قدرت و اختیارات و مجاری اقتصادی در جاهای دیگر متمرکز است، از دولت کاری برنمی‌آید.

ایران: امروز فشارهای خارجی روی کشور زیاد شده و همین امر بر مسائل اقتصادی و تجاری سایه افکنده است. بنابراین اداره کشور در این شرایط نیاز به تمرکز،‌ مدیریت و تصمیم‌گیری صریح و صحیح دارد.» واعظی گفته که «رئیس‌جمهوری باید بتواند درباره مسائل سریع تصمیم بگیرد لذا اگر مسأله را تحت این عنوان مطرح کردند، به همین خاطر است.»

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/b09b15a2-9f5a-4281-97e3-fc164ce3544e"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات